کد خبر: ۴۸۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  دکتر محسن مشکوة معاون سازمان دامپزشکی کشور ، جمعه 8 بهمن در برنامه زنده "خانه مهر" شبکه جهانی جام جم حضور یافت و درباره بهداشت مواد پروتئینی با منشاء دامی به ارائه توضیحاتی پرداخت.

نکته جالب توجه آنکه مجری این برنامه دکتر محمد نظری که خود نیز دامپزشک است بود و با این حال بدون اشاره به این موضوع در هنگام ارائه توضیحات، دکتر مشکوة بصورت زیرنویس بعنوان "کارشناس بهداشت مواد غذایی" معرفی شد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی که پیش از این نیز در این برنامه حضور یافته بود درباره گوشت مرغ و تفاوت آن با گوشت قرمز گفت : گوشت مرغ به دلیل کمتر بودن میوگلوبین و هموگلوبین نسبت به گوشت قرمز، سفید است و آب کمتری هم نسبت به گوشت قرمز دارد.

وی افزود : حتماً مرغ باید در فروشگاه در یخچال نگهداری و عرضه شود و در صورتی که منجمد است در فریزر نگهداری گردد.

دکتر مشکوة همچنین گفت : در بسته‎بندی مرغ باید دقت شود که مرغ فاقد پر، احشاء (اندرونه) ، سر و پا باشد و روی بسته برچسبی حاوی اطلاعات تاریخ تولید، انقضاء مصرف ، محل تولید و غیره نصب شده باشد.

این متخصص بهداشت مواد غذایی افزود : نهایت تلاش در کشتارگاه این است که مرغی بسته بندی شود که فاقد مشکلات ظاهری نظیر خونمردگی و غیره باشد.

دکتر مشکوة گفت : مرغ باید بوی طبیعی داشته باشد و اگر رنگ آن به سمت سبز یا کبودی برود نشانه آغاز فساد بوده و وجود خونمردگی یا لایه لزج روی پوست مرغ هم می‎تواند نشانه‌‎ای از کاهش کیفیت آن باشد.

وی افزود : قوام گوشت مرغ هم در قضاوت کیفی آن مهم است و با لمس انگشت باید حالت ارتجاعی وجود داشته باشد و جای انگشت روی گوشت مرغ باقی نماند.

معاون سازمان دامپزشکی درباره مصرف جگر مرغ هم گفت : هر چند داروهای مصرفی در کبد و کلیه متابولیزه می‎شوند و ممکن است آثار دارویی در کبد (جگر) باقی بماند ، با این حال زمان حمل مرغ از مرغداری به سمت کشتارگاه یکی از فاکتورهایی که مدنظر قرار می‎گیرد و بر اساس آن گواهی حمل صادر می‎شود عدم مصرف دارو دو هفته قبل از کشتار است.

دکتر مشکوة درباره آبزیان نیز با تقسیم آنها به دریایی و پرورشی به کیفیت برتر گوشت ماهی از نظر کیفیت پروتئین و وجود اسیدهای چرب غیراشباع اشاره و ماهی را برای بچه‎ها، بانوان آبستن و افراد مسن مفید دانست.

ادامه این بحث به جلسه بعد موکول شد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
0
0
واقعا چنین مطالب مهمی باید ....... در دانشگاهها تدریس میشد نه در یک برنامه تلوزیونی انصافا سالها بود هیچ کسی چنین شیوا سخن نگفته بود
حقگو
|
-
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
0
0
براي اين است كه هنوز ............ . ايشان پيشتر و بيشتر به خاطر مصاحبه هايي در مورد بهداشت موادغذايي معروف بودند و تخصص هم دارند. انشا الله كشور به درجه اي از بلوغ برسد كه هر كس را در جايگاهي كه از آن سر در ميآورد به كار بگيرند نه اينكه اگر يك مدير ...... ايستادگي كرد از سر لجبازي ....... را جايش بگذارند
د.ن.
|
-
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
0
0
گمان نمي كنم ........... هم صحيح باشد. ..........خيلي وسيع و قوي است.
نظر شما
ادامه