کد خبر: ۴۷۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - طرح کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از سال 81 در مشهد اجرا می شود که بر اساس این طرح، شهرداری موظف است جمعیت سگ‌های ولگرد سطح شهر را در یک پروسه بلندمدت شامل مرحله جمع آوری، نگهداری، عقیم‌سازی، واگذاری و در نهایت مرگ با ترحم کنترل نماید اما در تمام سال‌هایی که این طرح در مشهد اجرا شده است، شاهد افزایش شمار سگ‌های اتلاف شده بوده‌ایم.

شمار سگ‌های اتلافی در مشهد در سال گذشته بالغ بر 8900 قلاده اعلام شده است درحالی که به گفته کارشناسان شمار سگ‌ها در محدوده خدمات شهری مشهد به زحمت به هزار قلاده می‌رسد.

از دید کارشناسان، احتمال بروز تخلف در زمینه تکثیر و پرورش سگ و یا جمع آوری سگ‌ خارج از محدوده‌ شهری دور از ذهن نیست.

علاوه بر این سوال اینجاست که آیا مرگ با ترحم تاثیری در کاهش جمعیت سگ‌ها در طول این سال ها داشته است یا خیر و آیا در بلند مدت، عقیم سازی شیوه انسانی تر و کارآمدتری نسبت به مرگ با ترحم نیست؟

مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری مشهد:

جمع آوری سگ‌های خارج از محدوده‌ شهری مجاز نیست

علی نجفی، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد در میزگرد ایسنا با بیان اینکه طرح جمع آوری و معدوم سازی سگ‌های ولگرد از سال 81 در مشهد اجرا شده است، از معدوم سازی 8900 قلاده سگ در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 87 بیش از 7000 قلاده سگ معدوم سازی شده؛ این میزان در سال 86 به بیش از 5500 قلاده رسیده و در سال 85 بیش از 4000 قلاده بوده است.

وی در پاسخ به این‌که آیا کشتار این تعداد سگ تاثیری در کاهش جمعیت آنها داشته است یا خیر، توضیح داد: در سال 65 تا 70 در مناطقی مثل چهارراه شهدا و اطراف حرم شاهد حضور سگ های ولگرد بودیم که الان دیگر سگی در این مناطق حضور ندارد.

وی با بیان این‌که هزینه این طرح از محل عوارض شهروندان مشهدی است، افزود: در حال حاضر جمع آوری سگ‌های خارج از محدوده‌ شهری مجاز نیست و شنیده‌ها مبنی بر این‌که پیمانکار سگ‌های روستایی را جمع آوری و معدوم سازی می‌کند تا به سود بیشتری برسد، صحت ندارد.

وی عنوان کرد: دلیلی وجود ندارد که پیمانکار این طرح، سگ‌ها را خارج از محدوده شهری جمع آوری کند، این اتفاق در شرایطی پیش می آید که سگی در حوزه شهری باقی نمانده باشد.

نجفی با بیان این‌که با توجه به کثرت تعداد سگ‌ها و محدودیت‌ منابع مالی روش دیگری به جز معدوم سازی جوابگوی کنترل جمعیت آنها نیست، افزود: در حوزه شهری بهترین روش مرگ با ترحم است.

وی افزود: شهرداری آینه خواسته‌های مردم است و خواسته های مردم مشهد بیش از این‌که صرف هزینه برای عقیم سازی سگ‌ها باشد، اجرای پروژه‌های عمرانی و حل معضلات شهری است لذا شهرداری نیز باید در این بخش‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: ما با عقیم سازی تهدید روانی ناشی از حضور سگ‌ را در محیط شهری حذف نمی‌کنیم لذا معتقدیم در محدوده‌ شهری اثر کشتار به مراتب بیشتر از معدوم سازی است.

برنامه‎ای برای عقیم سازی سگها نداریم

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد همچنین گفت: در آخرین تجدید نظر این طرح در سال 87 مرگ با ترحم مورد تایید قرار گرفته است و لذا ما نیز این روند را ادامه خواهیم داد و برنامه‌ای برای عقیم سازی نداریم.

وی، اجرای طرح کنترل جمعیت سگ‌ها را برای کاهش حضور سگ در مناطق شهری و کاهش بیماری هایی مثل سالک ضروری دانست و گفت: در مناطقی که کار پاکسازی سگ‌های ولگرد انجام شده، میزان ابتلا به سالک کاهش چشمگیری داشته است.

حمایت از حیوانات وظیفه سازمان بازیافت نیست

وی با بیان این که حمایت از حیوانات وظیفه سازمان بازیافت نیست، گفت: در زمینه فعالیت NGO ها و سازمان های مردم نهاد، ما بهترین بستر را برای همکاری فراهم کردیم ولی استقبال چندانی از سوی این انجمن‌ها صورت نگرفت.

نجفی با تاکید بر این‌که در خصوص فراهم سازی زمینه‌ برای مشارکت و تعامل با NGO ها و افزایش نظارت آنها بر این طرح مشکلی ندارم، افزود: این طرح براساس نظر کارشناسان و متخصصان ارایه شده و من قدرت اجرایی این را ندارم که به میل خود آن را تغییر دهم.

رییس انجمن حمایت از حیوانات مشهد:

جمع آوری سگ‌های ولگرد برای عده‎ای درآمد زاست

مهدی میرهاشمی، رییس انجمن حمایت از حیوانات مشهد به ایسنا گفت: آمار8000 سگ در سال برای مشهد اغراق آمیز است و جای سوال دارد.

وی با بیان این که به نظر نمی‌رسد در داخل محدوده خدمات شهری مشهد امکان جمع آوری بیش از 1000 سگ در سال وجود داشته باشد، گفت: آمار بالای سگ های معدوم شده نشان دهنده این است که احتمال تخلف هست و لازم است بعد نظارتی افزایش پیدا کند.

میرهاشمی خاطرنشان کرد: جمع آوری و معدوم سازی سگ‌های ولگرد برای عده ای درآمد زاست واین در آمدزایی برای انجام یکسری تخلفات وسوسه انگیز است و به هر حال احتمال بروز تخلف هست.

وی در خصوص تخلفاتی که ممکن است در پروسه کنترل جمعیت سگ های سطح شهر رخ دهد، اظهار داشت: صید سگ خارج از محدوده‌ خدمات شهری، پرورش و تکثیر سگ‌ها برای فروش به طرح و انتقال سگ از سایر مکان‌ها از جمله تخلفاتی است که احتمال دارد در این طرح رخ دهد.

رییس انجمن حمایت از حیوانات مشهد ادامه داد: در مرحله معدوم سازی به دلیل گران بودن داروها این احتمال و جود دارد که پیمانکار از داروی بیهوشی با دوز مناسب استفاده نکند لذا لازم است نماینده دامپزشکی بر این پروسه نظارت داشته باشد.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف انجمن ها نظارت بر فعالیت های مرتبط با حیوانات است و لذا حضور انجمن در زمینه نظارت به شیوه معدوم سازی سگ‌های ولگرد ضروری است تا اجحافی در حق حیوانات صورت نگیرد و جمعیت آنها به نحو درستی کنترل شود.

کشتن سگ‎های ولگرد شیوه اصولی برای کنترل جمعیت آنها نیست

وی با تاکید بر لزوم عقیم سازی سگ‌های ولگرد حاشیه شهر، خاطرنشان کرد: کشتن سگ‌های ولگرد شیوه اصولی برای کنترل جمعیت آنها نیست به همین دلیل شاهد افزایش آمار اتلاف هستیم و تا زمانی هم که عقیم سازی اجرا نشود، آمار سگ های سطح شهر هم چنان افزایش پیدا می کند.

رییس انجمن حمایت از حیوانات مشهد هم چنین گفت: طرح کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد را برای مراحلی از جمله جمع آوری نگهداری عقیم سازی واگذاری و در نهایت مرگ با ترحم است نه معدوم سازی همه سگ‌ها.

وی ادامه داد: سگ‌ها بعد از معدوم شدن به مرکز دفن زباله تحویل داده می‌شود و بعد از دفن در مکان خاص با آهک پوشانده می‌شود.

دفن لاشه‎ها روشی ایده‎آل نیست

میرهاشمی با بیان این‌که بهترین روش برای برخورد با لاشه سگ‌ها سوزاندن اجساد است، افزود: با این حال به لحاظ اینکه تعداد لاشه‌ها زیاد است و دستگاه لاشه سوز نیز وجود ندارد، دفن لاشه ها روشی قابل استفاده است ولی ایده آل نیست.

اثنی عشری، مدیر پناهگاه سگ های وفا در تهران در این میزگرد گفت: هر سگ ماده و توله هایش در عرض شش سال 69 هزار توله به دنیا می آورد.

وی با اشاره به این که هر سگ ماده دو بار درسال زاد و ولد می کند و هر بار به طور متوسط 7 توله به دنیا می آورد، افزود: این سگ ها بیشتر ماده زاد هستند و هر ماده در 7 ماهگی شروع به زادو ولد می کند لذا جمعیت آنها به طور تصاعدی افزایش می یابد، این در حالی است که با عقیم سازی یک سگ ماده چرخه زاد و ولد و ازدیاد نسل آن متوقف می شود.

وی ادامه داد: عقیم سازی کم هزینه ترین، عاقلانه ترین و انسانی ترین راه کنترل جمعیت سگ ها و حفظ سلامت بهداشت محیط است.

مدیر پناهگاه سگ های وفا در تهران:

هزینه عقیم‎سازی در بلندمدت به مراتب کمتر از کشتار است

این فعال محیط زیست با بیان این‌که هزینه عقیم سازی در بلندمدت به مراتب کمتر از کشتار است، افزود: در حال حاضر شهرداری برای کشتن هر سگ به طور متوسط 30 هزار تومان می پردازد و هر سال با افزایش هزینه تمام شده و افزایش آمار سگ های تلف شده رو به روست در حالی که یک بار عقیم سازی چرخه ی زاد و ولد یک سگ را به شیوه ی انسانی متوقف می کند.

موسس اولین پناهگاه سگ‌ها در استان خراسان رضوی:

کشتار این حیوانات بی معنی است

امامی، مسوول و موسس اولین پناهگاه سگ‌ها در استان با بیان این‌که ما صد درصد مخالف کشتن سگ‌ها هستیم، افزود: وقتی راه‌های انسانی تر، موثرتر و صحیح تری برای کنترل جمعیت سگ‌ها وجود دارد، کشتار این حیوانات بی معنی است.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روشنايي
|
-
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۷
0
0
سوالي از آقاي مير هاشمي دارم:
ايا سگهاي كشته شده قادر به توليد مثل هستند كه شما ميفرماييد عقيم كردن از معدوم كردن موثر تر است؟؟؟؟
میرهاشمی
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
0
0
آقا یا خانم روشنایی گرامی:
منظور عقیم کردن سگهای زایا و مولد است که توله های آنها ولگرد می شوند.
این سگها صاحبدارند مانند سگهای ، نگهبان ،گله و خانگی.
اگر هنوز مبهم است تماس بگیرید تا بیشتر توضیح دهم.
ناظمي
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
0
0
كشتار سگهاي بي پناه بي رحمانه ترين راه ممكن است ما حق نداريم جان اين حيوانات دوست داشتني و با وفا روبگيريم ،جلوي اين ظلم بايد گرفته شود كساني كه حيوانات را به اين آساني مي كشند به انسانها هم رحم نمي كنند ،كاشكي اونقدر قدرت داشتم كه جلوي اين بي رحمي رو مي گرفتم خدا به خانم امامي و امثال ايشان اجر بده
نظر شما
ادامه