کد خبر: ۴۸۹۵

حکیم مهر - محمدرضا تابش گفت:در صورتی که صحت و سلامت اسبهای ما در قرنطینه محرز شود و مراجع جهانی و اروپایی این مسئله را تائید کنند؛مشکل 30 ساله اعزام های بین المللی سوارکاری حل می‌شود.    
 محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فدراسیون سوارکاری افزود:مراجع جهانی و اروپایی سوارکاری معتقدند؛اسب های ما بیمار هستند و این مسئله با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در حال برطرف شدن است و امیدواریم به زودی این موضوع حل شود و اتحادیه اروپا و نماینده فدراسیون جهانی با تائید عدم بیماری اسبها به ما اجازه شرکت در رقابت های بین المللی را بدهند.

 *رشته پرورش اسب امسال دانشگاهی می‌شود

وی گفت:چندسالی بود که تاسیس کالج سوارکاری در کشور را دنبال می‌کردیم و خوشبختانه با پیگیری های اعلام شده و همکاری دانشگاه علمی -کاربردی ،این کار به نتیجه رسیده و مهرماه امسال در رشته پرورش اسب در مقطع کاردانی دانشجو پذیرفته می شود و 200 نفر از طریق کنکور سراسری متقاضی حضور در این رشته بودند.

*اسب های وارداتی کیفیت لازم را ندارند

تابش تاکید کرد:ما از وارادات بی رویه اسب نتیجه ای نمی‌گیریم.

از اول سال تاکنون 300 راس اسب وارد کشور شده است و البته کسی نمی‌تواند جلوی واردات آنها را بگیرد؛زیرا فقط چند قلم کالا است که ورود آنها ممنوع است؛این اسبهای وارداتی کیفیت لازم را ندارند و کارایی بهتری نمی توانند ارائه دهد.

*من با وارادات محدود و مشروط اسب موافقم

وی اشاره کرد:من با واردات محدود و مشروط اسب موافقم و باید دید این اسب ها را برای چه موضوعی می‌خواهیم ؛برای رقابت های پرشی،درساژ و اصلاح نژاد و غیره که این موضوع باید با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی به انجام برسد.

*درآمد سالیانه سوارکاری هشت و نیم برابر شده است

تابش تاکید کرد:درآمد سالیانه سوارکاری از 72 میلیون تومان به 600 میلیون تومان یعنی هشت و نیم برابر و مبارزه با دوپینگ که از سال 84 شروع شده است از 34 درصد نمونه های مثبت اعلام شده به 6درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه گفت:مسابقات اسبدوانی از 250 دور در سال 82 به 360 دور در امسال رسیده و سالیانه 2 هزار اسب در این مسابقات شرکت می‌کنند که اکنون این تعداد به بیش از 3 هزار و 360 رأس اسب رسیده است و آمار تماشاگران این رقابتها نیز از 56 هزار نفر به 180 هزار نفر رسیده است.

*بخش خصوصی به همگانی شدن سوارکاری کمک می‌کند

تابش یاد آور شد:برای همگانی شدن سوارکاری درجامعه باید بخش خصوصی به این ورزش کمک کند و دولت نیز برای آموزش سوارکاری بودجه‌هایی را اختصاص دهد و در اختیار باشگاهها قرار گیرد تا آنها در قبالش آموزش بدهند.

*برای عمومی سازی سوارکاری به رئیس جمهور پیشنهاد‌هایی دادیم
وی اضافه کرد:ما برای طرح عمومی سازی ورزش سوارکاری پیشنهادهایی را به رئیس جمهور و روسای سابق و فعلی سازمان تربیت بدنی دادیم و آنها تأئید کردند و گفتند شما زیرساختها را برای توسعه ورزشی در استانها فراهم کنید.البته باید زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این رشته فراهم شود.

*پنج مسابقه سراسری درکشور داریم

تابش اذعان کرد:در کشورمان پنج مسابقه سراسری داریم و استانهای فعال دراین زمینه یزد، خوزستان،کرمان،لرستان،کردستان،زنجان،فارس و در مراحل بعدی تهران،گیلان،سمنان،قزوین و بوشهر هستند.

*تفاوت فدارسیون سوارکاری ایران با سایر کشورها

وی خاطرنشان کرد:وضعیت سوارکاری ایران با سایر کشورهای دنیا تفاوتهایی دارد و آن این است که در دنیا متصدی و متکلف سوارکاری و اسبدوانی مجزا هستند؛اما در میهن ما یک فدراسیون مدیریت ورزش سوارکاری و اسبدوانی را برعهده دارد و ما مسابقات و رقابت های پرش با اسب،درساژ و استقامت را داریم و همچنین مسابقات زیبایی اسب که با همکاری جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.
 
خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه