کد خبر: ۴۸۲۱۳
مدیر کل دامپزشکی استان گلستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر غلامرضا محرابی» اظهار داشت: بعضی اجساد را آتش زده و می‌سوزانند و در بعضی جاها که خشک است، زمین را کنده و یک لایه پلاستیک در آن پهن می‌کنند. در ادامه آهک پاشی لاشه صورت می‌گیرد و بعد با خاک پوشیده می‌شود ...
 
 

حکیم مهر: سیل استان گلستان تا این لحظه فروکش نکرده و آمار تلفات دام و طیور این منطقه به گفته مدیر کل دامپزشکی استان در حال افزایش است.

 «دکتر غلامرضا محرابی» در گفت‌وگو با حکیم مهر به تشریح آخرین وضعیت فعالیت‌های دامپزشکی در مناطق سیل‌زده استان گلستان می‌پردازد.

حکیم مهر: آقای دکتر، از آخرین وضعیت بروز سیل در استان گلستان چه خبر؟

در واقعه اخیر سیل استان گلستان، طی ۲ تا ۲ و نیم روز، به اندازه ۶۵ تا ۷۰ درصد باران سالیانه استان بارید و حجم زیادی از آب را از مراغه تپه و شهرهای شرقی ایجاد کرد. سیل در ادامه به کلاله و بعد گنبد رسید و حدود ۳۰ درصد از شهر گنبد را زیر آب برد و خسارات آن همچنان ادامه دارد.

حکیم مهر: مهمترین تفاوت سیل استان گلستان با سایر استان‌ها در چه بود؟

در استان‌های دیگر ممکن است سیل در طول یک روز ایجاد و سپس تمام شود. اما این آب الان به مدت ۶ روز است که آق قلا را در بر گرفته و در بعضی قسمت‌های مسکونی و بازار شهر ارتفاع آب به ۲ متر رسیده است. در حال حاضر به مرور از ارتفاع آب کم می‌شود و مسیر آن به سمت گمیشان و سیمین‌شهر و دریا می‌رود.

حکیم مهر: آیا آماری از تلفات دام در استان دارید؟

آمار تلفات دائما در حال تغییر است. ما بلافاصله از همان روز آغاز سیل، فعالیت‌های خود را از مراغه تپه شروع کردیم و عملیات دفن بهداشتی تلفات، رصد و پایش و بیماریابی پنومونی و سایر بیماری‌هایی که بعد از سیل شیوع پیدا می‌کند را در دستور کار قرار دادیم. دوستان و همکاران ما دام‌ها را به صورت رایگان ویزیت و دارو تجویز می‌کنند. همچنین عملیات واکسن بر علیه بیماری شاربون که بعد از سیل مخاطره‌آمیز است، شروع شد و عملیات سم‌پاشی و ضد عفونی جایگاه دام را نیز در جاهایی که قابل انجام است، صورت پذیرفت. حدود ۱۲ روستای آق قلا هنوز زیر آب است و ما منتظر هستیم که عملیات را در آنجا هم شروع کنیم.

حکیم مهر: اشاره کردید که آمار تلفات در حال افزایش است. آخرین آماری که به دست شما رسیده، چه بوده است؟

آمار این لحظه به شکل مستند که ما تلفات را دیدیم و دفن کردیم، حدود ۲۲۰۰ راس گوسفند، ۱۹ راس دام سنگین، ۳ راس اسب، ۷۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی، یک واحد ۷۰ هزار قطعه‌ای مرغ مادر، آب گرفتگی ۲ واحد جوجه کشی و ۲ کارخانه داروسازی بوده است.

حکیم مهر: این تلفات چه خسارتی به بار آورده است؟

شرایط مهیا نیست که میزان خسارت را برآورد کنیم و منتظر هستیم که آب فروکش کند. ۳ کارخانه خوراک دام درگیر سیل است و ۲ واحد مرغ مادر ما در محاصره آب هستند. نمی‌دانیم که آب فروکش می‌کند یا طی ۴۸ ساعت آینده این واحدها هم زیر آب می‌رود. چون هر لحظه در بعضی جاها آب افزایش پیدا می‌کند. همچنین یک سری از واحدهای مرغداری ما در محاصره سیل هستند. ۵۰۰ هکتار استخر پرورش ماهی گرمابی در شهرستان گنبد نیز جزء خسارت‌ها بوده است.

حکیم مهر: وضعیت تامین غذای این واحدها چطور است؟

دوستان هلال احمر زحمت می‌کشند و خوراک به این واحدها می‌رسانند. چون راه دسترسی وجود ندارد، با هلی کوپتر غداها را می‌رسانند. به طور کلی ارتفاع آب هر لحظه تغییر می‌کند و گزارش‌های آن به ما می‌رسد. مردم ۱۲ روستای آق‌قلا جابه جا شدند و نمی‌دانیم در روستاها چه اتفاقی افتاده است. آب باید فروکش کند تا بررسی کنیم.

حکیم مهر: دفن بهداشتی به چه شکل انجام می‌شود؟

بعضی اجساد را آتش زده و می‌سوزانند و در بعضی جاها که خشک است، زمین را کنده و یک لایه پلاستیک در آن پهن می‌کنند. در ادامه آهک پاشی لاشه صورت می‌گیرد و بعد با خاک پوشیده می‌شود.

در حال حاضر یک واحد مرغ مادر و یک واحد ۵۰۰ هزار قطعه‌ای گوشت است که هنوز امکان دسترسی به فارم‌ها وجود ندارد. یعنی حتی با کامیون هم نمی‌توان رفت. منتظر هستیم آب فروکش کند تا مرغ‌ها را ببریم که احتمالا باید آنها را به قسمت‌های کمپوست ببریم و در آنجا بسوزانیم. چون تعداد آنها خیلی زیاد است و امکان دفن وجود ندارد.

حکیم مهر: آیا برنامه‌ای برای جبران خسارت واحدهای آسیب‌دیده دارید؟

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان، دوستان پیشنهادات خیلی خوبی داشتند که در حال جمع‌بندی آنها هستیم تا از طریق وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور آن را به هیات دولت ببریم و منتظر تصمیم آنها باشیم. اما دراستان همه نظر مثبت داشتند که کاری کنند که حداقل این افراد به حرفه خود ادامه دهند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

نظر شما
ادامه