کد خبر: ۴۸۵۶۲


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مردم نگران نباشند، عسل‌های تولیدی زنجان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی»، اظهار کرد: برای پیشگیری از شیوع عوامل بیماری‌زا در زنبورستان، زنبورداران باید مراقبت‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند تا نیاز کمتری به مصرف دارو پیدا کنند؛ چراکه اهمیت به بهداشت زنبورستان‌ها، عدم استفاده خودسرانه ازآنتی بیوتیک و دیگر داروها نقش به‌سزایی در سلامت محصول تولیدی دارد.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه در استان زنجان، شیوع بیماری‌هایی که نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک دارد خیلی کم است و این جای خوشحالی دارد. علاوه بر این، زنبورداران استان زنجان اطلاعات علمی بالا و ارتباط مستمری با دامپزشکی دارند و همین باعث می‌شود که در مصرف دارو، علی‌الخصوص آنتی‌بیوتیک حدود استاندارد را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: در دوره‌های آموزشی که برای زنبورداران برگزار می‌شود، حتما گریزی به هشدارهای دارویی زده می‌شود و قریب به اتفاق زنبورداران زنجانی قبل از مصرف دارو از توصیه‌های مشاور برخوردار می‌شوند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که بسیاری از بیماری‌های زنبور نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد و مصرف این ماده شیمیایی فقط منتج به افزایش تلفات در جمعیت زنبور می‌شود، تصریح کرد: استفاده بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در زنبورستان، گاهی اوقات نه تنها مثمر ثمر نیست، بلکه هزینه زیادی روی دست زنبوردار می‌گذارد. از همین‌رو، زنبوردار باید قبل از هر اقدامی در مواجهه با علایم بیماری، اطلاعات خود را به‌روز کرده و به کارشناسان دامپزشکی مراجعه کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان همچنین یادآور شد: نمونه‌گیری از زنبورستان هنگام انتقال کندوها در فصول مختلف، یکی از اقداماتی است که دامپزشکی برای اطلاع از میزان سلامت زنبورهای یک زنبوردار انجام می‌دهد و در واقع، چنین اقدامی از شرایط انتقال زنبورها به شمار می‌رود.

علاوه بر این، طرح پایش آنتی‌بیوتیک در فرآورده‌های تولیدی زنبور عسل نیز سالانه اجرا می‌شود و باقی‌مانده‌های احتمالی دارویی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که بر اساس پایش‌های اتفاقی، عسل تولید شده در استان زنجان یکی از بهترین فرآورده‌های کشوری است، افزود: آنتی‌بیوتیک در استان زنجان به ندرت استفاده می‌شود. این در حالی است که داروخانه‌ها نیز چشم و گوش دامپزشکی هستند و در صورتی که زنبورداری بیش از حد مجاز، داروهای آنتی‌بیوتیک‌دار خریداری کند، مراتب به کارشناسان دامپزشکی گزارش داده می‌شود.

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: به عبارتی، باقی‌مانده دارویی در فرآورده‌های زنبور عسل از چند کانال مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند با آسایش خاطر محصولات تولید شده در استان زنجان را به مصرف برسانند؛ چرا که نمونه‌گیری‌ها در طول سال و به صورت مستمر صورت می‌گیرد و در صورت فروش محصول ناسالم، حتما با زنبوردار برخورد می‌شود.

 

نظر شما
ادامه