کد خبر: ۴۸۵۴۴

وزیر جهاد کشاورزی از خسارت ۱۳ هزار میلیارد تومانی در جریان سیل اخیر به بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث سیل اخیر در خصوص وضعیت 2 استان گلستان و مازندران، گفت: شدت بارش در این 2 استان بی سابقه بود ولی ما نیز برای اینکه بارش را در مسیرهای قبلی خود عبور دهیم، آمادگی کافی نداشتیم.

وی افزود: رودخانه ها، دشت گرگان و دشت گنبد به دلیل شیب فوق العاده ملایم این امکان را نداشت و راهکار این است که مسائل مربوط به آبخیزداری را در بالادست افزایش دهیم و به عنوان مثال در ارتباط با گرگان رود به جای شیب ملایم 3 در هزار باید طرح 280 هزار هکتاری زهکشی دشت را در دستورکار قرار دهیم تا در این صورت ده ها گرگان رود داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت در یک ماه گذشته تصریح کرد: برآورد خسارت ها، بازدیدها، تفاهم نامه های لازم صورت گرفت و در جلسه دولت نسبت به آنچه لازم است تدابیر مقتضی اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در استان های گلستان و مازندران، 2 هزار میلیارد تومان خسارت دیده است، ادامه داد: در مجموع تا به امروز بخش کشاورزی در کشور 13 هزار میلیارد تومان آسیب دیده و خسارات زیادی به تولیدکنندگان بخش های مختلف وارد شده که 3 هزار میلیارد تومان آن مربوط به کشت و صنعت در خوزستان است و با توجه به آب های روان در سطح استان، هنوز هم خسارات ادامه خواهد داشت.

حجتی به 2 مصوبه دولت در جبران خسارت ها اشاره کرد و توضیح داد: مصوبات دولت در دو بخش بود؛ کمک های بلاعوض و تسهیلات.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: 50 درصد کمک های بلاعوض که شامل 540 میلیارد تومان است، تخصیص داده شده و ستادهای مازندران و گلستان در ارتباط با این تسهیلات و کمک های بلاعوض فعال هستند و از سوی دیگر بانک مرکزی مکلف شده تسهیلاتی - چه از نوع استمهال وام ها و چه از نوع ارائه وام های جدید- ارائه دهد.

وی گفت: در ارتباط با خسارات بخش کشاورزی آنچه که به صندوق بیمه محصولات کشاورزی مرتبط بوده از هفته قبل آغاز شده و تا به امروز 65 میلیارد تومان خسارت به آسیب دیدگان این بخش پرداخت شده است و پیش بینی داریم 7 هزار و 500 میلیارد تومان بیمه خسارت دیدگان نیز به زودی پرداخت شود.

حجتی بیشترین خسارت را مربوط به حوزه زراعت، باغبانی، دام، جایگاه های دام، زنبورعسل و مرغداری ها دانست و افزود: 600 واحد مرغداری و 3 مرغداری مادر در جریان سیل اخیر آسیب دیدند ضمن آنکه آسیب جدی به مزارع پرورش ماهی به ویژه در استان های کوهستانی لرستان و چهارمحال و بختیاری وارد شد.

این عضو کابینه با اشاره به خراب شدن تاسیسات ایستگاه های پمپاژ آب، ادامه داد: خزانه های برنج مردم در استان های گلستان و مازندران از بین رفته است.

وی در خصوص دیگر استان های سیل زده به جز مناطق شمالی، توضیح داد: عصر امروز در جلسه هیات دولت مصوبه ای در خصوص چگونگی تامین خسارت مناطق سیل زده غیرشمال خواهیم داشت زیرا نوع زراعت و پرورش ماهی در آنجا متفاوت است و با توجه به همین تفاوت، مصوبه ای با مختصات خاص طراحی شده است.

حجتی رفع ماندابی های داخل مزارع را یکی از مهم ترین برنامه های وزارتخانه جهاد کشاورزی اعلام و تصریح کرد: باید این ماندابی ها زودتر از مزارع خارج شوند تا کشاورزان در مناطق گرم کشور بتوانند کشت بهاره داشته باشند و به همین دلیل پیش بینی شده راه هایی پیدا شود تا هرچه زودتر این ماندابی ها را خارج کرد.

این عضو هیات دولت ابراز امیدواری کرد با توجه به مصوبات دولت و مجلس آلام مردم سیل زده کاهش پیدا کند و خواستار در دستور قرار گرفتن طرح 280 هزار هکتاری زهکشی زمین در گلستان شد.

حجتی در پاسخ به پیشنهاد دکتر علی لاریجانی مبنی بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی و دامداری در کشور با هدف پرهیز از تبعات چنین حوادثی، از سوی وزارتخانه خود در این رابطه اعلام آمادگی کرد.

 

نظر شما
ادامه