کد خبر: ۴۷۸۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مراغه، فارس و گلستان

 

رئیس شبکه دامپزشکی مراغه خبر داد:
معدوم‌سازی 850 کیلوگرم فرآورده خام دامی در مراغه


رئیس شبکه دامپزشکی مراغه گفت: 850 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر‌بهداشتی در مراغه معدوم شد.

احمد پورعطا اظهار داشت: در 9 ماه گذشته با تلاش اکیپ‌های نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان مراغه 850 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر‌بهداشتی کشف و معدوم شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مراغه با اشاره به وظایف خطیر دامپزشکی در تأمین و ارتقای بهداشت عمومی جامعه از طریق نظارت مستمر و مداوم بر تمام اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی، ‌از جمله قصابی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها افزود: در طی 9 ماهه سال ‌جاری با تلاش اکیپ‌های نظارت بر بهداشت عمومی این اداره 850 کیلوگرم ‌فرآورده خام دامی کشف و معدوم شده است.
وی در ادامه از عموم مردم فهیم و بافرهنگ مراغه خواست، از خریداری و مصرف گوشت قرمز چرخ کرده آماده که هم مغایر با ضوابط بهداشتی بوده هم منشاء تهیه و نوع حیوان مورد استفاده غیر‌قابل تشخیص و اطمینان است، جداً خودداری کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مراغه همچنین خریداری و مصرف گوشت مرغ بسته‌بندی مجاز کشتارگاهی که دارای تاریخ مصرف معتبر است را توصیه و اضافه کرد: عرضه مرغ قطعه‌بندی شده بدون بسته‌بندی مجاز کشتارگاهی و به صورت ران، سینه و بال فله‌ای نیز مغایر ضوابط بهداشتی بوده و احتمال تهیه آن از مبادی غیر‌مجاز، گله‌های مرغ بیمار و‌... توسط افراد سودجو ‌و متخلف وجود دارد‌.
پورعطا در ادامه از همکاری خوب دادگستری، نیروی انتظامی، بازرگانی و شهرداری مراغه که در تحقق اهداف بهداشتی دامپزشکی و تامین سلامت شهروندان نقش بسزایی داشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

 

-------------------------------------------

 

ارائه خدمات رایگان شبکه دامپزشکی شیراز به مناسبت دهه فجر، معدوم کردن 81 کیلو مرغ تاریخ گذشته یک مرغ‌‌فروشی در داراب و ... از جمله خبرهای کوتاه استان فارس است.

 

شبکه دامپزشکی شیراز در ایام دهه فجر امسال به دامداران خدمات رایگان دامپزشکی ارائه می‌کند.
این خدمات که شامل توزیع سم رایگان، ویزیت رایگان، برگزاری کلاس‌های آموزشی بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک انسان و دام است از دوازدهم تا 21 بهمن ماه امسال در بخش‌های مرکزی، ارژن، خرامه، کوار و زرقان به دامداران ارائه می‌شود.
در دهه فجر امسال از سامانه اطلاع‌رسانی شبکه دامپزشکی شیراز رونمایی و همچنین ساختمان پست دامپزشکی روستای بیدزرد در این دهه مبارک افتتاح می‌شود.

*محکومیت سه ماه و یک روز حبس برای مرغ‌فروش دارابی
سرپرست شبکه دامپزشکی داراب گفت: در پی معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی در مورد کشتار غیرمجاز دام و فروش مرغ زنده، حکم سه ماه و یک روز حبس و 200 هزار تومان جریمه نقدی برای یک مرغ‌فروش از طرف دادگستری شهرستان داراب صادر شد.
محمد مرادیان افزود: پرونده‌‌های دیگری نیز در دست اقدام و رسیدگی است.
وی با هشدار به عاملان کشتار غیرمجاز و عرضه‌کنندگان مرغ زنده از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هر‌گونه تخلف بهداشتی در مورد تهیه، تولید و عرضه فرآورده‌‌های خام دامی با تلفن 07326236099 شبکه دامپزشکی داراب تماس گیرند.

*معدوم کردن 81 کیلو مرغ تاریخ گذشته یک مرغ‌‌فروشی در داراب
در پی بازرسی بازدید‌‌های مستمر بازرسان شبکه دامپزشکی داراب 81 کیلو مرغ تاریخ گذشته در یک واحد مرغ‌فروشی ضبط و معدوم و فرد متخلف طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
رئیس شبکه دامپزشکی داراب گفت: دامپزشکی با هدف ارتقای بهداشت عمومی به نظارت بهداشتی مستمر و ضربتی ادامه داده و با فروشندگان فرآورده‌‌های خامی دامی که با عدم رعایت مقررات بهداشتی، سلامت مردم را به خطر می‌اندازند به شدت برخورد می‌کند.
محمد مرادیان از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هر‌گونه تخلف بهداشتی از سوی فروشندگان با تلفن 07326236099 شبکه دامپزشکی داراب تماس گیرند.

 

----------------------------------

 

نشست کارشناسان دامپزشکی گلستان با مسئولین استانی برای مقاله با بیماری های طیور

 

نشست کارشناسان دامپزشکی گلستان با مسئولین استانی برای پیشگیری و کنترل بیماری های تنفسی در سطح مرغداری های استان گلستان برگزار شد .

در مورخه 29/10/89  ساعت 17 بر حسب ضرورت جلسه ای در خصوص بیماریهای تنفسی طیور و عواقب ناشی از آن با حضور مدیرکل و کارشناسان دامپزشکی، تعزیرات حکومتی استان، جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی گلستان برگزار شد.

ابتدا دکتر طبرسا در خصوص جلسات متعددی که با استاندار و سایر ادارات داشته و ماحصل آن توضیحاتی ارائه کردکه در آن بحث جوجه ریزی و نظارت کامل دامپزشکی بر آن، آموزش و اطلاع رسانی کامل در خصوص موضوعات رخ داده به مرغداران و سایر مواد مطرح بود.

 همچنین خلاصه ای از عملکرد دامپزشکی در ماههای اخیر را توضیح داده و اشاره کرد با توجه به مسائل بوجود امده چند آیتم برای ما مشکل ساز بوده که باید با همکاری سایر ارگانها و ادارات ذی ربط حل و بررسی شود از جمله معدوم سازی لاشه های تلف شده در کنار جاده ها، حمل کود مرغی و مرغ زنده، بدون گواهی حمل بهداشتی، بحث اموزش مرغداران و دامپزشکان، فروش مرغ زنده در سطح شهرستانها و روستاها که در این موارد باید تمام ادارات مربوط دخیل و همکاری نمایند.

وی همچنین در ادامه گفت : ما بحث حضور مسئول فنی در همه مرغداریها را به جد پیگیری کرده، مساله کشتارگاههای طیور را با نظارت بیشتر و دقیق تر در دستور کار قرار داده همچنین کارخانجات خوراک دام و طیور در دست  ساماندهی می باشد .

در ادامه نجفی از اداره تعزیرات  حکومتی بحث تلفات حاصل شده در صنعت مرغداری را یک معضل استانی حتی ملی دانست و خاطر نشان کرد: بدون عزم جدی توسط همه ادارات این مساله قابل حل نخواهد بود.

وی در ادامه پیشنهاد نمود اکیپی از اداره تعزیرات و دامپزشکی در دو ناحیه شرق و غرب کشتارگاههای طیور را بازدید و از ورود هرگونه مرغ زنده بدون مجوز جلوگیری کنند.

 نجفی سپس به قانون حمایت از حقوق مصرف کننده اشاره کرده و گفت طبق ماده 15و17 قانون تعزیرات هر کالایی از جمله مرغ باید طبق زنجیره تعیین شده به دست مصرف کننده برسد و در این راستا هرکس بخواهد محصول را خارج از زنجیره بفروشد نقض قانون کرده و مستقیما اشاره کرد که زنده فروشی در سطح شهر طبق قانون باید به تعزیرات معرفی شود.

وی همچنین در مورد رهاسازی لاشه های تلف شده طیور در کنار جاده ها گفت : چون این کار تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب میگردد باید با متخلفین طبق قانون برخورد کرد.

نجفی همچنین گفت : باید از استاندار بخواهیم به نیروی انتظامی تاکید بیشتر کند در بحث قرنطینه ارتباط بیشتری با مامورین دامپزشکی داشته باشد .

در خصوص زنده فروشی مقرر شد در اسرع وقت یک تیم متشکل از پلیس اگاهی، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت، دامپزشکی، شهرداری و اتحادیه مرغداران بوجود امده و سریعا وارد کار شوند تا بحث زنده فروشی ساماندهی شود.

در ادامه دکتر جعفری معاون سازمان جهاد کشاورزی در خصوص بیمه اجباری طیور و مساله سوخت توضیحات کاملی ارائه و اشاره نمود که مسائل بوجود آمده در صنعت طیور استان خسارت هنگفتی را به اقتصاد استان وارد میکند.

وی در ادامه گفت در اسرع وقت به تمام ادارات  جهاد کشاورزی استان نامه ای ابلاغ خواهد شد که بدون تایید مرغداریها از نظر بهداشتی توسط دامپزشکی شهرستان و اطمینان از وضعیت بیمه جوجه ها از دادن حواله سوخت به مرغداران خودداری نمایند .

در پایان نیز دکتر مهینی و دکتر پسرک لی کارشناسان طیور اداره کل دامپزشکی از تعداد کانون های بوجود آمده و معدوم شده در سطح استان و میزان تلفات و اقدامات انجام شده مواردی را بطور کامل توضیح دادند.

در این جلسه که حدود دو ساعت طول کشید مقرر شد موارد ذیل مصوب و اجرائی گردد :

1- مقرر شد مرغداران ملزم شوند به انجام بیمه و گرفتن مجوز جوجه ریزی از دامپزشکی شهرستان در هنگام دریافت حواله سوخت علی الحساب متعهد نامه ای مبنی بر بیمه کردن جوجه ها و گرفتن تاییدیه جوجه ریزی از شهرستان ظرف مدت 10روز برای دریافت مرحله بعدی سوخت به جهاد ارائه نمایند.

2- مقرر گردید یک تیم متشکل از تعزیرات حکومتی، شبکه بهداشت، دامپزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری و اتحادیه مرغداران استان تشکیل گردیده و به شدت با زنده فروشی برخورد شود

3- مقرر گردید توسط اداره اموزش دامپزشکی و جهاد کشاورزی برنامه های تلویزیونی با حضور مسئولین ذی ربط جهت اگاهی بیشتر مرغداران و مردم شکل گرفته و اطلاع رسانی کامل در خصوص وظایف مرغداران انجام گیرد.

4- مقرر گردید مکاتبات لازم با استانداری در خصوص اهمیت بحث قرنطینه در ورود و خروج محصولات دامی انجام گیرد و از ایشان خواسته شود به نیروی انتظامی دستور دهد همکاری تنگاتنگی با دامپزشکی داشته باشند.

5- مقرر شد اتحادیه مرغداران طی مکاتباتی به مرغداران یادآور شود از هرگونه فروش مرغ زنده خارج از زنجیره مصرف خودداری کرده در غیر اینصورت طبق قانون برخورد خواهد شد . همچنین در خصوص گرفتن گواهی.

 6- حمل به کشتارگاه ، عدم فروش کود مرغداری خارج از ضوابط بهداشتی و اجباری بودن بیمه و مصوبات این جلسه اطلاع رسانی کامل  به مرغداران را داشته باشد .

7- دامپزشکی استان در خصوص تشکیل جلسه با نظام وارائه راهکارهای مناسب جهت وظایف محوله به بخش خصوصی را به همکاران فعال در این زمینه را داشته و در صورت عدم گزارش دهی توسط همکاران بخش خصوصی به ادارت طبق قانون برخورد گردد .

8-  مقرر شد دامپزشکی استان نظارت بیشتر بر عملکرد مسئولین فنی شاغل در کشتارگاههای طیور و نحوه ورود مرغ زنده به کشتارگاه را داشته باشد .

9- مقرر شد اکیپی متشکل از دامپزشکی و تعزیرات از وضعیت کشتارگاههای طیور در شرق و غرب بازدید و با افراد متخلف برخورد قانونی صورت بگیرد .

 

نظر شما
ادامه