کد خبر: ۴۸۵۴

حکیم مهر - مالزی با هدف مقابله با بیماری تب دنگی، پشه‌های آزمایشگاهی را در جنگل آزاد کرد.

مقامات بهداشتی این کشور اعلام کردند در این آزمایش که برای اولین بار با هدف مقابله با تب دنگی در قاره آسیا انجام می‌گیرد، حدود6000 پشه اصلاح شده ژنتیکی در یک جنگل رها شدند.

این پشه‌های تراریخته که از جنس نر هستند، قرار است پس از جفت گیری با ماده‌ها یا هیچ نوزادی نداشته باشند و یا طول عمر پشه‌های حاصل از این جفت گیری بسیار کوتاه‌تر باشد تا از این طریق جمعیت پشه‌های حامل این بیماری کاهش پیدا کند.

به گفته متخصصان، فقط نوع ماده این پشه می‌تواند تب دنگی را منتشر کند که در سال گذشته جان 134 نفر را در مالزی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محققان می‌گویند سال گذشته آزمایش مشابهی در جزایر کی من انجام گرفت که نتیجه آن کاهش چشمگیر جمعیت پشه‌ها در یک منطقه کوچک تحت مطالعه بوده است. البته این اقدام انتقاد برخی از فعالان محیط زیستی در مالزی را برانگیخته است چون نگران هستند که این کار پیامدهای غیرقابل پیش بینی مثل ایجاد پشه‌های جهش یافته غیر قابل کنترل در آینده داشته باشند.

تب دنگی بیماری شایع در آسیا و آمریکای لاتین است. علائم این بیماری شامل تب شدید، دردهای مفصلی و حالت تهوع هستند اما در موارد شدید می‌تواند به خونریزی داخلی، متوقف شدن فعالیت دستگاه گردش خون و در نهایت مرگ بیمار منجر شود. در حال حاضر هیچ درمان یا واکسنی جهت پیشگیری از این بیماری وجود ندارد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه