کد خبر: ۴۸۲۴۸


«دکتر مرادی» معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان لرستان در جلسه ستاد بحران این اداره کل خواستار رعایت موازین بهداشتی به دارندگان مزارع پرورش ماهی، دامداریها و مرغداریها در هنگام وقوع سیل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی لرستان، دکترمرادی معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان لرستان درجلسه ستاد بحران این اداره کل خواستار رعایت موازین بهداشتی به دارندگان مزارع پرورش ماهی، دامداریها و مرغداریها در هنگام وقوع سیل شد.

دکتر مرادی گفت: باتوجه به بارندگی های اخیر و همچنین پیش رو لازم است تا دارندگان مزارع پرورش ماهی، دامداریها و مرغداریها نکات مشروحه ذیل را درنظرداشته باشند تا ازبروز خسارات احتمالی ناشی از بروز سیل جلوگیری شود.

توصیه های بهداشتی پرورشی در زمان وقوع سیل در مزارع پرورش ماهی

- به منظور جلوگیري از ورودسیلاب به مزرعه پرورش تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

- نسبت به تعمیر و لایروبی استخرهای رسوب گیر مزارع پرورش ماهی سردابی اقدام شود.

- موتورهای اضطراری و پمپ های هواده و برگشت آب مورد بازدید قرار گیرد و جهت اطمینان یافتن از درست کارکردن مورد آزمایش قراگیرد.

- کانال های آبگیری و مسیرهای عبور آب بخصوص در محل دریچه‌ های ورودی و خروجی بازبینی و از مسدود شدن آن ها توسط شاخ و برگ گیاهان و رسوبات رودخانه ای جلوگیری گردد.

- در هنگام سیلاب و گل آلودگی منابع آبی ماهیان باید قطع غذا شوند.

- در صورت بروز تلفات قابل توجه مراتب به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان رسانیده شود .

- نسبت به بازدید از صافی ها ، توری ها و لوله های آبرسانی مزرعه پرورش ماهی اقدام شود.

- به منظور کاهش استرس و بسته به گونه پرورشی، از نمک استفاده شود.

- از ترکیبات بهبود دهنده کیفیت آب استفاده شود.

- پس از پایان سیلاب و عادی شدن اوضاع تغذیه ماهی ها با احتیاط و به میزان کم و با بهره گیری از ویتامین ها و مواد تقویت کننده سیستم ایمنی و با بهره گیری از نظر کارشناسان آغاز گردد.

- تلفات جمع آوري و سوزانده شوند و یا دفن بهداشتی آنها صورت گیرد.

- انجام عملیات شستشو و ضدعفونی با ترکیبات مناسب صورت پذیرد.

توصیه های بهداشتی پرورشی در زمان وقوع سیل در دامداری ها

در هنگام بروز بلایای طبیعی بخصوص سیل، استرس هایی شدید به دام ها وارد شده، ضعف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری های مختلف (ویروسی، میکروبی، انگلی، مسمومیت ها، بیماری های متابولیکی و ... ) را در بر دارد.

از طرفی به دنبال جاری شدن سیلاب در سطح زمین و حرکت آن از نقطه ای به نقطه دیگر، عوامل بیماریزا به راحتی منتقل شده و مناطق دیگر را آلوده می کنند. با در نظر داشتن این نکات، بروز بیماری های دام و بیماریهای مشترک بین انسان و دام دور از دسترس نبوده و لذا می بایست بعد از فروکش نمودن سیل، وضعیت تغذیه دام ها را در محیطی آرام و دور از استرس های محیطی بهبود بخشیده و با رصد علائم بالینی، در صورت مشاهده تغییرات مشکوک به بیماری، از تجربیات دامپزشک فارم کمک گرفته و نسبت به اعلام گزارش بیماری و درمان مناسب اقدام نمود.

برای کم و یا بی اثر نمودن تبعات سیل، علاوه بر موارد ذکر شده، رعایت موارد ذیل الزامی بوده و سلامت و بهداشت دام را بیشتر نمایان می نماید.

- دفن بهداشتی و اصولی لاشه ها

- خودداری از چرای دام‌ها در مسیل ها

- نگهداری دام ها در اماکن دامی

- تامین علوفه و آب قابل شرب سالم

توصیه های بهداشتی پرورشی در زمان وقوع سیل در مرغداری ها

مرغداران محترم:

ضمن تامین دان مصرفی، آمادگی بهره برداری از ژنراتورهای اضطراری رو داشته باشید.

استفاده از پالت در انبار نگهداری دان در مرغداری ضروری است.

واحدهای پرورش طیور با سن بالا در مناطق در معرض خطر سیل جهت ارسال طیور پایان دوره به کشتارگاه و عدم ادامه پرورش در سن بالا اقدام نمایند.

انجام واکسیناسیون نیوکاسل و آانفلوانزا جهت جلوگیری از شیوع بیماریهای تنفسی در منطقه ضروری است.



نظر شما
ادامه