کد خبر: ۴۸۵۳۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد قمی» افزود: اگر این دانشگاه خارج از ضابطه و ظرفیت خود و آنچه وزارت علوم برای آن سهمیه مشخص کرده، اقدام به جذب دانشجو کرده باشد، نقشه علمی را بر هم زده است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که دانشگاه آزاد در گذشته نیز تخلفاتی در زمینه جذب دانشجو انجام داده که به شکل کدخدامنشی حل شده است. از نظر «دکتر محمد قمی» دانشجو را بدون حساب و کتاب گزینش کردن، صرفاً به این خاطر که صندلی‌های دانشگاه پر شود، کار درستی نیست. تربیت دانشجو باید به روشی باشد که این فرد بعد از فارغ‌التحصیلی به درد کشور بخورد و مفید واقع شود.

حکیم مهر:‌ مساله جذب غیر مجاز دانشجو در برخی دانشگاه‌ها، تبدیل به یک معضل آموزشی برای کشور شده است. کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی چقدر نسبت به این مساله حساس است؟

یکی از مشکلات کشور ما این است که تربیت دانشجویان را در بعضی از رشته‌ها برعهده می‌گیریم، هزینه می‌کنیم و زمان دانشجو را هم صرف می‌کنیم. در نهایت تعدادی فارغ‌التحصیل داریم که بعداً نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی به کار گرفته نمی‌شوند. در صورتی که یکی از اهداف آن همه تاکید نسبت به شورای انقلاب فرهنگی که نقشه راه علمی کشور را ترسیم کند، همین بود. پس ما باید رشته‌های تحصیلی را سر و سامان دهیم و دانشگاه‌ها بدانند چه چیزی را و برای چه هدفی تربیت می‌کنند.

به همین دلیل، هم‌اکنون در بعضی رشته‌ها فارغ‌التحصیل زیاد داریم، به شکلی که به هیچ‌وجه جذب نمی‌شوند و به کارهای غیر تخصصی خودشان مشغول هستند. این مساله برای کشور هزینه دارد و زیان‌آور است.

حکیم مهر:‌ ارزیابی شما از وجود این معضل در رشته دامپزشکی چیست؟

در رشته دامپزشکی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا، طبیعی است که ما تعدادی دامپزشک برای کشور لازم داریم و کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود. در کشور هم به تکنیسین دامپزشکی و هم دکتر دامپزشک برای فعالیت در دامداری‌ها، مرغداری‌ها، پرورش طیور، پرندگان و ... نیاز داریم. برای پوشش این نیاز باید دامپزشکان را از بین افراد زبده و نخبه انتخاب کنیم، چون اگر یک اشتباه در یک مرغداری یا دامداری رخ دهد، زیان آن بسیار زیاد خواهد بود که علاوه بر کارفرما، متوجه کل کشور می‌شود. دامپزشکان باید ماهر و متخصص باشند، کارورزی داشته باشند تا بتوانند کارآمد شده و به درد مملکت بخورند، بنابراین شرایط پذیرش رشته دامپزشکی باید استاندارد باشد.

دانشجو را بدون حساب و کتاب گزینش کردن، صرفاً به این خاطر که صندلی‌های دانشگاه پر شود، کار درستی نیست. تربیت دانشجو باید به روشی باشد که این فرد بعد از فارغ‌التحصیلی به درد کشور بخورد و مفید واقع شود.

دانشگاه دولتی استانداردهای خاص خود را دارد اما دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته در بعضی از رشته‌ها بیش از ظرفیت دانشجو جذب کرده بود که این مساله مشکلاتی را ایجاد کرد و بعد آنها را به شکل کدخدامنشی حل کردند. اما این مساله از نظر علمی و تخصصی درست نبود. الان هم اگر چنانچه برای رشته‌ دامپزشکی بیش از اندازه نیاز و ظرفیت کشور دانشجو پذیرش کند، با این هدف که صندلی‌های خود را پر کرده و از نظر مادی دانشگاه را تقویت کند، طبیعتا این کار مفیدی نیست.

حکیم مهر: می‌توانیم بگوییم که این حرکت تخلف است؟

اگر چنانچه خارج از ضابطه عمل کرده باشد، حتماً تخلف است.

حکیم مهر:‌ چه برخوردی می‌توان با این تخلف کرد؟ آیا مجلس بازوی اجرایی برای برخورد با چنین تخلفاتی دارد؟

بله. هم وزارت علوم که ناظر بر قضیه است باید برخورد کند و هم مجلس؛ چون وظیفه آنها همین است. طبیعتاً به نظر می‌رسد که دانشگاه آزاد هم باید بعد از آن قضایایی که قبلاً پیش آمد، مقداری حواس خود را جمع کرده باشد و خارج از ضابطه عمل نکند. اما اگر این کار را کرده باشد باید با آن برخورد شود.

حکیم مهر:‌ به طور مشخص و در مورد دانشگاه آزاد واحد بافت، در رشته دامپزشکی چندین برابر ظرفیت مجاز خود دانشجوی دامپزشکی جذب کرده، تا جایی که رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور بارها اعلام کرده به فارغ‌التحصیلان خارج از ظرفیت این دانشگاه شماره نظام تعلق نمی‌گیرد. گویا این مشکل به شکل کتبی و در قالب یک نامه به کمیسیون آموزش مجلس فرستاده شده است. آیا به دست شما رسیده است؟

من از آن نامه مطلع نیستم، شاید آمده باشد. اما به طور کلی اگر این دانشگاه خارج از ضابطه و ظرفیت خود و آنچه وزارت علوم برای آن سهمیه مشخص کرده، اقدام به جذب دانشجو کرده باشد، نقشه علمی را بر هم زده است. طبیعتاً فردا برای این فارغ‌التحصیلان فرصت شغلی وجود ندارد. اگر دانشگاه آزاد بافت چنین کاری کرده باشد، باید با آن برخورد شود، کمااینکه مجلس با هر رویه‌ای خلاف رویه وزارت علوم، مخالف است.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهرداد
|
Germany
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
3
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت جدا گونه اقدام به پذیرش دانشجو نکرده و تحت نظر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش آموزش کشور و با درنظر گیری ظروف اعلام شده توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده و این نکته حائز اهمیت است که مجوز قطعی هرگز قابل ابطال و اعلام نمودن ظرفیت صفر نمیباشد
دکتری شیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
2
2
تنها راهی که میشه به وضعیت دامپزشکی سروسامان بدیم انحلال دانشکده های مثل بافت و... است که زیرساخت های لازم رو ندارن .مامگه چقدر دامپزشک میخواییم انقدر بیرویه شده که تا چند سال دیگه باید دکترهای عزیز بشن راننده تاکسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
راه حل همکاری کردن با دانشگاه هاست آقای دکتر شما که دانشگاه هاتون پتانسیل دارن بی‌زحمت به بقیه هم فیض برسونید باتشکر
ناشناس
| Ukraine |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
خسته نشدین ینی از بافت...تا کی میخوان موضوع رو کش بدن؟؟؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
1
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت کاملاً قانونی عمل کرده و هیچگونه مشکلی در هیچ زمینه ای انشاالله ندارد.و نخواهد داشت.بنده از دانشجویان این واحد دانشگاهی میباشم که راجع به قضایای پیش آمده تحقیقات لازم را کرده ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
خسته شدیم از مسئولین ................. فقط حرف میزنن
ناشناس
| Ukraine |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
اگر توانایی مدیریت دارید ،مدیریت کنید،در غیر اینصورت دست از نمایش های ......... بردارید...
محسن ۲
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
منم از دانشجوهای دامپزشکی بافتم این دانشگاه هیچ امکاناتی ندارد و کاملا غیر قانونی و ............. است وزارت علوم هم نامه انحلاشو زده شما مدرک داری ارجاع بده همه ببینن ...............
همکار بیکار
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
1
1
عزیزم همین الانم در برخی استان ها داریم مسافرکشی می کنیم شما خبر نداری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
1
0
باید لااقل نظام دامپزشکی عضو وزارت بهداشت شه
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
1
عزیزم منم دوست دارم بریم زیر نظر وزارت بهداشت ولی وقتی می بینم که مسئولین دامپزشکی اینقدر به حل مشکلات دامپزشکی بها میدن کلا به نظرم فعلا این موضوع نباید مطرح بشه .
ناشناس
|
France
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
0
ما که از بین نخبگان انتخاب شدیم بس است!
مهدی
|
United States of America
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
بسمه تعالی
واقعا وجدان خودمان را قاضی کنیم . این چه وضعی است ؟
واقعا رتبه کسی که در دانشگاه دولتی تهران قبول شده با واحد ..... یکی است ؟
مگر میشود در یکجا رتبه زیر 1000 و در جای دیگر با 50000 وارد رشته دامپزشکی شد . و در انتها همگی هم دکترا دارند و همگی هم خواهان حق خودشان هستند . در این میان حق دانش آموختگان دانشگاههای دولتی چه میشود .
بعد از فارغ التحصیلی هم که وضعیت مالی اولین شاخص برای راه اندازی یک فعالیت اقتصادی مرتبط خواهد بود .
این همه عدل علی در حکومت اسلامی ؟
ر-س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
0
در باره دانشگاه ازاد واحد گرمسار که با رتبه خیلی بالا اقدام به جذب دانشجوی دامپزشکی کرده نیز بررسی شود.
نظر شما
ادامه