کد خبر: ۴۸۳۰۰
 
 

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان محیط زیست با بیان این که تلف شدن قوچ و میش‌های پارک ملی گلستان در دست بررسی است، گفت: تلفات جدیدی در زیستگاه‌های دیگر این پارک مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مجید خرازیان مقدم» در سفر به استان گلستان به همراه سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از منطقه تلف شدن قوچ و میش‌های  اوریال  در منطقه  میرزابایلو  در پارک ملی گلستان بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات به عمل آمده از جمله دفن اصولی لاشه‌های تلف شده و سایر اقدامات کنترلی قرار گرفت.

وی گفت: طبق گزارش رئیس پارک ملی گلستان، طی چند روز گذشته تعداد ۱۶۰ رأس لاشه قوچ و میش  اوریال  در منطقه‌ای به وسعت یک کیلومتر مربع توسط محیط  بانان  پارک ملی گلستان کشف شد که برای تشخیص علت مرگ، ضمن هماهنگی با ادارات کل دامپزشکی استان‌های گلستان و خراسان شمالی و اعزام دامپزشکان ادارات کل دامپزشکی مذکور و دامپزشکان دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به منطقه مورد نظر، پس از بررسی وضعیت تلفات و لاشه‌های مشاهده شده، علی‌رغم این که نمونه  گیری  از لاشه‌ها به دلیل اینکه حدود ۱۰ روز از تلف شدن آنها گذشته بود مقدور نبود، با تلاش اکیپ اعزامی نمونه‌هایی از بافت‌ها، محتویات معده، کبد و دستگاه گوارش این حیوانات برای تشخیص علت مرگ توسط گروه دامپزشکی و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گرفته و نمونه‌ها به آزمایشگاه دامپزشکی گلستان، خراسان شمالی ارسال شد. در صورت نیاز هم نمونه‌ها از طریق دامپزشکی به آزمایشگاه مرکز تشخیص دامپزشکی در تهران ارسال خواهد شد و هر گونه اظهار نظر قطعی بدواً مستلزم اعلام کتبی نتایج آزمایشات از سوی دامپزشکی خواهد بود.

خرازیان مقدم افزود: طی بازدید از پارک ملی گلستان مشخص شد اقدامات بسیار خوبی برای پایش بیشتر حیات وحش در حال انجام است و مشاهدات قوچ، میش، کل و بزهای منطقه  آلمه  و تنگه گل نشان‌دهنده سلامت حیات وحش این مناطق است.

به گزارش کانال اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: به محض اعلام نتیجه آزمایش از سوی دستگاه‌های متولی، علت تلف شدن این حیوانات از پورتال رسمی سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه