کد خبر: ۴۷۷۸۲

هشتمین نشست دوروزه منطقه ای نقشه راه اورآسیا با حضور روسای دامپزشکی 15 کشور جهان، دوشنبه 13 اسفند 97 در شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور موضوع این همایش را بررسی بیماری تب برفکی اعلام کرد و گفت: بیماری تب برفکی شایع ترین بیماری دامی در جهان و خصوصا اورآسیا (اروپا - آسیا) است که خسارت سنگینی به امنیت غذایی وارد می کند.

«دکتر علیرضا رفیعی پور» اضافه کرد: کنترل بیماری تب برفکی می تواند امنیت غذایی کشورها را افزایش دهد؛ سازمان بهداشت جهانی با همکاری کشورهای دیگر تلاش دارد بیماری تب برفکی را تا سال 2030 در همه کشورها ریشه کن کند.

رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: 10 سال پیش برنامه قدم به قدم برای کنترل بیماری تب برفکی در نشست شیراز تدوین شد و امروز بعد از 10 سال دوباره در شیراز گردهم آمده ایم تا اقدامات انجام شده را ارزیابی و نقشه راه آینده را نیز ترسیم و برنامه کاری را تدوین کنیم.

وی گفت: امیدوارم 10 سال دیگر در همین جا جمع شویم و پیشرفت خودمان را در خصوص کنترل کامل بیماری تب برفکی جشن بگیریم.

عامل بیماری تب برفکی یک نوع ویروس است که در بین دام ها و به ویژه گوسفندان شایع است. تب برفکی به نام بیماری دهان و پا نیز مشهور است زیرا دهان و پای دام ها را مبتلا می کند. راه های درمان بیماری تب برفکی شامل واکسن زدن دام ها، قرنطینه کردن دام و ضد عفونی کردن محل دام هاست.

کشورهای پاکستان، ترکیه ، ارمنستان ،آذربایجان، گرجستان، ایران،عراق، سوریه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و افغانستان در این همایش شرکت کرده اند.

نمایندگان سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان خوارو بار و مواد غذایی ملل متحد در این همایش حضور دارند.


 

نظر شما
ادامه