کد خبر: ۴۷۸۵۷


با نزدیک شدن ایام نوروز و شور و اشتیاق هموطنان برای تهیه ماهی قرمز برای سفره های هفت سین، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر از اجرای دستورالعمل صادره از سازمان دامپزشکی کشور در جهت افزایش ایمنی شهروندان و مراکز پرورش آبزیان در استان داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: در این دستورالعمل آمده است: کنترل حمل و نقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن و انجام مکاتبات لازم با ارگان های ذیربط جهت جلوگیری از حمل و نقل محموله های فاقد گواهی حمل انجام خواهد شد.

«دکتر غلامرضا قنبری» اظهار داشت: نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون های سیبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می نماید که بر این اساس نگهداری آنها ممنوع بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش و فروش ماهیان قرمز، با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برخی از انواع این جانوران از انواع بسیار مهاجم و خطرناک می باشند و اکثر بوم زیستهای طبیعی کشور را نابود می نمایند که سرآمد آنها انواع لاک پشت های گوش قرمز و حلزون های سیبی است.

او خاطرنشان ساخت: دوزیستان و خزندگان نیز از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت اند که نه تنها می توانند این بیماری ها را بدون علائم ظاهری به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل نمایند بلکه می توانند ناقل مکانیکی به انسان نیز باشند.

قنبری در ادامه به اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی پرداخت و گفت: در این طرح ضمن افزایش نظارت ها بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، اقدام به نمونه برداری شده و آزمایش های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی  در مبدا انجام شده است و همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارتها در حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل جهت محموله های ماهیان زینتی از جمله ماهی قرمز اقدام گردد.

وی شبکه های دامپزشکی استان را به عنوان متولی بهداشت و بیماری های دام و از جمله آبزیان، در جهت حفظ و صیانت از سرمایه های آبزی و ارتقای سطح بهداشتی مراکز تکثیر و پرورش آبزیان زینتی و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک در انسان و سلامت مصرف کنندگان دانست که در نظر دارد مشابه سالهای اخیر، اقدام به پایش و کنترل بهداشتی این مراکز نماید.



نظر شما
ادامه