کد خبر: ۴۸۲۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مازندران:
«دکتر محمدحسن گلپایگانی» افزود: مبلغ تعرفه حقوق همكاران مسئول فنی بهداشتی این واحدها مصوب هیئت محترم وزیران می‌باشد ...
 
 

حکیم مهر: شورای نظام دامپزشكی استان مازندران، در سالی كه گذشت و متعاقب برگزاری انتخابات و حضور و مشاركت اعضا، با تركیب اعضای منتخب و همچنین حضور مدیر كل دامپزشكی استان به عنوان عضو انتصابی، از اول بهمن ماه به صورت رسمی اغاز به فعالیت نموده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کرانه شمال، متعاقب تقسیم كار صورت گرفته و بر اساس حكم تنفیذ ریاست سازمان نظام دامپزشكی كشور، شرح وظایف اعضای دور چهارم شورا نظا به شرح ذیل می باشد:

 ١- دكتر محمد حسن گلپایگانی - رئیس شورا

 ٢- دكتر ناصر دستوریان جمنانی- نائب رئیس

 ٣- دكتر شیرافكن منفرد - خزانه دار

 ٤- دكتر آیدا كریمی روزبهانی - دبیر

 ٥- دكتر حمید رضا رضایی- مسئول امور رفاهی و عضو هیئت بدوی انتظامی استان

 ٦- دكتر كیارش روحانی شهرستانی - مسئول آموزش

٧- دكتر یاسر مقدسی - مسئول روابط عمومی و تشكل ها و عضو هیئت بدوی انتظامی استان

٨- دكتر محمد یوسف اثنی عشری

مشروح گفت و گو با «دکتر محمد حسن گلپایگانی» رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مازندران در خصوص آخرین برنامه ها و اهداف این نهاد مهم و تاثیرگذار بدین شرح می باشد:

در ابتدا دکتر محمد حسن گلپایگانی با اشاره به نوپا بودن خدمات نظام دامپزشکی به دامداران گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی بخشی از تصدی گری دولت در حوزه صدور پروانه پرورش و بهره برداری به بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد واگذار شده است که سازمان نظام دامپزشکی هم کیی از انهاست و وظیفه صدور پروانه های بهداشتی تاسیس و بهره برداری اماکن دامی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه برای حل برخی مشکلات که متقاضیان اخذ پروانه اماكن دامی در استان با آن مواجه اند باید قوانین را منطبق با شرایط موجود هر استان تنظیم و تدوین کرد، به امنیت زیستی در اماکن واحدهای تولید دامی مازندران اشاره و تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری ها و انتشار آلودگی و حفاظت محیط زیست باید قوانین و ضوابط بهداشتی به صورت کامل و جامع اعمال و اجرا شود.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با اشاره به اهمیت نظرات کارشناسی دفاتر خدماتی و لایه های پایین خدمات دهنده در حوزه دامپروری و استفاده از تجارب آن ها، اظهار داشت: این تجربه ها و بیان مشکلات و راهکارها باید از رده های پایین به بالادست و تصمیم گیر انتقال داده شود، در غیر این صورت ستاد مرکزی روش آزمون و خطا را درپیش می گیرد و از مشکلات استان ها باخبر نخواهد شد.

دکترگلپایگانی، شرط پیشرفت کشور و استان را در بومی سازی تجارب جهانی دانست و تصریح کرد: باید نسخه کلی که در تهران نوشته می شود را بر اساس استعدادهای استان به صورت بومی اجرا کنیم.

وی با اشاره به کمیسیون ماده ۱۸ و ماده ۵ دستورالعمل قانون جامع کشاورزی که دولت را سیاست گذار و متولی صدور پروانه اماکن دامی می داند، اظهار کرد: شورای نظام دامپزشکی استان صرفا یک مجری و متصدی اجرای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور در حوزه ماده 2 و ماده ٥ قانون نظام جامع دامپروری است و حق هیچ گونه تغییر در نص قانون را ندارد و فقط می تواند پیشنهادات خود را به سطح کلان تری که قوانین را وضع می کنند، ارائه دهد.

وی افزود: تعیین تعرفه صدور پروانه های واحدهای دامی توسط شورای نظام دامپزشکی استان صورت نمی گیرد و در این خصوص تابع ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

دکتر گلپایگانی در خصوص گلایه دامداران از پرداخت تعرفه صدور پروانه و حقوق دامپزشکان و عدم حضور آنان در واحدهای دامی، بیان کرد: شورای نظام دامپزشکی مازندران یک تشکل مردم نهاد است و در تعرفه صدور پروانه های واحدهای دامی که از سوی شورای مرکزی ابلاغ و تعیین می شود، اختیاری ندارد.

وی در خصوص گلایه از حضور نداشتن دامپزشک به عنوان مسئول فنی و بهداشتی در واحدهای نگهداری و پرورش دام نیز خاطرنشان کرد: حضور دائم مسئولان فنی و بهداشتی در حوزه واحدهای خوراک و یا فرآورده های بسته بندی به دلیل اینکه به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است، نمود پیدا می کند.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه پرورش دام، حضور دامپزشك با رعایت اصول امنیت زیستی حسب مورد به صورت دوره ای (حداقل یک روز در هفته) و صرفا جهت برای اعمال نظارت بهداشتی و نه درمان، تعریف شده است و مبلغ تعرفه حقوق همكاران مسئول فنی بهداشتی این واحدها مصوب هیئت محترم وزیران می باشد.

وی افزود: به دلیل وسع مالی کم دامداران، بعضا یک دامپزشک باید در چند جا خدمت رسانی کند، در صورتی که برای انتقال نیافتن آلودگی هر دامپزشک باید برای بازدید صرفا به یک دامداری برود.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با بیان اینکه دامپزشکان به دلایل متعدد نظیر مدت تحصیل و نوع دروس دانشگاهی، در شاخه پزشکی قرار می گیرند و علی القاعده باید درآمد خوبی داشته باشند، اما متأسفانه حداقل دریافتی که قانون برای دامپزشکان تعریف کرده را نیز دریافت نمی کنند، تصریح کرد: در كنار نظام دامپزشکی انجمن مسئولین فنی بهداشتی و سایر انجمن های صنفی فعال همچون انجمن داروخانه داران دامپزشكی استان و انجمن صنفی دامپزشكان بالینی حضور دارند که از اعضای خود دفاع کرده و بازوهای مشورتی و اجرایی نظام دامپزشکی در استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: شورای نظام دامپزشکی نیز صرفا مدافع حقوق دامپزشکان نیست و در كمیته بدوی انتظامی به تخلفات صنفی که در بسیاری از زمینه ها، به خصوص در حوزه دارو و درمان و خسارت هایی که به دام ها وارد می شود و شکایت صورت می گیرد، در چارچوب قانون و با ارائه سند و مدرک رسیدگی می کند.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با اشاره به اهمیت استعلام در بروکراسی اداری صدور و یا تمدید پروانه تولید و بهره برداری، تصریح کرد: راهکار ارائه شده سازمان نظام دامپزشکی برای تسریع در صدور پروانه، از سازمان نظام مهندسی شروع می شود که باید همه استعلام ها را جمع آوری کرده و برای سازمان دامپزشکی ارسال کند تا پروانه ها سریعا صادر شوند و دوباره کاری صورت نگیرد و علی القاعده مشکلات حوزه نرم افزاری متوجه سازمان نظام دامپزشکی نمی باشد.

گلپایگانی با بیان لزوم بازنگری در فرایند اجرایی ماده 5 بعد از گذشت 7 سال از اجرای آن، تاکید کرد: در حال حاضر، همزمان فرد به نظام دامپزشکی مراجعه، درخواستش را ثبت می کند و بلافاصله بازدید کارشناسی نیز توسط کارشناسان انجام می شود؛ این در حالی است که ما برای صدور پروانه به نقشه جانمایی، استعلام از محیط زیست و محیط اراضی نیاز داریم؛ از این رو باید منتظر بمانیم تا جواب استعلام ها ارسال شود.

همچنین در خصوص لزوم حذف استعلام های غیر ضروری در صدور پروانه های تولید و بهره برداری بیان کرد: هر استعلامی به غیر از استعلام ها و دستورالعمل هایی که در قانون آمده، غیر قانونی است و اما استعلام هایی که در چارچوب قانون قرار دارد و مشخص است، باید انجام شود و چیزی غیر از این را اجرا نمی کنیم.

رئیس شورای نظام دامپزشکی مازندران با بیان این مورد كه صرف اینکه کارشناس دامپزشکی زمین را ببیند و تأیید کند که در حوزه منابع طبیعی نیست، کفایت نمی کند و ارائه استعلام مرجع ذیصلاح الزامی است، تاکید کرد: نظام دامپزشكی بسته به استعلام هایی که می گیرد، با بررسی تمام جوانب و انطباق با ضوابط، در مورد صدور و تمدید پروانه ها تصمیم گیری می کند.

رئیس شورای نظام دامپزشكی استان مازندران در پایان ابراز امیدواری كرد، با همدلی و بهره گیری از توان کارشناسی و تخصص همه اعضا، بیش از گذشته بتوانیم در راستای اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قدم برداریم و در این راه آماده پذیرش هرگونه پیشنهاد سازنده از سوی نخبگان و مسئولان هستیم.

«دکتر آیدا کریمی» دبیر شورای نظام دامپزشکی استان با بیان اینکه شورای نظام دامپزشکی مازندران با انرژی مضاعف و همدلی توانسته اند در طول دو ماه فعالیت، عملكرد مثبتی و چشمگیر در حوزه های مختلف داشته باشند، تصریح کرد: از جمله آن می توان به حضور پر رنگ و موثر در پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت دام و طیور و شیلات و دامپزشكی و زنبورداری استان که برای اولین بار صورت گرفت، عقد قرارداد با فروشگاه پوشاك مردانه گراد، واحدهای خدمات درمانی و همچنین واحدهای خدماتی و رفاهی جهت بهره مندی اعضا از تخفیفات ویژه اشاره كرد.

وی با اشاره به اینکه شورای نظام دامپزشکی مازندران در جهت تداوم این روند خدمت رسانی به همكاران آماده عقد قرارداد با مراكز تجاری و تفریحی و سایر خدمات دهندگان در سراسر كشور است، اعلام کرد: در حوزه آموزش نیز برنامه های ویژه و هدفمند جهت آموزش همكاران و بهره برداران در دست اقدام است كه در سال ٩٨ شاهد اجرایی شدن آنها خواهیم بود.

دکتر کریمی در ادامه تصریح کرد: با تغییر تیم مدیریتی نظام دامپزشكی در استان و با تكیه بر دانش كارشناسی و سعه صدر، امید می رود تا رضایت مراجعین و بهره برداران بیش از پیش فراهم گردد.

وی به نیابت از اعضای شورای نظام دامپزشکی مازندران سال نو را به همه مردم ایران تبریك گفته و ابراز امیدواری كردند تا در سایه لطف خداوند مهربان، تلاش، كوشش و همدلی، سالی سرشار از سلامتی، مهربانی و شادی را پیش رو داشته باشند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
0
رشته دامپزشکی با این وضع که توسط دولتمردان له شد،دیگه به زور کسی پیدا می شه با عمر و زندگی و پولش این بازی رو بکنه.الان مثل قدیم نیست،بدون در نظر گرفتن آخر یه رشته،طرف همه چیزش رو قمار کنه ..........................
نظر شما
ادامه