کد خبر: ۴۷۷۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر


دامپزشک باغ وحش ارم گفت: این باغ وحش تا ۱۰۰ روز آینده میزبان توله‌های دو پلنگ ایرانی خواهد بود و کیجا مادر و گاسپار پدر می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، پلنگ ایرانی یک گونه با ارزش و در معرض انقراض ایرانی که در دهه‌های گذشته در سراسر کشور یافت می‌شد، هم اکنون تنها ۵۰۰ قلادده از این گونه در کشور زیست می‌کنند و بیشتر در مناطق شمالی، غربی و بخش‌های مرکزی کشور همچون گیلان، گلستان، یزد و کویر ایران زیست می‌کنند.

زیستگاه پلنگ ایرانی به دلایل مختلف در خطر نابودی قرار دارد، به همین دلیل جمعیت این گونه نیز در خطر انقراض است. پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض IUCN قرار دارد و با وجود اینکه تعدادی از این گونه جانوری در مناطقی از ایران تحت حفاظت قرار گرفته اند تولد مثل آن‌ها بسیار کم است چرا که به دلیل پلنگ جزو حیواناتی است که میزان باروری پایینی دارد و اینکه جفت گیری آن‌ها در اسارت بسیار سخت است.

در حال حاضر یک ماده پلنگ ایرانی به نام کیجا که در سال ۱۳۹۰ در تله شکارچیان در استان گلستان گرفتار شد و بر اثر آسیب شدیدی که به دست چپش وارد شد، برای بقای حیاتش مجبور به قطع دستش شدند در باغ وحش ارم تهران زندگی می‌کند.

برای ادامه نسل این گونه در خطر انقراض اقدامات مناسبی همچون لقاح مصنوعی صورت گرفته تصمیم گرفته شد تا از روش لقاح مصنوعی برای بارور کردن کیجا پلنگی که یک دست خود را از دست داده است، استفاده شود و این کار توسط یک گروه متخصص آلمانی که در گذشته موفق به انجام لقاح مصنوعی شده بودند، صورت گرفت که موفقیت آمیز نبود برهمین اساس تصمیم بر این شد که یک پلنگ نر جدید در راستای حفاظت از ذخیره ژنتیکی وارد ایران شود

گاسپار پلنگ نر از باغ وحش لیسبون برای انجام عمل لقاح مصنوعی به باغ وحش تهران فرستاده شد تا کیجا پلنگ ماده ایرانی را برای لقاح همراهی کند. 

با این وجود «دکتر ایمان معماریان» روز ۴ اسفند از جفت گیری طبیعی کیجا و گاسپار خبر داد و افزود: جفت‌گیری طبیعی کیجا (ماده پلنگ ایرانی باغ وحش تهران) با گاسپار (پلنگ نر ایرانی باغ وحش پرتغال) - که برای اسپرم‌گیری به تهران منتقل شده بود بر اساس هورمون‌تراپی‌هایی انجام شده و تحریک هورمون‌ها، توان جنسی این دو پلنگ ایرانی افزایش پیدا کرد که خوشبختانه منجر به جفت‌گیری طبیعی شد.

وی با تاکید بر اینکه اولین گزینه ما جفت‌گیری طبیعی است و لقاح مصنوعی در مراحل بعدی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: شانس بارداری با جفت‌گیری طبیعی بسیار بیشتر از لقاح مصنوعی است بنابراین با توجه به سالم بودن «کیجا» و «گاسپار» از نظر تولید مثلی به احتمال زیاد بین ۹۰ تا ۱۰۰ روز دیگر صاحب توله می‌شوند.

پلنگ نر و ماده باغ وحش تهران از روز چهارشنبه ۴ اسفند جفت‌گیری کرده‌اند و این باغ وحش تا ۱۰۰ روز آینده میزبان توله‌های این دو پلنگ ایرانی خواهد بود.

معماریان گفت: حدود بیست روز دیگر تست آبستنی برای کیجا، پلنگ ماده، می‌گذاریم، ولی با توجه به اینکه هر دو پلنک کاملاً سالم و فعال هستند شانس اینکه کیجا آبستن شود خیلی زیاد است و امیدواریم که بین ۹۳ تا ۱۰۰ روز آینده بچه‌دار شوند.

دامپزشک باغ وحش تهران افزود: پلنگ بین یک تا ۶ بچه می‌آورد و معمولاً دو قلو زا هستند، ولی حالا، چون بچه اول این پلنگ است ممکن است یکی دو تا باشد، اما همه شانس‌ها وجود دارد و، چون جفت‌گیری‌شان هم طبیعی بوده شانس اینکه تعداد توله‌ها بیشتر شود هست.

معماریان گفت: در تاریخ نگهداری پلنگ‌ها در اسارت در ایران تا کنونی این اتفاق میسر نشده بود و برای اولین بار اتفاق افتاده است.



خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
0
1
تولد .... تولد... بیا شمع‌ها رو فوت کن، که صد سال زنده باشی....
نظر شما
ادامه