کد خبر: ۴۸۵۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع بیماری مشترک انسان و حیوان در مناطق سیل‌زده دیده نشده است اما چارپایان منطقه در حال واکسینه شدن هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشجو، «دکتر سید بهمن نقیبی» مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، درخصوص بیماری‌های دامی در مناطق سیل زده گفت: معمولا بعد از هر حادثه غیرمترقبه‌، به دلیل تغییر ساختار خاک، جابه جایی خاک و یا حتی تجمع لجن در یک منطقه،حضور انواع و اقسام بندپایان در آن مکان بیشتر میشود و این خود می‌تواند عاملی برای شیوع بیماری‌های مشترک انسان وحیوان و هم بین حیوانات باشد.

وی افزود: ما باید برای مناطق سیل زده تمهیداتی را در نظر بگیریم که بتوانیم مانع اپیدمی این دسته از بیماری‌ها شویم. یکی از مهمترین بیماریهایی که در این خصوص وجود دارد «شاربن» است. عامل ایجاد این بیماری باکتری است که در شرایط نامساعد به شکل نهفته پیدا می‌شود و درتغییر شرایط خودش را بروز می‌دهد.

نقیبی عنوان کرد: شاربن یک بیماری مشترک بین حیوان و انسان است و اگر بتوانیم جمعیت حیوان را کنترل کنیم می‌توانیم جلوی پیشرفتنش را بگیریم از همین رو یکی از برنامه‌های اساسی ما بعد از سیل کنترل دام‌های منطقه و حتی دام‌های سراسر کشور است و واکسیناسیون وسیع دامها در حال انجام است. ضمن اینکه لاشه‌هایی که در مناطق سیل زده وجود دارد زمینه و منشا رشد بسیاری از بیماری خواهند بود و باید با کمک دستگاه‌های مختلف که امکان جابه جایی با آن ها وجود دارد این لاشه‌ها جمع آوری شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه لاشه‌های حیوانات مرده باید خیلی سریع دفن شود تا خود منبع فساد و بیماری نگردند، تصریح کرد: در مناطقی که به سبب تجمع لجن ممکن است حشرات زیاد شود سم پاشی صورت می‌پذیرد تا بیماری‌ها کنترل شود و مانع این شود که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مانند تب کریمه کنگو و تب سه روزه شیوع پیدا کند، خوشبختانه گزارش‌هایی که از سراسر مناطق سیل زده می‌رسد اینست که تا این لحظه مشکل حادی را مشاهده نکرده ایم.

وی افزود: تمام ادارات دامپزشکی، مناطق سیل زده و شهرستان‌های اطرف آن را به طور ویژه و با کمک مردم رصد می‌کنند، زیرا با توجه به نزدیک شدن فصل گرما، مشکلات بیماری‌ها نیز بیشتر خواهد شد، در ضمن به دلیل ایجاد تغییراتی در مواد غذایی دام ها، ممکن است بیماری‌های دیگری نیز مشاهد شود که خوشبختانه در مقابل آن‌ها هم واکسیناسیون صورت می‌گیرد.

نقیبی عنوان کرد: نیرو‌های دامپزشکی تا آخرین لحظه در مناطق سیل زده حضور خواهند داشت تا شرایط به وضعیت عادی برسد و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری در مناطق سیل زده چه در انسان و چه در حیوان ارائه نشده است، اما دامپزشکی آماده است تمام اقدامات لازم را انجام دهد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
0
از مراکز واکسیناسیون باید بیشتر حمایت شه چون خط اول مبارزه با بیماری های دامی اند
نظر شما
ادامه