کد خبر: ۴۸۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

به دنبال تشخیص و گزارش بیماری هاری، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت: هاری یکی از بیماری‌های عفونی، خطرناک، شدیداً کشنده و مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد که به دو صورت هاری خشمگین و خاموش (فلجی) بروز می­کند. بزاق مبتلایان منبع سرشاری از ویروس هاری است و بیماری بیشتر از طریق گزش حیوان مبتلا به انسان و سایر حیوانات انتقال پیدا می­کند. این بیماری غیر قابل درمان است و تنها راه کنترل آن انجام اقدامات پیشگیرانه، که مهمترین آن واکسیناسیون است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، «دکتر ابناء رودحله» افزود: سگ و گربه ناقلین اصلی این بیماری در مناطق شهر نشین می­باشند و این نشان دهنده اهمیت کنترل جمعیت حیوانات ولگرد و بدون صاحب از جمله سگ و گربه می­باشد.

وی تصریح کرد: مطابق تعاریف سازمان جهانی بهداشت دام بیماری­های گروه  A و  B  (از جمله هاری) جزء بیماری­های گزارش سریع به ارگان­های ذیربط می­باشند. همچنین مطابق با بخش 9 آئین نامه اجرایی ماده 10 قانون سازمان دامپزشکی کشور از وظایف و تعهدات مراکز درمانی دامپزشکی این است که در صورت مشاهده دام مشکوک و یا مبتلا به یکی از بیماری­های واگیردار از جمله هاری و یا بیماری های غیر بومی و غیر قابل درمان می­بایست پس از اقدامات بهداشتی مراتب را به نزدیکترین واحد تابعه دامپزشکی دولتی اطلاع داده تا اقدامات و هماهنگی­های لازم بهداشتی و پیشگیرانه با ارگان­های مربوطه از جمله شهرداری و بهداشت و ... جهت جمع آوری و پایش مناسب حیوانات بدون صاحب با رعایت الزامات بهداشتی و حفظ حقوق حیوانات صورت پذیرد.

در آخر، دکتر رودحله از عمکلرد بیمارستان­های آراد و پایتخت در تشخیص درست و گزارش دهی به موقع به اداره دامپزشکی تابعه قدردانی نمود و از سایر مراکز درمانی و مردم خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک از جمله تغییر رفتار در دام و تشخیص سریعاً آن را به ادارات دامپزشکی و مراکز بهداشتی شهرستان تابعه اطلاع رسانی نمایند .

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
خیلی از بیماریها مثل هاری داره زیاد میشه ، اون وقت میگیم تب برفکی و آنفلوانزا رو مدیریت کردیم
نظر شما
ادامه