کد خبر: ۴۸۸۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی عنوان کرد:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: در مواقع بحران، دامپزشکی نظامی باید جایگاه رفیعی داشته باشد؛ یگان‌های نظامی باید دامپزشک تربیت شده برای چنین روزی داشته باشند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا  با بیان اینکه جایگاه مدیریت بحران در دستگاه دولتی نیست، گفت: «نظم‌پذیری و وحدت فرماندهی در مراکز نظامی به دست می‌آید و لذا ما نیاز داریم دامپزشکی نظامی را با این زاویه احیا کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، «دکتر محمدرضا صفری» در سمینار مدیریت بهداشت دام در مناطق سیل‌زده که در تالار حامدی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: «در مواقع بحران، دامپزشکی نظامی باید جایگاه رفیعی داشته باشد. یگان‌های نظامی باید دامپزشک تربیت شده برای چنین روزی که فرمانده دستور بدهد و آنها با نظم اجرا کنند، داشته باشند. سالی شاید هزار نفر همکاران دامپزشک و سایر رده‌های ما در پادگان‌ها سرباز هستند. چرا نباید برای چنین روزی آموزش ببینند؟ همکار سرباز دامپزشکی آموزش دیده باید در سیل لرستان حضور داشته باشد.»

وی با تاکید بر اینکه در سازمان نظام این کارها آغاز شده است، تصریح کرد: «به استناد بنده ۱۱ ماده ۲ قانون تاسیس سازمان نظام، یکی از وظایف این سازمان این است که در مواقع رخداد بحران‌ها از طریق بسیج اعضاء در دستگاه اجرایی به کاهش حادثه کمک کند. ما در ایام نوروز با ۱۶ استان تماس داشتیم و خود استان‌ها به این نتیجه رسیدند که باید تیم داشته باشیم.»

صفری ضمن اشاره به برگزاری جلسه کمیته پدافند غیرعامل،‌ خاطرنشان کرد: «در آن جلسه به اجماع رسیدیم که این پوزیشن را در سازمان نظام ایجاد کنیم که مسئولیت ساماندهی و آموزش داوطلبین در موضوع مدیریت بحران را به کمک دانشگاه انجام دهیم و مدیریت بحران جزء آموزش الزامی برای همه همکاران دامپزشک باشد.»

وی ادامه داد: با حمایت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ۲ واحد درسی در کمیته پدافند غیرعامل به عنوان واحدهای اختیاری تحت عنوان «طب بلایا و پیشگیری» و دیگری «پدافند غیرعامل و دامپزشکی نظامی» تدوین کرده‌ایم که بعدا باید اجباری شود تا بتوان در عرصه عمل از کمک فارغ‌التحصیلان دانشگاه استفاده کرد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی ضمن تشکر از همکارانی که در موضوع سیل برای کاهش آلام هموطنان به مردم کمک کردند، ادامه داد: «در کشور ما در مورد زلزله مطالعات متعددی صورت گرفته اما در مورد سیل خیر.»

صفری با تاکید بر اینکه در موضوع کاهش خطر بلایا، ۳ رکن اساسی وجود دارد که باید به آن توجه شود،‌ تصریح کرد: «مخاطره، میزان آسب‌پذیری و میزان آمادگی ما، ۳ رکنی هستند برای کاهش خطر که باید به آنها توجه و تا جایی که ممکن است از مخاطره دوری کنیم. ما باید هشدار و پیش‌آگاهی داشته باشیم و مراکز هشدار به ما اعلام کنند که چه اتفاقی می‌افتد.»

وی با اشاره به اینکه برای کاهش آسیب‌پذیری نیاز به ظرفیت‌سازی و زیرساخت داریم، خاطرنشان کرد: «این همان مساله‌ای بود که در سیل اخیر به آن توجه نکردیم. مثلا در گذشته بسیاری از مراکز به ما فشار آوردند که مثلا در فلان نقطه پروانه فعالیت بدهید. کمااینکه اینجا مسیل است و صد سال است که باران نباریده، لذا ما باید قبول کنیم که زیرساخت‌ها را برای مواجهه با بحران آماده نکردیم.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: «موسسه رازی در حوزه واکسن به آن جایگاهی که باید، نرسیده است.»

وی ضمن گرامی‌داشت یاد افرادی که در حوزه واکسیناسیون پایه‌گذار کارهای بزرگ بودند، گفت: «دیروز روز جهانی دامپزشکی و روز توجه به اهمیت واکسن بود. متاسفانه امروز واکسن تبدیل به یک رویه تکراری در برنامه‌های بهداشت و پیشگیری شده و خیلی مواقع به اهمیت آن توجه نمی‌شود. خیلی هم به این مساله فکر نمی‌کنیم که اساساً راجع به موضوع واکسن چه تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌هایی باید انجام شود.»

صفری افزود: «در بحرانی که سال گذشته در حوزه آنفلوانزا داشتیم، دکتر ماکنعلی تلاش زیادی برای اثبات این مساله کردند که واکسن یک ابزار در مدیریت بحران است.»

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Australia
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
0
دکتر جان اکل به فکر ادغام آموزش دامپزشکی به وزرات بهداشت باش بقیه اش درست میشه
نظر شما
ادامه