کد خبر: ۴۷۹۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر


دامپزشکی استان مرکزی برای کنترل تب برفکی و حل این موضوع وارد عمل شد.

به‌گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، با مشاهده لاشه دام‌های آلوده به بیماری تب برفکی در شهر داوودآباد، تسنیم مرکزی گزارشی در این زمینه منتشر کرد، بازخورد خبری این گزارش سبب شد مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی وارد عمل  شده و گزارشی از اقدامات و کارهای این اداره‌کل در راستای مبارزه با کانون‌های آلوده در این شهر منتشر کند.

موضوع مهمی که در گزارش تسنیم استان مرکزی در مورخ 19 اسفندماه 97 با عنوان "لاشه گاوهای بیمار در تعلل مسئولان استان مرکزی در بیابان رها می‌شود" ابعاد مختلف این رویداد را به بحث و بررسی گذاشته بود.

این درحالی بوده که مدتی است دامداری‌های این شهر با بیماری تب برفکی دست به‌گریبان شده‌اند، به گونه‌ای که در اطراف شهر لاشه‌های دام‌های سنگین با بوی تعفن بسیار شدید رها شده‌اند، ویروس این بیماری کشنده دام در تمامی محصولات و فرآورده‌های دام آلوده مثل گوشت، پوست، شیر و غیره وجود دارد، این ویروس قابلیت زنده ماندن در خارج از بدن دام به مدت 40 روز را داشته و نسبت به حرارت و رطوبت مقاوم و خشک کردنف سرما و نمک بر روی آن اثری ندارد.

این ویروس در گوشت منجمد به مدت 80 روز زنده مانده و در اثر حرارت 50 تا 60 درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود، تنها راه از بین رفتن آن هم سوزاندن لاشه‌ها حیوانات آلوده بوده، این در حالی است که لاشه حیوانات آلوده بدون هیچ تمهید امنیتی و بهداشتی در اطراف شهر داوودآباد که خود یکی از قطب‌های بزرگ تولید دام استان مرکزی است رها شده‌اند.

اجرای طرح ضد عفونی‌سازی تمامی شهر داود آباد

در این راستا مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به تعداد کانون‌های آلوده به بیماری تب برفکی در شهر داوودآباد گفت: در سه ماه پایانی امسال تمامی کانون‌های این بیماری و واحدهای اطراف آنها به صورت رایگان توسط اداره کل دامپزشکی استان ضد عفونی شده است.

«دکتر محسن شانقی» شهر داود آباد را تنها کانون بیماری تب برفکی در شهرستان اراک عنوان کرد و افزود: ورود دام‌های جدید در دو ماه گذشته به این شهر، نگهداری دام‌های جدید همراه با دام‌های موجود، رها کردن تلفات در محیط زیست، عدم گزارش بروز بیماری و تلفات به دامپزشکی، عدم دفن بهداشتی تلفات و فاصله زمانی بین دو اکسیناسیون از جمله مهمترین عوامل شیوع این بیماری در این منطقه بوده است.

وی تصریح کرد: 265 راس دام سنگین و 33 هزار و 200 راس دام سبک در فصل زمستان برای مقابله با شیوع بیماری تب برفکی در شهر داود آباد واکسینه و تمامی واحدهای آلوده این شهر با هماهنگی شهرداری به صورت رایگان ضد عفونی شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: ضد عفونی تمامی شهر داود آباد با استفاده از سه دستگاه تانکر توربو لاینر را از دیگر برنامه های اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با بیماری تب برفکی در این شهر است، یک‌هزار و 500 لیتر مواد ضد عفونی برای گندزدایی این شهر اختصاص یافته است.

شانقی عنوان کرد: هماهنگی با شهرداری شهر داود آباد برای دفن بهداشتی لاشه‌ها، برگزاری نشست با دامداران و آموزش راه‌های پیشگیری، کنترل و مقابله با بیماری از دیگر اقدام‌های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با بیماری تب برفکی در شهر داود آباد بوده است.

وی، مقابله با شیوع بیماری تب برفکی را از برنامه‌های اولویت دار اداره کل دامپزشکی استان مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: یک میلیون و 257 هزار راس دام سبک و 212 هزار راس دام سنگین از ابتدای امسال  تاکنون علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: هفت میلیون متر مکعب جایگاه دام و 646 هزار راس دام از ابتدای سال جاری با پنج هزار و 540 لیتر مواد ضد عفونی علیه بیماری تب برفکی ضد عفونی شده‌اند.

شانقی اضافه کرد: بر این اساس مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی دام های سنگین از ابتدای بهمن ماه و دام سبک از هفته پایانی دی ماه امسال در استان مرکزی آغاز و تا کنون 50 هزار راس دام سنگین و 630 هزار راس دام سبک علیه بیماری بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

شانقی افزود: برگزاری نشست‌های آموزشی، ارسال پیامک هشدار بیماری تب برفکی به دامداران و اتحادیه‌ها از دیگر اقدام‌های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با بیماری تب برفکی بوده است.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Germany
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
1
نوش دارو پس از مرگ سهراب
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
0
تب برفکی رو باید آزاد کنن مفت و مجانی کار کردن بسه
نظر شما
ادامه