کد خبر: ۴۸۷۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
بر اساس تحقیقات انجام شده:
آسیب‌های ناشی از کار با حیوانات، ابتلا به انواع بیماری‌ها، مواحهه با اشعه ایکس، مخاطرات شیمیایی و مخاطرات ارگونومی، از جمله خطراتی هستند که دامپزشکان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند ...
 
 

حکیم مهر: حرفه دامپزشکی به عنوان یکی از ۱۰ شغل خطرناک جهان معرفی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران، شغل دامپزشکی رتبه دهم را در بین خطرناکترین مشاغل جهان، از آن خود کرد.

بر اساس همین گزارش، خطرناکترین مشاغل دنیا (به همراه امتیاز پرخطر بودن آنها) به شرح زیر بوده است:

1. راننده کامیون (8.67)

2. تکنیسین اورژانس (7.43)

3. راننده تاکسی (6.14)

4. کارگر ساختمانی (5.81)

5. آتش‌نشان (4.82)

6. کشاورز (2.79)

7. دستیار پرستار (2.33)

8. افسر پلیس مجرمین (1.95)

9. افسر پلیس (1.95)

10. دامپزشک (1.21)

دامپزشکان در کار روزانه خود با خطرات بالقوه‌ای مواجه هستند؛ این خطرات عبارتند از:

آسیب‌های ناشی از کار با حیوانات

معمولا رفتارهای حیوانات قابل پیش‌بینی نیست و زمانی که حیوانات دچار ترس شوند و یا به هر علتی تحت استرس باشند، قادر خواهند بود به طرق مختلف آسیب‌های جدی به شما وارد بیاورند.

دامپزشکان در حین معاینات روزانه حیوانات، در معرض خطر گاز گرفتگی، لگد و یا خراش قرار دارند. بر اساس مطالعات انجام شده توسط کارگزار بیمه Hub International ، 90 درصد از شکایات کارکنان دامپزشکی از سال 2002 تا 2004 مربوط به گازگرفتگی حیوانات بوده است.

با توجه به اینکه دامپزشکان با طیف وسیعی از حیوانات سرو کار دارند، خطر حمله این حیوانات نیز بسیار زیاد است. مسلما گاز گرفتگی و یا خراش ایجاد شده توسط یک سگ، به اندازه آسیب حاصله از لگد زدن یک اسب، آسیب زننده نخواهد بود، اگرچه گاز گرفتگی و خراش‌ها نیز در هر اندازه‌ای می‌توانند منجر به ایجاد عفونت شوند که بعدها باعث ایجاد عوارض بیشتری نیز خواهد شد.

بیماری‌ها

دامپزشکان در کار روزمره خود در معرض تعداد زیادی از عوامل بیماریزا قرار می‌گیرند؛ به عنوان مثال دامپزشکی که دچار خراشیدگی ناشی از پنجه گربه شده، می‌تواند به بیماری عفونی تب ناشی از خراش گربه مبتلا شود یا در اثر گازگرفتگی، مبتلا به هاری گردد. حتی فرو رفتن تصادفی سوزن سرنگ حاوی خون حیوانات، باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی میشود. علاوه بر بیماری‌های مربوط به حیوانات، دامپزشکان در حین کمک‌رسانی به همکاران آسیب دیده خود نیز در معرض عوامل بیماریزای خونی قرار می‌گیرند.

مواحهه با اشعه ایکس

بر اساس تحقیقی که در سال 2012 توسط دپارتمان علوم بالینی دامهای بزرگ دانشکده دامپزشکی وسترن کالج انجام شد، 37 درصد از دامپزشکان در حین کار به طور تصادفی در معرض اشعه ایکس قرار گرفته‌اند. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس به طور تصادفی، می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های مختلفی نظیر سوختگی چشم و پوست، افزایش خطر ابتلا به سرطان و ایجاد نقایص ژنتیکی گردد.

خطرات شیمیایی

علاوه بر تماس تصادفی با اشعه ایکس، خطر قرار گرفتن در معرض مواد مختلف شیمیایی نیز دامپزشکان را تهدید می‌کند. از این مواد می توان به گاز‌های بیهوشی، داروهای خطرناک، مواد ضدعفونی کننده، حشره‌کش‌ها، ترکیبات حاصل از استفاده از لیزر و سایر وسایل جراحی (surgical smoke ) و گرد و غبار کشاورزی (agricultural dust ) اشاره کرد. عوارض حاصل از این مواد در دامپزشکان متفاوت است و به این موضوع بستگی دارد که آنها با چه نوع ترکیباتی و چه مدت زمانی در تماس بوده‌اند.

خطرات ارگونومیکی

بر اساس تحقیق صورت گرفته در سال 2003 که در مجله پزشکی آمریکا به چاپ رسیده است، 30 درصد از دامپزشکان در وضعیت نامناسب و نادرست بدنی مشغول به کار می‌شوند؛ جابجایی نامناسب، خمیدگی و دولا شدن زیاد و ایستادن به مدت طولانی که در طول زمان باعث ایجاد مشکلات عضلانی اسکلتی زیادی نظیر بیرون زدگی دیسک، اسپاسم‌های عضلانی و مشکلات ستون فقرات خواهد شد.

منبع: work.chron.com

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
2
توکشور ما دامپزشک وتکنسینی هست که این مشکلات ومخاطرات رو تجربه نکرده باشه هیچ فعال بالای ۱۰سالی هست که مشکل دیسک وستون فقرات نداشته باشه همه مصدومیم کوپیگیری سختی کار .نظام ما اینقدرفعاله که تعرفه هامون مال همون سال ۵۰ هست هنوز
محمد از کردستان
|
United States of America
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
2
اداره کل استان کردستان ما تعرفه آبله گوسفندی رو داده راسی ۳۵۰ تومان، که ۳۵ تومان برای سرسوزن و ۱۵ برای ماشین و ۱۰۰ تومان برای مسول مرکز و مالیات و بیمه میره و برای ما ۴ نفر اکیپ نفری ۵۰ تومان باقی می مونه از یک راس گوسفند، بعد دو ماه کار و طویله طویله رفتن و شستن لباس کار و جواب شبکه و اداره کل رو دادن و اگر تازه کسورات نخوریم
نفری ۸۰۰ هزار تومان گیرمون میاد. که از یک کارگر ساده ساختمانی افغانی خیلی کمتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
0
0
اینارو باید به وزیر کار گفت
نظر شما
ادامه