کد خبر: ۴۷۵۱۶
 
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان خراسان جنوبی، بیماری نیوکاسل را مهمترین معضل بهداشتی در مرغداری های استان دانست .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر قاسم عجم» در خصوص وضعیت این بیماری در استان گفت: نیوکاسل متأسفانه مشکل اصلی بهداشتی مرغداری های استان است و در سال های گذشته بخش اعظم تلفات ناشی از بیماری در صنعت طیور استان را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص تلفات اخیر بیماری نیوکاسل در مرغداری های مناطق مرکزی استان گفت: این تلفات فقط در یک واحد مرغداری قابل توجه بوده و به معدوم سازی مرغداری انجامیده است و علت آن نیز عدم انجام اقدامات پیشگیرانه و برنامه ناقص واکسیناسیون توسط مرغدار بوده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان با بیان اینکه این بیماری با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای به سهولت قابل پیشگیری است، افزود: با وجود خطرناک بودن بیماری و حضور ویروس آن در اکثر مناطق پر تراکم استان و آلودگی گسترده طیور بومی، این بیماری به سادگی با واکسیناسیون بموقع و دقیق قابل پیشگیری است و متأسفانه برخی مرغداران به بهانه هزینه واکسن یا از روی بی اطلاعی آنرا انجام نداده و دچار خسارات شدیدی می شوند و مرغداری های اطراف خود را نیز در معرض آلودگی و خسارت قرار می دهند.

«عجم» برنامه پیشنهادی دامپزشکی را واکسیناسیون زنده قطره چشمی در یک روزگی، کشته تزریقی در 7 روزگی به همراه آشامیدنی B1 ، لاسوتا آشامیدنی در 16 تا 18 روزگی و نوبت دوم آن در 28 روزگی و انجام تیتراسیون سرم در 32 روزگی ودر صورت وجود تیتر زیر 5 تکرار لاسوتا در 35 روزگی ذکر نمود.

وی در مورد وضعیت تلفات ناشی از نیوکاسل در سال جاری، آنرا رضایت بخش خواند و افزود: تعداد کانونهای بیماری در سال جاری نسبت به دو سال گذشته کاهش داشته و در شهرستانی مثل خوسف که تعداد زیادی کانون در سالهای گذشته داشته است، کاهش بیش از 50 درصد تلفات داشته ایم و در شهرستان درمیان تعداد کانونهای نیوکاسل از 6 کانون در  نیمه اول امسال به صفر در نیمه دوم سال رسیده است. 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور دامپزشکی استان اظهار امیدواری کرد با هوشیاری مرغدارانی که در مناطق آلوده واقع شده اند و انجام برنامه کامل واکسیناسیون توسط آنان بتوان خسارات ناشی از این بیماری را به کمترین مقدار ممکن کاهش داد.

 
 
نظر شما
ادامه