کد خبر: ۴۸۵۳۶


رئیس سازمان دامپزشکی کشور توصیه‌ها و هشدارهایی نسبت به اقداماتی که باید در مناطق سیل زده انجام شود و مخاطراتی که احتمال بروز شیوع آن‌ها وجود دارد را اعلام و درباره راهکارها و اقداماتی که می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد نیز سخن گفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور»، اظهار کرد: در حوزه سیل اتفاق ناگواری در چندین استان رخ داد و در این میان پس از حوزه انسانی، حوزه دامی نیز با مخاطرات بسیاری روبرو شد.

به دلیل اهمیت بالایی که در این حوزه وجود داشت، همکاران سازمان دامپزشکی از همان روزهای نخست در مناطق سیل زده حضور پیدا کرده و حتی با قایق، دام‌هایی که قابل انتقال بودند را به مناطق امن بردند و واکسیناسیون، سمپاشی و تجویز داروهای درمانی و پیشگیری در این مناطق انجام شد.

وی افزود: در مناطقی مانند آق قلا و روستاهایی مانند آن که به دلیل بالا بودن آب امکان خدمات رسانی وجود نداشت، پس از تخلیه آب در این مناطق، همکاران سازمان دامپزشکی با تجهیزاتی همچون لودر، بولدوزر و غیره به آنجا سفر کرده و تلفات دامی صورت گرفته را به مکان‌هایی برای دفن بهداشتی منتقل می‌کنند.

 اما چیزی که مردم هم باید در مناطق سیل زده از آن آگاهی داشته باشند و در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند این است که در چنین بازه زمانی دو نکته باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که یکی آلودگی آب است که باید با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مدیریت شود و دام و طیور از آب آلوده استفاده نکنند.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: پس از آلودگی آب نکته‌ای که شاید از اهمیت بالاتری برخوردار باشد این است که انگل‌ها پس از بحرانی مانند سیل می‌توانند خود به یک بحران تبدیل شوند و برای مقابله با انگل‌ها و شیوع و رشد آن‌ها در مناطق سیل زده باید سمپاشی دام‌ها و جایگاه‌های دام و طیور انجام شود و مردم باید در این زمینه نهایت همکاری را با دامپزشکان سازمان دامپزشکی انجام دهند.

هشدار نسبت به شیوع شاربن و سیاه زخم در مناطق سیل‌زده

وی در پاسخ به اینکه چگونه اعتبارات لازم برای مقابله با این بیماری‌ها در مناطق سیل زده تأمین می‌شود، گفت: قطعاً باید ستاد مدیریت بحران پس از سیل و مخاطرات آن به فکر این مسئله باشد که با اختصاص بودجه مناسب و پیگیری‌های لازم جلوی شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام را بگیرد، چرا که فاجعه دوم پس از سیل می‌تواند شیوع بیماری‌های مشترکی همچون شاربن و سیاه زخم باشد که در این راستا واکسن‌های مورد نیاز باید از طریق تخصیص اعتبارات لازم تأمین شده و در مناطق سیل زده مورد استفاده قرار گیرد.



نظر شما
ادامه