کد خبر: ۴۸۳۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
جزییات جمع‌بندی پانل دومین روز OIE درباره سلامت آبزیان:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: وظیفه بخش دولتی در سطح مزرعه، تدوین و نظارت بر اجرای اقدامات امنیت زیستی است و بخش خصوصی مسئولیت اجرای الزامات را دارد ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور محور جمع بندی پانل امنیت زیستی در آبزی پروری در دومین روز اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور»، رییس این سازمان که برای شرکت در اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان به سانتیاگو شیلی سفر کرده است، دیروز در تشریح آنچه در دومین روز اجلاس سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان برگزار شد، به پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور گفت: مسئولیت بخش دولتی در تدوین و اجرای الزامات امنیت زیستی در سطح ملی یکی از نکات مورد توجه در این پانل بود که بر مبنای آن تاکید شد وظیفه بخش دولتی در سطح مزرعه، تدوین و نظارت بر اجرای اقدامات امنیت زیستی است و بخش خصوصی مسئولیت اجرای الزامات را دارد؛ کما اینکه بخش خصوصی باید به این مقررات احترام گذاشته و نسبت به اجرای آنها تلاش نماید.

اگرچه در عین حال خود مزارع هم می‌توانند استانداردها و مقررات برای خودشان را تدوین و اجرا کنند. وی در اشاره به سایر مباحث جمع بندی شده در پنل روز دوم این اجلاس افزود: همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی به عنوان نکات لازم برای اجرای صحیح امنیت زیستی با وجود تعریف وظایف برای هرکدام؛ تاکید بر استفاده دولت از ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای اجرای صحیح اقدامات امنیت زیستی در عین حالی که دولت با داشتن نقش محوری در مقوله امنیت زیستی می‌تواند تسهیل‌کننده استانداردهای امنیت زیستی باشد، بر ضرورت ارتباط و گفتگوی دو طرفه بخش دولتی و بخش خصوصی در جهت ارتقای الزامات و همچنین تدوین ضوابط که در این رابطه بر لزوم مذاکره دولت در تدوین استانداردها با بخش خصوصی و گرفتن نظرات مشورتی نیز تاکید شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نکات مورد توجه و جمع بندی شده در پنل تاکید بر این بود که چالش بزرگ امنیت زیستی در جهان مزارع کوچک هستند، افزود: بر مبنای نظرات کارشناسی جمع بندی شده، مشخص گردید که این مزارع می‌توانند کانون‌های اولیه بیماری بوده و نقش مهمی در بقا و گسترش بیماری داشته باشند. کما اینکه مهم‌ترین اقدامات دولت در استقرار امنیت زیستی در این مزارع، آموزش و ارتقای سطح علمی مزرعه‌داران در خصوص بیماری‌هاست.

بعلاوه دولت باید حمایت های لازم نظیر دسترسی آسان به آزمایشگاه‌های تشخیصی و عدم دریافت هزینه برای اجرای سیستم مراقبت در این مزارع را مدنظر قرار دهد و در ایجاد مراکز SPF نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رفیعی پور با بیان اینکه یکی دیگر از مباحث این پنل تاکید بر سطح بندی امنیت زیستی و اجرای مرحله به مرحله آن بود، تصریح کرد: البته در این رابطه تاکید شد در یک زمان نمی‌توان همه مزارع را به سطح عالی رساند و این مستلزم گذشت زمان است.

رییس سازمان دامپزشکی کشورمان در تشریح ادامه نکات جمع بندی شده در این پنل اعلام کرد: تاثیر بسیار کمک‌کننده استفاده از استانداردهای oie در تدوین و اجرای مقررات امنیت زیستی و همچنین اهمیت بسیار زیاد ارزیابی هزینه - فایده در خصوص اجرای امنیت زیستی از نکات دیگر مطرح شده بود، به ویژه که مشخص شد اگر اجرای مقررات امنیت زیستی پرهزینه باشد، مزرعه داران از اجرای آن سر باز می‌زنند. لذا در برآورد هزینه - فایده نباید فقط مقطع فعلی را در نظر گرفت، بلکه تاثیرات بیماری در صورت بقا در منطقه به صورت طولانی باید مدنظر قرار بگیرد و این موضوع باید برای مزرعه داران تبیین گردد.

به گفته وی، دشواری استقرار امنیت زیستی در مزارع با سیستم پرورش باز به دلیل ارتباط گسترده با منابع وحشی از نکات دیگر پنل روز دوم بود که با استناد به اطلاعات کم موجود، در خصوص منابع وحشی که همیشه باید در ارزیابی خطر مدنظر قرار گیرند؛ به کارگیری اقداماتی نظیر فیلتراسیون، تمرکز بر کنترل هچری‌ها، استفاده از سیستم پلی‌کالچر، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی کمک کننده توصیه شد و البته رییس سازمان دامپزشکی کشور بر این تصمیم اتخاذ شده در پنل روز دوم اجلاس هم تاکید کرد که مقرر شده است در ویرایش بعدی کتاب کد oie بحث امنیت زیستی با توجه به تجربیات جدید به دست آمده بازنگری شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
0
1
در متن بالا نوشته شده که «در عین حال خود مزارع هم می‌توانند استانداردها و مقررات برای خودشان را تدوین و اجرا کنند.»
ظاهراً معنای تدوین استاندارد را متوجه نشده اند.
تدوین استاندارد مرجع دارد.
ترجمه متون مهم هست.
هر چیزی که دلمان خواست را که نمی شود در داخل ترجمه چپاند.
نظر شما
ادامه