کد خبر: ۴۸۱۹۸


استاندار سیستان و بلوچستان گفت: واردات دام از طریق بندر چابهار تا زمانی که شرایط بازار داخلی گوشت قرمز کشور به ثبات برسد همچنان ادامه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «احمدعلی موهبتی» روز چهارشنبه اظهار داشت: در راستای برنامه های ستاد تنظیم بازار کشور به دلیل شرایطی که وضعیت گوشت قرمز داشت ضروری بود واردات دام سنگین و سبک انجام شود.

وی افزود: به همین دلیل چندین کشتی دام سبک از کشورهای اروپایی و کشورهای هدف به سمت ایران آمد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نخستین کشتی حدود 50 هزار راس و کشتی بعدی 17 هزار راس دام را حمل کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای کشتاردام های وارد شده در سیستان و بلوچستان نیز انجام شده است افزود: با وجود اینکه این اتفاق در روزهای پایانی سال رخ داد و شرایط برای فعال سازی کشتارگاه ها فراهم نبود اما این تصمیم گرفته شد.

موهبتی تصریح کرد: حدود 6 هزار راس دام در روز کشتار و بیش از 10 هزار راس دام کشتار شده در روزهای گذشته به استان های دیگر که سهمیه گوشت تنظیم بازاری داشتند حمل شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم اینک حدود 10 کشتارگاه سیستان و بلوچستان فعال است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: از این کشتار 500 راس داخل استان توزیع و بقیه به استان های دیگر ارسال می شود.

وی ادامه داد: البته به برخی استانهای همجوار مانند بیرجند و کرمان دام به صورت زنده فرستاده شد تا بخشی از کشتار در آنجا انجام شود.

موهبتی افزود: کشتارگاه های سیستان و بلوچستان حدود 2 ماه است که فعالیت خود را برای کشتار دام سنگین آغاز کردند و بیش از 20 هزار راس دام سنگینی که با ارز 4 هزار و 200 تومانی و هم ارز نیمایی وارد استان شد کشتار و به دیگر نقاط کشور ارسال شده است.

وی تصریح کرد: ورود این دام ها به کشور شاید عده ای از دامداران ما را نگران کند اما در واقع با توجه به بارندگی های اخیر پیش بینی می شد عرضه دام داخلی به بازار به دلیل استفاده دامداران از سرسبزی مراتع کاهش یابد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به همین دلیل این دام ها وارد کشور شده و تا زمانی که بازار داخل به ثبات برسد این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: واردات دام علاوه بر اشتغالزایی و ارزش افزوده در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده گوشت با قیمت پایین تر انجام شد.

موهبتی اظهار داشت: پس از آنکه بازار داخلی به ثبات برسد اگر دامی به سیستان و بلوچستان وارد شود برای کشتار، بسته بندی و صادر کردن آن به خارج از کشور خواهد بود

وی خاطر نشان کرد: بیش از هزار میلیارد تومان در حوزه کشتارگاهی و راه اندازی کشتارگاه ها و صنایع بسته بندی در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری شده اما این صنایع با ظرفیت 15 هزار نفر اشتغال تعطیل بود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با مجوز ورود دامی که از طریق بندر چابهار صادر شد اشتغال و سرمایه گذاری استان به حرکت درآمد و امید به سرمایه گذاری های بعدی در منطقه نیز به وجود آمد.

وی اظهار داشت: امیدواریم با ادامه این روند در سال 98، سیستان و بلوچستان به محلی برای ایجاد ارزش افزوده پروتئین کشور تبدیل شود.



نظر شما
ادامه