کد خبر: ۴۸۹۲۸


هنگامیکه حیوانات در حیات وحش و زادگاه خود، اکوسیستم مناسب و به دور از فضای شهری تکثیر میشوند، جمعیت آنها به شکل طبیعی نیز کنترل خواهد شد اما وقتی صحبت از زندگی حیوانات در کنار انسان و به خصوص فضای شهری است، این چرخه طبیعی به هم میخورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سگهای بیصاحب از جمله این حیوانات هستند که تردد آنها در شهر موجب تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان و در ادامه بروز مشکلات فراوانی برای مردم میشوند.
 
در همین راستا بهمن 87 دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای بیصاحب در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تصویب و ابلاغ شد. به تبع این دستورالعمل در خرمآباد نیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری پناهگاه نگهداری سگ‌های بدون صاحب را در خارج شهر تحت عنوان «پناهگاه وفاداران» احداث کرده است.

متاسفانه روند انجام شده مطابق با دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب نبوده و استانداردهای لازم در این مکان رعایت نمیشود.

حیوانات در این مکان به خوبی نگهداری نمیشوند

«سعید جعفری»، فعال محیط زیست با اشاره به وضعیت بد این پناهگاه گفت: متاسفانه حیوانات در این مکان به خوبی نگهداری نمیشوند و عملا جداسازی بین نر و مادهها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه حیوانات در مکانی کثیف نگهداری میشوند، افزود: در خارج فنس کشی نیز چند سگ آزادانه میگردند و چون نظارتی روی آنها نیست احتمال دارد سبب انتقال بیماری به این حیوانات شوند.

جعفری خاطرنشان کرد: مکان استقرار پناهگاه کنار سایت زباله شهری است که امکان شیوع بیماریهای زیادی وجود دارد.

این فعال زیستمحیطی ادامه داد: مسئول رسیدگی به این حیوانات نگهبان سایت زباله شهر نیز هست و فرصت کافی برای کار اصلی خود ندارد.

اغلب بیماری‌های قارچی و انگلی که در بدن سگ‌ها و دیگر حیوانات وجود دارد نتیجه تماس و گشتن مخازن زباله و تماس آنها با منابع آلوده است، حال اینکه محل استقرار پناهگاه سگهای بیصاحب خرمآباد در جوار سایت زباله این شهر است !

شرایط پناهگاه مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیست

 دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعملی را با چارچوب‌های مشخص در مورد سگ‌های بیصاحب تدوین و به استانها ابلاغ کرده است تا براساس این دستورالعمل با همکاری شهرداری و مراکز بهداشت در راستای این مساله اقدام کنند در این رابطه در مورد پناهگاه وفاداران با «الهام برنا»، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیز صحبتی داشتیم که وی بیان کرد: این مرکز با هدف جمعآوری سگهای بیصاحب از سطح شهر راهاندازی شد و گامی در راستای دستوالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور به شهرداریها بوده است.

برنا گفت: متاسفانه هم اکنون این پناهگاه و شرایط آن مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان نیست.

کار نگهداری سگهای بیصاحب به همین راحتی نیست

از آنجایی که سگها قابلیت تولیدمثل بالایی دارند اگر برنامه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگهای بیصاحب اجرا نشود تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت در ادامه گزارش برای بررسی وضعیت بهداشتی و پزشکی این حیوانات با علی دلیراننیا، رئیس شبکه دامپزشکی خرمآباد هم گفتوگویی داشتیم و او نیز بیان کرد: هر ساله کار تزریق واکسن هاری و سمپاشی مکان این پناهگاه توسط دامپزشکی انجام میشود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این مکان وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: در رابطه با نگهداری این حیوانات موضوعاتی مانند خورد و خوراک و جا مطرح است که نیاز به هزینه دارد.

دلیراننیا با بیان اینکه هزینه این پناهگاه به صورت دائمی بوده و مربوط به زمان محدودی نیست، ادامه داد: همچنین این مکان نیاز به قرنطینه دارد و حیوانات باید مرتب مورد معاینه قرار گیرند که تمام این موارد هزینهبر است.

رئیس شبکه دامپزشکی خرمآباد تاکید کرد: کار نگهداری سگهای بیصاحب به همین راحتی نیست .

اوضاع پناهگاه وفاداران مطلوب است

در شرایط فعلی با وجود تعریف شدن ساز و کارهای مشخص برای برطرف کردن مشکل سگ‌های بیصاحب، به نظر می‌رسد در مرحله اجرای کار و فاز عملیاتی تعلل صورت گرفته است و ساز و کار و اجرای طرح اشکال بنیادین وجود دارد. برای پیگیری این موضوع از رضا دریکوند، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرمآباد نیز مصاحبهای به عمل آمد و وی با بیان اینکه در راستای جمع آوری سگهای بیصاحب از سطح شهر پناهگاه وفاداران احداث شده است، افزود: در این مکان یخچال و امکانات لازم تعبیه شده و غذا به صورت نیمه پز به آنها داده میشود.

«دریکوند» با اشاره به اینکه به صورت مرتب آمپول و واکسنهای لازم به این حیوانات تزریق میشود، ادامه داد: چنانچه حیوانی بیماری داشته باشد به صورت اصولی معدوم میشود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرمآباد اضافه کرد: کار جمعآوری سگهای بیصاحب توسط تیمهایی که داریم انجام میشود و بعد به این مکان منتقل و مورد آنالیز قرار میگیرند. به آنها واکسنزده شده و نر و ماده برای جلوگیری از ازدیاد جداسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه از ضایعات مرغ و کارخانه شیر برای تغذیه این حیوانات استفاده میشود، گفت: همچنین در صورت تقاضا برای سگ گله و نگهبان به متقاضیها داده میشوند.

دریکوند با مطلوب دانستن اوضاع پناهگاه وفاداران اظهار کرد: به طور کامل به این حیوانات رسیدگی میشود و طبیعی است اگر جای آنها کثیف شود چراکه انسان نیستند تا رعایت کنند .

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرمآباد با بیان اینکه مسئول مراقبت از این پناهگاه رسیدگی به آنها را انجام میدهد، افزود: هر زمان که مکان این حیوانات خراب یا غذای آنها وجود نداشت باید پاسخگو باشیم و تابحال موردی دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشور فقط دو یا سه پناهگاه نگهداری سگهای بیصاحب وجود دارد، بیان کرد: هر سگ به صورت ماهیانه 150 هزار تومان برای ما هزینه دارد و تنها 50 هزار تومان برای گرفتن آنها به پیمانکار داده میشود.

دریکوند جمعآوری این حیوانات را از سطح شهر کاری سخت عنوان کرد و افزود: همچنین در پناهگاه از فنس میپرند و یا اقدام به کندن زمین برای فرار میکنند برای همین مراقبت آنها سخت است اما به صورت مطلوب انجام میشود.

ساماندهی سگ‌های بیصاحب مسأله‌ای است که در صورت قصور و بیاهمیتی به آن می‌تواند تأثیرات مخرب و گاهاً غیرقابل‌ جبران در جامعه به همراه داشته باشد بنابراین نیاز است تا مسئولان مرتبط توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند علاوه بر آن حیوانات حقوق اخلاقی و قانونی معینی نیز دارند که باید رعایت شود.

 

نظر شما
ادامه