کد خبر: ۴۷۷۰۱
 
 

فرآورده دوغ ایرانی در فهرست استانداردهای بین المللی کُدِکس که مربوط به استانداردهای بین‌المللی غذا است، قرار گرفت. این رهیافت علاوه بر ارتقای جهانی این فرآورده؛ افتخاری ملی برای کشور به عنوان میراث فرهنگی در حوزه غذا است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، فرآورده دوغ که هزاران سال است به صورت سنتی در ایران تولید می‌شده است (واژه «دو» در زبان فارسی کهن به معنای شیر و واژه «دختر» در انگلیسی  (daughter) به معنای دوشنده شیر از آن اقتباس شده است) حدود 80 سال سابقه تولید صنعتی در ایران دارد و با شماره  cxs332R-2018 در فهرست استانداردهای بین المللی کدکس که مربوط به استانداردهای بین المللی غذا است، قرار گرفت .

مسئولیت نگارش و پیگیری این استاندارد بر عهده دکتر سید امیر محمد مرتضویان - استاد دانشکده تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه بوده است و تلاشی بالغ بر 11 سال را در برداشته است . همچنین دکتر مرتضویان - رئیس کمیته متناظر خاور نزدیک و نائب رئیس کمیته شیر و فرآورده‌ها در ایران است .

به گفته وی با این موفقیت مهم، دوغ به عنوان تنها فرآورده غذایی ایرانی در لیست استانداردهای جهانی قرار گرفت و این رهیافت علاوه بر ارتقای جهانی این فرآورده؛ افتخاری ملی برای کشور به عنوان میراث فرهنگی در حوزه غذا است .

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، متن تقدیر از همکاری دکتر مرتضوی به شرح زیر است : در راستای تصویب منطقه‌ای دوغ در چهلمین اجلاس کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی، ضمن تبریک بدین تلاش از همکاری موثر و ارزشمند جنابعالی در خصوص تدوین استاندارد مذکور تشکر و قدردانی می شود .

بدیهی است، تداوم همکاری‌های مشترک با سازمان در عرصه استانداردهای بین‌المللی اثرات چشمگیری در تعاملات اجتماعی و تثبیت حضور در بازارهای منطقه‌ای را در پی دارد .

 

 

نظر شما
ادامه