کد خبر: ۴۸۲۸۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مرغداری در استان آذربایجان شرقی خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «حبیب شریفیان» ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران از تشدید اقدامات کنترلی و امنیت زیستی در واحدهای مرغداری استان خبر داد و  اظهار داشت: با عنایت به مشاهده و گزارش یک کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از مرغداریهای استان لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا اطلاع رسانی و تاکیدات ضروری به واحدهای تولیدی صورت گیرد تا مدیران و کارگران واحدهای مرغداری ضمن رعایت دقیق موارد قرنطینه از هرگونه تردد غیر ضروری افراد و خودرو به واحدها جلوگیری نموده و ورود و خروج دان، تخم مرغ، کود و سایر محموله های ضروری به واحدهای مرغداری با ضدعفونی کامل و رعایت دقیق و موثر ضوابط بهداشتی دامپزشکی انجام پذیرد .

وی ادامه داد: مرغداران استان در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک در واحدهای پرورش طیور صنعتی و یا در سطح روستاها در اسرع وقت به اداره دامپزشکی و یا جهادکشاورزی شهرستان گزارش کنند.

شریفیان افزود: در واحدهای پرورش طیور صنعتی باید هرگونه ورود و خروج به شدت کنترل شود تا از بروز و شیوع ویروس بیماری آنفلوآنزا جلوگیری صورت گیرد. همچنین هرگونه جابجایی پرنده باید با مجوز سازمان دامپزشکی باشد و در این راستا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های نظامی و انتظامی برای جلوگیری از جابجایی‌های پرندگان و فرآورده‌های طیور بدون مجوز سازمان دامپزشکی صورت گرفته است.

 وی با بیان اینکه رعایت قرنطینه و امنیت زیستی برای کلیه مرغداران در واحدهای صنعتی و روستایی برای پرورش دهندگان طیور و ماکیان الزامی است گفت: بهره برداران عزیز لازم است به هشدارهای سازمان جهادکشاورزی استان و اداره کل دامپزشکی درباره کنترل و مراقبت از گسترش و شیوع آنفلوآنزای مرغی به جد توجه کنند و از هرگونه خرید و فروش طیور و ماکیان از بازارهای محلی و هفتگی اجتناب کنند.

گفتنی است آنفلوآنزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
1
پیشنهاد می کنم تقصیر را به گرده «مه آلود بودن هوا» بندازیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
0
1
قاعدتابایدمدیرکل محترم استان مربوطه درحیطه کارتخصصی وجودبیماری رااعلام میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
0
1
این واحد
بدلیل نزدن واکسن درگیر شده است
صوفان سرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
0
عمده علت درگير شدن مرغداري ها رعايت نكردن مسايل امنيت زيستي مرغداري ها است كه آن هم عمدتا ناشي از پولدار و بيسواد بودن مرغداران هست و تمام
نظر شما
ادامه