کد خبر: ۴۷۴۸۹


سرپرست نظارت و بازرسی گمرک شهید رجایی گفت: پدیده‌ای به نام انباشت گوشت در گمرک وجود ندارد و از ابتدای امسال تا کنون چهار هزار و ۲۴۶ کانتینر گوشت از گمرک بندر شهید رجایی ترخیص شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «روح الله ایران پور» گفت: ترخیص گوشت طبق روال قانونی و با تسهیلات و تمهیدات ویژه گمرک به طور معمول همیشه جریان داشته و متوقف نشده است.

وی در عین حال تایید کرد که طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان در مجموع ۶۰ کانتینر گوشت به وزن یکهزار و ۳۰۰ تن مشمول ماده ۲۴ قانون امور گمرکی (ماندگاری کالا در بندر بیش از ۲ ماه و بدون اظهارنامه گمرکی) شده و گزارش آن توسط گمرک به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی داده شده تا طبق قانون توسط این سازمان ترخیص و فروخته شود.

این مقام گمرکی اظهار داشت: وارد کننده، علت ترخیص نشدن گوشت یاد شده (۶۰ کانتینر) را اختصاص نیافتن ارز دولتی و فراهم نشدن امکان مبادله ارز با مبداء دانسته که به تازگی در این باره با بانک مرکزی گفتگو کرده ایم و طبق اعلام مسوولان بانکی، هر دو مشکل یاد شده حل شده است.

ایران پور یاد آور شد: چنانچه اسناد مورد نیاز تا قبل از فروش گوشت توسط سازمان اموال تملیکی به گمرک برسد، ۶۰ کانتینر کالای یاد شده جهت ترخیص به وارد کننده برگشت داده می‌شود.

سرپرست نظارت و بازرسی گمرک شهید رجایی از نیمه بهمن امسال کل موجودی گوشت در گمرک شهید رجایی ۲۰ هزار و ۱۲۱ تن بود که تا امروز (۳۰ بهمن) ۱۱۳ کانتینر آن به وزن ۲ هزار و ۶۹۲ تن ترخیص شده و ۳۶ اظهارنامه دیگر برای ۹۲ کانتینر گوشت به وزن ۲ هزار و ۳۹۸ تن صادر شده که در حال گرفتن مجوز دامپزشکی برای ترخیص نهایی است.

ایران پور ادامه داد: از ۶۱۹ کانتینر گوشت موجودی از نیمه بهمن تاکنون، برای ۳۵۴ کانتینر هنوز اظهارنامه صادر نشده که هنوز مهلت قانونی دارند و مشمول کالای متروکه نیستند.

وی مجموع گوشت موجودی فعلی در گمرک شهید رجایی را ۸۱۵ کانتینر اعلام کرد که طبق روال قانونی و معمولی به تدریج در حال ترخیص است.

ایران پور با اشاره به تسهیلات و تمهدات گمرک برای ترخیص گوشت اظهار داشت: این کالا بیشتر مواقع در مسیر سبز قرار داشته و پس از صدور مجوز دامپزشکی و تایید سلامت آنها، دیگر نیازی به ارزیابی گمرکی فیزیکی نداشته و مستقیم به درب خروج گمرک می‌روند.

وی خروج درصدی را نیز یکی دیگر از تسهیلات گمرکی برای گوشت دانست و توضیح داد: در مواردی که اسناد گمرکی کامل نباشد و کد رهگیری بانکی صادر نشده باشد، گمرک پس از صدور مجوز‌های دامپزشکی و بهداشتی، ۶۰ درصد از کل محموله را ترخیص می‌کند و پس از تکمیل مدارک، مابقی آن را نیز به واردکننده تحویل می‌دهد.

به گفته این مسوول گمرکی، گمرک شهید رجایی با توجه به شرایط کشور به صورت شبانه روزی فعال بوده و روز‌های تعطیل نیز کارکنان به صورت کشیک در گمرک حاضر شده و ترخیص کالا‌ها هیچگاه متوقف نمی‌شود.

گفتنی است:در حالی که سرپرست نظارت و بازرسی گمرک شهید رجایی امروز مجموع گوشت مشمول قانون کالای متروکه را ۶۰ کانتینر و به میزان ۱۳۰۰ تن اعلام کرد، ابوالفتح ابوالهادی دادستان بندرعباس هفته گذشته اظهار داشت:۱۷ هزار تن گوشت توسط وارد کنندگان و با طمع بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی عامدانه در بندر شهید رجایی انباشت شده است.

 
 
نظر شما
ادامه