کد خبر: ۴۸۸۷۰


مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پی وقوع تلفات ۱۶۰ راس قوچ و میش اوریال - که لاشه آن‌ها طی پایش محیط بانان پارک ملی گلستان در روز ۱۰ فروردین مشاهده و گزارش شده بود- گفت: بلافاصله پس از اخذ گزارش تلفات، دامپزشکان دفتر حیات وحش به پارک ملی گلستان اعزام شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مجید خرازیان مقدم» افزود: ۱۱ فروردین ضمن هماهنگی ادارات کل محیط زیست استان‌های گلستان و خراسان شمالی با ادارات کل دامپزشکی استانی، گروه‌های اعزامی دامپزشکی دو استان با نظارت دامپزشک دفتر حیات وحش نسبت به نمونه‌گیری از لاشه‌ها همچنین بررسی لاشه‌ها جهت اخذ یافته‌هایی دال بر مشاهده علایم بیماری و یا مسمومیت‌های احتمالی اقدام کردند و نمونه‌ها در اسرع وقت برای انجام آزمایشات لازم ارسال شد.

وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین چالش‌های موجود در خصوص تشخیص علت و یا علل تلفات این بود که مطابق برآورد گروه‌های دامپزشکی اعزامی و کارشناسان محیط زیست گلستان، حدود ۱۰ الی ۱۲ روز از تلف شدن حیوانات گذشته بود و همین موضوع نمونه‌برداری و انجام اقدامات تشخیصی را با چالش جدی روبرو کرد.

خرازیان مقدم توضیح داد: ضمن اعزام به منطقه و بازدید از محل وقوع تلفات، بلافاصله طی برگزاری جلسه با مدیر کل محیط زیست استان و ضمن مذاکره با مدیران کل دامپزشکی دو استان، خواسته شد تا به دلیل اهمیت موضوع از تمامی ظرفیت‌های تخصصی استانی و در صورت نیاز به‌کارگیری ظرفیت‌های ملی در جهت تشخیص دقیق علل مرگ و میر و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم استفاده شود.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتیجه آزمایش گفت: پس از پیگیری مستمر در خصوص اخذ پاسخ مربوط به نمونه های اخذ شده توسط دامپزشکی دو استان، مطابق اطلاعات واصله تاکنون، ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام‌های کوچک منتفی است.

خرازیان در ادامه اظهارکرد: البته بر اساس اطلاعات مذکور، نتایج آزمایشگاهی در خصوص بیماری «اکتیما» مثبت است ولی با توجه به گستردگی تلفات، به نظر می رسد که «اکتیما» عامل اصلی تلفات نبوده است و باید سایر نتایج آزمایشات نیز واصل و در کنار هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

وی با تاکید بر منفی بودن نتیجه آزمایشات طاعون گفت: طبق اظهار مدیر کل محیط زیست استان گلستان، یک سری از نمونه‌ها از طریق دامپزشکی استان گلستان برای انجام آزمایشات سم شناسی به مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور ارسال و تاکنون پاسخی اخذ نشده است.

همچنین یک سری از نمونه‌ها از طریق گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارسال شده که نتیجه آزمایشات انجام شده در خصوص بیماری طاعون نشخوارکنندگان دام های کوچک منفی اعلام شد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یک سری از نمونه‌ها از طریق محیط زیست استان گلستان، برای انجام آزمایشات سم‌شناسی برای تشخیص کود شیمیایی نیز به آزمایشگاه معتمد بخش خصوصی در شهرستان گنبد ارسال شده و آزمایشات تشخیصی در حال انجام است.

خرازیان مقدم با اشاره به اقدامات به عمل آمده و منتفی بودن بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: احتمال وقوع تلفات بر اثر بیماری ضعیف است ولی منتفی نیست و هر گونه اظهار نظر قطعی بدواً مستلزم اخذ نتایج آزمایشات در حال انجام است و امیدواریم مرکز ملی تشخیص بیماریهای دامپزشکی کشور به عنوان یک مرجع معتبر هر چه سریعتر نسبت به اعلام نتایج آزمایشات به عمل آمده اقدام و نهایتا سازمان دامپزشکی کشور علت وقوع تلفات رخ داده را اعلام کند.

وی در ادامه گفت: تلف شدن ۶ راس مرال در پارک جنگلی سیاه‌داران تالش در استان گیلان طی هفته گذشته که تحت مدیریت شهرداری تالش است تا حصول نتیجه در دست پیگیری است

مدیر کل دفتر حفاظت ومدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهارکرد: بر اساس پیگیری به عمل آمده توسط گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش، نمونه‌برداری و بررسی‌های اولیه تشخیصی توسط اداره دامپزشکی استان با پیگیری محیط زیست استان و شهرستان تالش انجام شده است و پس از اخذ گزارش کتبی دامپزشکی استان علت تلفات اعلام خواهد شد.


خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه