کد خبر: ۴۸۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۵۰۰ گونه بافت بیولوژیک و ژنوم در بانک ژن حیات وحش خراسان رضوی نگهداری می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «تورج همتی» دوشنبه صبح در جمع خبرنگاران در اداره کل محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: بانک ژن خراسان رضوی به عنوان بانک ژن شمال شرق کشور، جز برترین‌ها در زمینه ایجاد بانک بافت و ژنوم حیات وحش مطابق استانداردهای علمی است و در این بانک ژن بیش از ۱۵۰۰ بافت بیولوژیک و ژنوم که متعلق به بیش از ۳۰۰ گونه مهره دار و بی مهره است، نگهداری می‌شود.

وی افزود: بانک ژن استان علاوه بر اینکه دستیابی به منابع اطلاعات مولکولی را برای محققین تمامی گرایش‌های علوم زیستی تسهیل و تسریع می‌کند، پژوهشگران را از صید و جمع آوری این موجودات برای مطالعه بی نیاز ساخته که خود نقشی مهم در حفظ گونه‌های حیات وحش دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون گام‌های بزرگی در جهت حفاظت، شناسایی و ذخیره سازی اجزا تنوع زیستی در استان برداشته است و در سال ۹۷ قریب ۱۷۰ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری از سراسر استان جمع آوری شد که رشد قریب ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

وی گفت: بیشترین نمونه‌های دریافتی بانک ژن استان پس از مشهد متعلق به شهرستانهای تربت جام و طرقبه –شاندیز بوده و شهرستانهای سبزوار، زاوه، چناران، بردسکن و خواف نیز دراین خصوص در رده‌های بعد همکاری در سال گذشته قرار گرفته‌اند.

همتی تصریح کرد: این بانک دارای دو بخش مجزا شامل ذخیره سازی و بخش آزمایشات و تشخیص گونه است که در بخش ذخیره سازی انواع پر، خون، عضله، ژنوم و سایر بافت‌ها نگهداری می‌شود.

وی تاکید کرد: بانک ذخیره ژنوم محیط زیست استان تنها بانک مربوطه در زمینه شناخت حیات وحش کشور است و در این بانک، گونه‌های مختلف از رده‌های حفاظتی و شاخص استان و همچنین تعدادی از نمونه‌های بیولوژیک حیات وحش مناطق سایر استان‌ها همچون خراسان جنوبی و شمالی نگهداری می‌شود.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
واکسن انترو و اگالاکسی کمه
نظر شما
ادامه