کد خبر: ۴۷۷۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه تولید مرغ به اندازه کافی است و واردات این کالا ضرورتی ندارد، گفت: دولت به جای واردات مرغ، نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «محمد یوسفی» در واکنش به صدور مجوز برای واردات مرغ به کشور، گفت: واردات مرغ در شرایط فعلی ضرورتی ندارد چراکه تولید به اندازه کافی است.

وی با بیان اینکه مشکل تولیدکنندگان مربوط به نهاده های دامی است، افزود: بهتر است به جای واردات مرغ، دولت ارزی که می خواهد به این کار اختصاص دهد را صرف واردات نهاده‌های دامی کند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت مرغداری‌های کشور خالی است، افزود: ۱۰ روز قبل قیمت جوجه یکروزه تا ۴۵۰۰ تومان رسیده بود اما چهارشنبه گذشته قیمت آن به حدود ۲۰۰۰ تومان کاهش یافت.

وی توضیح داد: دلیل این مساله آن است که تولیدکنندگان از تامین نهاده مورد نیازشان ناامید هستند و از تولید عقب‌نشینی می‌کنند بنابراین جوجه روی دست پرورش‌دهندگان آن می‌ماند و قیمتش افت می‌کند.

یوسفی با بیان اینکه با کاهش تولید مرغ مواجه نیستیم، افزود: دولت می تواند از این بخش حمایت کند تا بخش های غیرفعال صنعت، فعال شود.

وی درباره نهاده های دامی توضیح داد: شرکت پشتیبانی امور دام به کسانی که مرغ تحویل این شرکت می‌دهند نهاده عرضه می‌کند و این مرغ ها را به قیمت کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بدست مصرف کنندگان می رساند.

یوسفی ادامه داد: همچنین برخی استانها از شرکت پشتیبانی امور دام مقداری دان تحویل می گیرند و بین تولیدکنندگان توزیع می کنند و برخی استان‌ها نیز چیزی دریافت نمی‌کنند و تولیدکنندگان این استان‌ها ناچار هستند نهاده مورد نیازشان را از بازار آزاد تامین کنند.

وی درباره اینکه چرا به برخی استانها نهاده دولتی تعلق نمی گیرد؟، گفت: سیاست استانداران و مدیران جهاد کشاورزی این استانها موجب این مساله می شود. به عنوان مثال در تهران به مرغدارانی که مرغ تحویل شرکت پشتیبانی امور دام ندادند، دان عرضه نمی شود. فقط به زنجیره های تولید و کسانی که مرغ خود را تحویل دولت می دهند و با شرکت پشتیبانی امور دام قرارداد دارند، دان عرضه می شود.

یوسفی افزود: این درحالی است که زنجیره های تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد مرغداران گوشتی را زیر پوشش دارند.

وی قیمت مرغ را در بازار آزاد بین ۱۱هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزارتومان اعلام و اضافه کرد: قیمت نهاده های دامی در بازار نیز متفاوت است، برخی واردکنندگان نهاده ها را با قیمت دولتی می فروشند اما تحویل آن گاهی حدود ۲ تا ۳ ماه طول می کشد و امری زمان بر است. برخی واردکنندگان هم نهاده را گران می فروشند، فاکتور به نرخ دولتی و مصوب صادر می کنند و مابه التفاوت آن را نیز جداگانه دریافت می کنند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
جای تاسف شدید است که تولیدکنندگان هتوز متوجه اشتباه بزرگ تاریخی نشده اند و در این توهم عمیق هستند
که دائما مثل بچه ای که بزرگ شده ولی نمی خواهد واقعیت زا قبول کند تولید خود را منوط به گدایی نهاده های وارداتی یارانه ای می کنند
و این رمز ورشکستگی و زیر ظرفیت کار کردن آتهاست!

در صورتی که اگر آنها به جای اینکه دنبال یارانه های قطره چکانی و دیرهنگام وزارت بی خاصیت و رانتی جهادکشاورزی باشند، از دولت بخواهند که قدرت خرید مردم را با کوپن الکترونیکی بالا ببرد،
خود به خود آزادی آنها از بند اسارت دلالان رانت خوار به طور ریشه ای محقق خواهد شد و آنها می توانند با افزایش شایان توجه تولید خود بازارهای کشورهای منطقه را نیز فتح کنند.
نظر شما
ادامه