کد خبر: ۴۷۴۸۴
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: آن چیزی که تحت عنوان پروتکل بهداشتی گوشت بین ما و برزیل که دو مرجع ذی‌صلاح آن را امضا کرده باشند، نداریم ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ابلاغیه اخیر وزیر جهاد کشاورزی به رئیس سازمان دامپزشکی کشور مبنی‌بر لغو نظارت بهداشتی دامپزشکان در مبداء، جنجال‌های زیادی به پا کرده و آنچه در این زمینه مهم به نظر می‌رسد، ارزیابی شخصی متولیان کنونی سازمان دامپزشکی کشور است. کمااینکه برخی معتقدند که این توافق‌نامه در زمان ریاست قبلی سازمان دامپزشکی کشور و توسط ایشان امضا شده و ارتباطی با ما ندارد. معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یکی از این افراد است که در گفت‌وگو با حکیم مهر، به بیان تاریخچه لغو نظارت بهداشتی در مبداء می‌پردازد. از نظر «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» بسیاری از واکنش‌ها نسبت به این ابلاغیه، از روی ناآگاهی بوده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، مساله لغو نظارت بهداشتی در مبدا، موافقان و مخالفانی دارد. به نظر می‌رسد حضرتعالی یکی از موافقان این بحث بودید. ارزیابی شما از این ابلاغیه چیست؟

احساس شما در خصوص موضع بنده در قبال این ابلاغیه، صحیح نیست.

حکیم مهر:‌ یعنی شما مخالف لغو نظارت بهداشتی در مبداء هستید؟

من به هیچ وجه موافق از بین بردن یا برداشتن نظارت‌های بهداشتی بر روی کلیه محصولات با منشاء دامی، چه در داخل و چه خارج از کشور نیستم و معتقدم که باید سیستم‌های نظارتی کلاسیک و حرفه‌ای در این خصوص پیاده شود؛ پس من هیچ موافقتی با حذف نظارت‌های بهداشتی ندارم.

اگر بحث شما گوشت قرمز است، ما در حوزه واردات، کالاهای مختلفی را وارد کشور می‌کنیم؛ از ماهی گرفته که در حجم بالایی برای مصرف خانواده و همچنین مصارف صنعتی مثل تولید تن ماهی استفاده می‌شود، یا جوجه یک روزه، بعضا مادر اجداد و تخم‌گذار و در کل بیش از ۱۳ میلیون تن نهاده‌های دامی وارد می‌کنیم. از طرفی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار دارو و مواد اولیه و بین یکصد تا ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌کنیم. اعتقاد ما این است محصولاتی که وارد کشور می‌شود، باید مراحل تایید و نظارت خاص خود را طی کند.

حکیم مهر:‌ پس علت هجمه‌های اخیر چیست؟

آن چیزی که این روزها مطرح شده، بر این اساس است که متاسفانه یک عده اطلاعات ندارند و بر مبنای بی‌اطلاعی، اظهار نظر می‌کنند. آنها نمی‌دانند که از سال ۱۳۹۰ چه اتفاقاتی افتاده که به امروز منتج شده است و در قالب‌های مختلف در پایگاه خبری حکیم مهر، مخالفت خود را مطرح می‌کنند. حکیم مهر هم نامه وزیر را منتشر کرده و عنوان «رفتارهای مداخله‌جویانه وزیر جهاد کشاورزی در سازمان دامپزشکی کشور» را به کار برده است. در واقع هر کسی از ظن خود به قضیه ورود کرده است.

حکیم مهر: از نظر شما واقعیت ماجرا چیست؟

واقعیت امر این است که در فرایند واردات گوشت قرمز، تغییر رفتار ایجاد شده است. یک زمانی واردات گوشت قرمز به شکل مطلق توسط دولت انجام می‌گرفته و ما چیزی به نام بخش خصوصی نداشتیم. یعنی گوشت قرمز صرفا توسط دولت وارد می‌شده و نمایندگان دولت که زمانی شرکت گوشت بوده و بعد به شرکت پشتیبانی امور دام و بعد به دامپزشکی رسیده، برای کالایی که وارد می‌کردند، نیرو اعزام می‌کردند. یعنی خود دولت واردات انجام می‌داده و خودش هم نیرو اعزام می‌کرده است.

تا اینکه به زمانی می‌رسد که دولت از هر گونه انجام فعالیت‌های تجاری منع می‌شود و یکی از جاهایی که حق ورود نداشته، واردات گوشت قرمز است و این وظیفه را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. زمانی که این وظیفه به بخش خصوصی واگذار شد، این شکل نظارت‌ها همانند زمانی که تجارت در دست دولت بود، به شکل کج‌دار و مریز ادامه پیدا کرد و دکتر دامپزشک با هزینه شرکت وارد کننده در اختیار همان شرکت گذاشته می‌شد. ناظری که قبلا با حقوق و مزایای دولتی به ماموریت می‌رفت، از یک زمانی حدود ۲ دهه پیش در اختیار شرکت گذاشته ‌شد و در مصوبات سفر قید شد که کلیه هزینه‌ها به عهده شرکت وارد کننده است.

در سال ۹۰ اعتراضاتی توسط سیستم‌های مختلف نظارتی و از جمله مخالفت‌هایی از سوی بعضی کشورهای صادرکننده گوشت علیه این قضیه به وجود آمد. بعضی کشورها نیز اعلام کردند که ما موافق اینکه دکتر دامپزشک شما به سیستم ما بیاید، نیستیم و اجازه این کار را نمی‌دهیم و تجارت با ایران را متوقف کردند. در نهایت در سال ۱۳۹۰ وزارت جهاد کشاورزی توسط سیستم‌های نظارتی به صورت مکتوب اعلام کرد که اعزام ناظرین مقیم، خلاف قانون و غیر قانونی است و باید صرفا بر اساس فرایند تایید کشتارگاه‌ها اتفاق بیفتد.

در سال ۸۹ یا ۹۰ یک هیات مرکب از مجلس، سازمان بازرسی، متخصصین و مسئولین سیستم‌های نظارتی اقدام به بازدید میدانی عمیق و گسترده از نحوه اعزام و فعالیت دامپزشکان در برزیل کردند و یک گزارش مفصل در رابطه با این سیستم اعلام کردند. سیستم‌های نظارتی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که این نحوه اعزام خلاف قانون است و نباید نیرو اعزام کنید.

در ادامه و از سال ۹۰ تا ۹۵، مکاتبات متعددی انجام و جلسات فراوانی که مستندات آنها در بایگانی سازمان دامپزشکی کشور موجود است، صورت می‌گیرد تا در نهایت براساس پیگیری‌ها، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۶ یک صورت‌جلسه را امضا می‌کند. یکی از بندهای آن صورت‌جلسه این بوده که سازمان دامپزشکی کشور مکلف است در برابر تقاضاهای واردات، ارزیابی مخاطرات خود را ظرف ۲۰ روز انجام و پاسخ خود را به شرکت‌های متولی بدهد. بند دیگر این بوده که سازمان دامپزشکی کشور از اعزام ناظر مقیم به کشورها برای واردات گوشت قرمز اجتناب و این مهم را ظرف ۳ ماه عملیاتی کند؛ یعنی سازمان دامپزشکی کشور می‌بایست در اواخر شهریور ۹۶ اعزام ناظر مقیم را متوقف می‌کرد تا اینکه آقای دکتر خلج که صورت‌جلسه را تنظیم کرده بودند، جابه جا شدند.

این بحث‌ها که سیستم نظارت به این شکل باید لغو شود ادامه داشت تا اینکه براساس پیگیری و مکاتبات سیستم‌های نظارتی مثل مجلس، بازرسی و...، مهندس حجتی، برخی پیگیری‌ها از لحاظ حقوقی و کارشناسی انجام و این نامه را به سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ می‌کند. استناد ابلاغ مهندس حجتی، ورود سیستم‌های نظارتی و اتفاقات ناگواری بوده که متعاقب اعزام نیروهای دامپزشکی صورت گرفته است. این نامه ابلاغ شده است.

این توضیحات تاریخی را عنوان کردم که بگویم این ابلاغیه ارتباطی به دکتر رفیعی پور، بنده و دکتر محمدیان نداشته است و آن زمان ما در سیستم تصمیم‌گیری نبودیم. این نکته را حکیم مهر بازتاب داده و عده‌ای هم به شکل بی‌نام و نشان هر تهمت، بی اخلاقی و بداخلاقی را نسبت به افراد مختلف ابراز کردند که آقای وزیر دخالت کرده است.

حکیم مهر: یکی از سوالات خوانندگان حکیم مهر این است آیا امکان دارد سن دام را به جز دیدن لاشه، از راه دیگری تشخیص دهیم یا خیر؟

اولا سن دام به استثنای بحثی به نام جنون گاوی، از دیدگاه مخاطرات برای ما اهمیت ندارد.

حکیم مهر: از لحاظ کیفیت چطور؟

کیفیت هیچ ارتباطی به سازمان دامپزشکی کشور ندارد. همانطور که ما می‌توانیم گوشت راسته به یک قیمت، گوشت ران به یک قیمت، سردست با یک قیمت، گوشت گاو و گوشت گوساله به یک قیمت بخریم. مصرف همه آنها منعی برای مصرف کننده ندارد. اینها مباحث تجاری است که ارتباطی به سازمان دامپزشکی کشور ندارد.

حکیم مهر: از لحاظ بهداشتی چطور؟ به هر حال گوشت یک دام پرواری یک ساله که با گوشت یک دام ۹ ساله‌ای که ۷ شکم زایمان کرده، یکی نیست.

آن چیزی که دردنیا برای تجارت مرسوم است این است که GBR یا برآورد مخاطرات احتمالی جنون گاوی به ۴ دسته تقسیم می‌شود. آنها که GBR یک و دو دارند، چیزی به نام وضعیت مخاطره‌آمیز ندارند. هر دامی می‌تواند در هر سنی کشتار و مصرف شود. اما کشورهای با GBR  ۳ و ۴ یا برنامه دام‌های با سن بیشتر از ۳۰ ماه، دام‌های ماده‌ای که کشتار می‌شوند، بعضا ۸ دندان شیری دارند. یعنی زایمانی انجام ندادند و این ماده‌ها وارد چرخه کشتار نمی‌شوند. در حال حاضر پروتکل ما با کشور برزیل ۶ دندانه است و نر و ماده هم هیچ اشکالی ندارد. اما ماده‌هایی که کشتار می‌شوند ماده‌هایی هستند که بعضا ۶ دندان شیری و مولد نیستند.

حکیم مهر: آقای دکتر، به پروتکل اشاره کردید. ما اصلا تا امروز با کشور برزیل پروتکل بهداشتی داشتیم؟

تعریف پروتکل این است که هر سند رسمی و غیر رسمی که ۲ طرف در مورد آن به توافق می‌رسند و آن را امضا ‌کنند. این تعریف پروتکل است. مثلا ما یک گواهی بهداشت دامپزشکی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که سرتیفیکیت را به این شکل برای ما صادر کنید. این می‌شود یک پروتکل. IHR یا مطالبات بهداشتی مد نظر که آنها تایید می‌کند هم می‌شود پروتکل.

 ما در رابطه با دام زنده با کشور برزیل پروتکل نهایی کردیم اما در رابطه با گوشت قرمز با مقامات برزیل پروتکل امضا شده اما مرجع ذی صلاح که رئیس دامپزشکی بوده هنوز آن را امضا نکرده است. به عبارتی می‌توانیم بگوییم که پروتکل داریم و به عبارتی نداریم. آن چیزی را که تحت عنوان IHR هست، مقامات بالاتر از دامپزشکی برزیل امضا کردند اما دامپزشکی برزیل امضا نکرده است.

حکیم مهر:‌ چرا امضا نکرده‌اند؟

یک بحث‌هایی دارد که دفتر قرنطینه ما روی آن کار می‌کند. در هر صورت فرایندی که مورد توافق ایران و برزیل است، وجود دارد که در قالب آن گوشت تولید و وارد می‌شود.

حکیم مهر:‌ بالاخره پروتکل داریم یا نداریم؟

پروتکل شامل اسناد رسمی و غیر رسمی است که دوطرف در مورد آن برای اجرای یک سری عملیات به توافق می‌رسند. ما در عمل پروتکل داریم یعنی عملیات ما طبق پروتکل انجام می‌شود اما آن چیزی که تحت عنوان پروتکل بهداشتی گوشت بین ما و برزیل که دو مرجع ذی صلاح آن را امضا کرده باشند، نداریم.

حکیم مهر: در ایران ما با همه کشتارگاه‌ها پروتکل بهداشتی داریم.

کشتارگاه‌های دام ما ۲ دسته صنعتی و سنتی هستند. ما حدود ۷۰ کشتارگاه صنعتی و ۲۷۰ کشتارگاه سنتی داریم. یک دستورالعمل نظارت بهداشتی برای بازرسی قبل، حین و پس از کشتار به نام دستورالعمل داریم که آنجا انجام می‌شود ولی محدودیت دارد. مثلا در کشتارگاه‌های داخل چیزی به نام نمونه‌برداری برای بحث‌های میکروبی و فلزات سنگین در هیچ کشتارگاهی نداریم. بنابراین در کشتارگاه‌های داخلی یک گاو ۲۰ ساله هم می‌تواند کشتار شود و هیچ محدودیتی ندارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
27
سن، کیفیت، بهداشت، پس چی به شما ربط دارد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
3
23
اگر دکتر خلج امضا کرده است و جناب عالی مخالف هستید جرا مقاومت نکردید؟
همه عفونت ها را محدود کردن به جنون گاوی و یا مسائل کیفی سن و جنس و نادیده گرفتن تقلبات بهداشتی برزیلی ها جطور؟
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
14
............................... باعث عقب. ماندگی وپسرفت دامپزشکی کشور شد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
17
١- جواب درست نگرفتيم همش از مسيري به مسير ديگر
٢- داخل كشور هيچ پروتكلي نداريم.
٣- ............... حذف اعزام ناظر ...........، حذف تسري فوق العاده خاص، تضعيف دامپزشكي در برابر جهاد سازندگي
٤- كنترل بيماري ها صرفا براي جنون گاوي نيست
٥- در كشوري مانند هند فاكتورهاي شما چيست؟ چرا براي هند ٦ ليبل راسته و فيله و ... را علي رغم اينكه ساركوسيست بالاست و احتمال فروش قطعات تفكيكي هست
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
20
خوب شما که الان در راس امور هستید و میفرمایید مخالفم چرا اعلام نمیفرمایید به وزیر .والا ما چقد از باغبانی بلدیم جهادیا هم همون قدر از دامپزشکی حالیشونه ولو کمتر. همین الان شرکتها برای سازمان تره هم خرد نمیکنن با این نامه مبارک وزیر
ناشناس
|
Austria
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
29
7
آفرین به شجاعت دکتر خلج که جلوی ...........ها را گرفت
پاسخ ها
دکتر
| Canada |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
شما معلومه از بازرسی گوشت و بهداشت چیزی نمیدونی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
واقعا متاسفم
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
12
در ابتدای نامه وزیر جهاد کشاورزی به آقای دکتر رفیعی پور تاکید شده« پیرو هماهنگی بعمل آمده...»یعنی رییس سازمان ابتدا موصوع را پذیرفته و سپس نامه ابلاغی وزیر صادر شده است.
محمدطاهر پارسافر- کارشناس دامپزشکی کردستان
|
Germany
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
15
با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر ماکنعلی و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران حکیم مهر . جناب آقای دکتر بر اساس قوانین بین المللی کاملاً حق با شماست و بنده نیز موافق فرمایشات حضرتعالی هستم اما بر اساس واقعیات زیر و تجربیات بنده در برزیل و ترکیه حضور دامپزشک برای تامین سلامت محصول تولیدی و رعایت مسایل بهداشتی ضروری به نظر می رسد ۱- تخلفات بهداشتی و تقلبات عمده هم بصورت سیستماتیک و هم بصورت شخصی صورت می گیرد ۲- در قرارداد شرایط کشور مبدا و مقصد ذکر می شود و برخی از کشورها ناظر نمی فرستند و برخی دیگر یک یا دو نفر و برخی دیگر ناظرین بصورت گروهی می فرستند ۳-اگر در داخل کشور مشکل بهداشتی این محصولات شناسایی شود آیا ارگانهای نظارتی سازمان دامپزشکی را مقصر می دانند یا شرکتهای خصوصی را (با توجه به تجربیات گذشته ) ۴- دامپزشکان اعزامی حافظ سلامت مردم کشور خود در مقابل وسوسه های مالی شرکتهای وارد کننده و مدیران کشتارگاهها و واسطه های فروش هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
کو گوش شنوا
ناشناس
|
Romania
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
15
به زودی پشت پرده عدم اعزام ناظرین و عوامل پشت پرده آن ...... افشا میگردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
12
دولت در حال حاضر که جرات نمیکند تیم فوتبالش را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که تجربه واگداری به ویژه خواران را دارد و میداند چه بلایی سر همان کارخانه های واگذار شده آمده است واقعا واگذاری بهداشت عمومی به شرکت های وارد کننده دل و جرات میخواد چه خوب بود شما که با گلوگاههای
فساد در زمینه واردات گوشت آشنا هستید حداقل عواقب این کار را برای مسئولین گوشزد میکردید ودر فکر تبرئه خود نبودید به هر حال این تصمیمات با دستور شما جنبه اجرایی پیدا میکند.هنوز هم دیر نشده است
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
13
3
آفرین به دکتر خلج ک جلوی پارتی بازی ها رو گرفتند.
....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
11
در کجای دنیا گاو شیری سالمه مثلا ۲ ساله رو کشتار میکنند شاید میشه ما خبر نداریم معلومه که دام ماده بعد از سپری شدن دوران طلایی شیردهی و افت کشتار میشه.پس حداقل سن بایستی ۷سال باشد تا کشتار شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
11
چقر جالبه که کشورهای هدف و شرکت های وارد کننده کوچکترین مشکلی با ناطر دبح شرعی ندارندو دامپزشک عواقب بدی به همراه دارد
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
14
رئیس سازمان دامپزشکی در گزارش قبلی عنوان کردند این موضوع دو سال پیش توسط رئیس قبلی سازمان مطرح شده و معاون بهداشتی سازمان تا کنون پیگیر موضوع بودند چرا انکار میکنید موضوع از زمانی که در پست امور بین الملل بودید شروع شد ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
9
علیرغم اصرار خبرنگار ، جناب دکتر در این مصاحبه صراحتاٌ به موافقت یا مخالفت شان با وجود ناظر مستقیم در مبداء اشاره نکردند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
........................
همكاار
|
Brazil
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
13
كدوم يك از مصوبات قبلي """مثل حق تسري كه قانون و لازم الاجراست"""" اجرا شده كه الان اين مصوبه بايد اجرا بشه!!!!؟
در كل مصوباتي كه دامپزشكي رو ضعيف كنه با قدرت اجرا ميشه ...چرا واقعا و به چه دليل؟؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
8
دکتر خلج اگر نگوبیم با واردکنندگان که دنبال خریدن گوشتهای ارزان قیمت بی کیفیت و به احتمال بسیار زیاد در عین حال غیر بهداشتی از برزیل هستند همکاری کرد حداقل تسلیم آنها شد ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
1
همش گذشته گذشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
14
دکتر ماکنعلی می گوید هر وقت که پروتکل بهداشتی با برزیل متقلب امضا شد ما خیال مان دیگر راحت است و آنها خودشان به طور سفارشی؟؟! سالم ترین و بهداشتی ترین گوشت درجه 1 را برای ایران کنار می گذارند.

آیا واقعا می توان در غیاب دکتران ناظر دامپزشک که تنها آنها هستند که با گذراندن 225 واحد پیچیده انواع بیماری های عفونی و انگلی در دام های متنوع و گوناگون می توانند عمق فاجعه بهداشتی را درک کنند و به سادگی پا روی وجدان کاری و شرافت شان نگذارند، به برزیلی ها اعتماد کرد؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
11
آقاي دكتر اولاً اين صورتجلسه در زمان آقاي دكتر خلج ................. تدوين و امضا شده بود. دوم اينكه علي‌رغم امضاء آن به دليل مخالفت برخي از مديران دلسوز و كارشناسان سازمان، در زمان دكتر خلج اجرايي نشد. سوم آنكه اين موضوع همواره مورد تاكيد و نظر موافق شما و برخي از همكاران بازنشسته سازمان قرار داشت. درضمن ورود دام ماده در IHR گوشت برزيل نيز همراه با افزايش سن دام كشتاري در زمان شما اعلام و اجرايي گرديد
دکتر عباسی
|
Germany
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
8
6
کاش دوستان بجای تمرکز بر اعزام به خارج؛ نسبت به نظارت بهداشتی بر کشتارگاه های داخل حساس بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
4
در صحبتهای معاونت بهداشتی سازمان نوعی دو گانگی مشاهده میشود به نوعی در جایی عنوان میکنند که مقصر دکتر خلج است و ما مقصر نیستیم و در جایی دیگر عنوان میکنند که دکتر خلج به علت مسائل فنی و نظرات جهاد کشاورزی و دیگر ارگانها و اینکه اعزام قانونی نبوده اینکار را انجام داده اند پس نظرشان این است که قانونی بوده است کار دکتر خلج،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
14
7
ایشون انفلوانزا را مهار کرد مطمن باشید این موضوع را هم مدیریت خواهد کرد
ایشون مدلی به روز دنیا انجام خواهد داد
کمی صبر کنید
پاسخ ها
متخصص ایمنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
آنفولانزا همیشه موج می اید در تمام کشورها همینطور است ...........
آنفولانزای انسانیهم همینطوره یک دو سالی می آید بعد فروکش می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
دیگه مرغی نیست که آنفلوآنزا بگیردتخم مرغ ازترکیه میادومرغ هم چند وقت دیگه ازبرزیل و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
5
اینکه دیگران را مقصر دانست کار درست و صحیحی نیست و از معاونت سازمان اینگونه مسائل بعید است،ضمن اینکه در صحبتهای معاونت سازمان اشاره به قانونی بودن این تصمیم در زمان دکتر خلج شده است و اینکه مراحل خود را طی کرده است پس چرا باید ایشان را مقصر دانست، در صورتی که اگر موضوع قانونی است که به ان نیز اشاره شده ممکن بود در زمان هر رییس سازمانب اتفاق بیافتد و بهتر بود ایشان به مسائل فنی و اداری ان اشاره کنند نه مقصر دانستن دیگران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
13
با سلام جناب آقای دکتر ماکنعلی . همگی میدونیم که حذف ناظرین به ضرر ملت تمام میشه . و شما هم میدونید پس باید مخالفت خودتون رو اعلام کنید . چون در اون جایگاه نشسته اید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
9
....................... هیچگونه برداشت فنی و دقیقی از صحبتهای ایشان نمیتوان داشت
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
13
سلام آقای دکتر
اگرآقای دکترخلج تنظیم کرده وموافق بوده چرا عزل شده ؟
ازطرفی شمارچرا به راحتی وبدون هیچ مقاومتی قبول کردید
..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
16
آقای دکتر در زمان دکتر خلج مدیرکل بین الملل سازمان بودند.و همه می دانندحوزه بین الملل مهمترین ارتباط را با وزارت در اعزام دارد.
...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
8
قدرت دامپزشکی نسبت کاملا معکوس پیدا کرده با قدرت نظام دامپزشکی و سازمان جهاد استان ها. هر چقدر دامپزشکی رو ضعیف تر میکنند، از اونور اونا خوش خوشانشونه.
فردا اگر یک محموله غیر بهداشتی هم بخواد داخل استان ها معدوم بشه، باید امضاء نگهبان و دربون جهاد پاش بخوره و اجازه ازشون بگیریم. چه برسه واردات گوشت.
حضرات خدا قوت، پاینده باشید.
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
13
............ اگر با دستور وزیر مخالفند باید توجیهات لازم را ارائه می کردند و اگر کارساز نبود شجاعانه زیر بار مسئولیت حذف نظارت بهداشتی مستمر در مبداء ولو به قیمت از دست دادن پست خود، نمی رفتند و اگرموافقند قبول مسئولیت کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
12
سلام ابتدا باید دید نظر تیم فعلی با بحث اعزام و نظارت بهداشتی مثبت است یاخیر که مشخص شد خیر. اصولا این تیم ... ایستادگی در برابر وزیر؛ وکیل؛ رییس سازمان جهاد؛ استاندار و غیره ندارند و نحواهند داشت بنابراین دفاع ایشان از دامپزشکی به هیچ عنوان قابل انتظار نیست. ..................... اما سوال اینکه جناب دکتر مسئله مصرف گوشت و بهداشت مردم است که در تمام دنیا امری حاکمیتی است. کجای دنیا نظارت بر موضوع حاکمیت را حذف و یا واگذار به بخش خصوصی کرده اند.؟دیگر اینکه کشتار توسط ذابح غیر مسلمان که نمیشود بلکه تمام ذابحین آموزش داده میشوند پس علت عدم مخالفت وزیر با اغزام روحانیون چیست؟ آقای دکتر شما هم میدانید علت چیز های دیگری است پس توجیه نفرمایید و....
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
13
..........................
1-آيا از نظر شما چهل سال با وجود پروتكل اشتباه ميكرديم ؟!
2- حالا با همون پروتكل كه تغيير نكرده حضور تنهاناظر بهداشتي كه تنها نماينده ما براي تضمين بهداشت وكيفيت گوشت درزمان قبل از كشتار ،حين كشتار ،بسته بندي ،نگهداري ولودينگ راحذف كرده ايم .
2-هردامپزشك مسئول كه به اين امورواقف بوده و با اين دستور موافقت كرده است .......ی به بهداشت عمومي جامعه و هم وطنان خويش كرده و لاغير.
3-دامپزشكان مقيم در كشورهاي صادركننده در زمان نظارت بر روند كشتار و بسته بندي بارها وبارها تهديد شده و به نوعي دچارچالشهاي متفاوت ميگردند كه مبادا كوچكترين لطمه اي به سودهاي گزاف وسوداگرانه شركت هاي وارد كننده گوشت تحميل گردد.ودرصورت حذف دامپزشك ناظر ديگر مشكلي براي آنها بوجود نخواهد آمد.وهمچنين كشورهاي صادركننده نيز از آنها خوشحال تر خواهند بود.
4- امرنظارت دامپزشكان مقيم يك وظيفه قانوني وحاكميتي بوده و جزء لاينفك از وظايف سازمان دامپزشكي كشور ميباشد.
5-بديهي است بعضي از مسئولان ............ تسليم فشار اكثريت خواهند شد و اقليت را ناديده خواهند گرفت حتي به قيمت ناديده گرفتن بهداشت جامعه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
4
3
جناب آقای دکتر صفری:
بخش خصوصی اصفهان رها شده و بدون متولی است چرا مراسم معارفه رئیس نظام برگزار نمی شود؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
2
آقای دکتر ماکنعلی شما بعنوان معاون سازمان مخالف این کار هستید یا موافق . ? ا
دامپزشک دولتی تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
9
یک نتیجه اولیه این شد که متهم اصلی یعنی دکتر خلج این تصمیم را گرفته و باید پاسخگو باشد و مدیریت جدید سازمان چنین اعتقادی ندارد . آقای دکتر عزیز شما در مسائل این چنین حق ندارید بدون اجماع نظر کارشناسان سازمان دامپزشکی تصمیم بگیرید نهادهای نظارتی حق مداخله درشیوه نظارت بهداشتی ندارند جایگاه دامپزشکی بعنوان دستگاه حاکمیتی مستقل باید دیده شود آن نهادهای نظارتی آیا پاسخگوی سلامت ملت هستند ؟ باید از اختیارات قانونی دامپزشکی دفاع کنید .... این اصلی ترین وظیفه شماست ... مجموعه کارشناسان از این رفتار وزیر یا مدیریت دامپزشکی در عدم اعزام کارشناسان ناراحت هستند باید به افکار عمومی مجموعه تحت نظر خود احترام بگذارید ما در یک دستگاه تخصصی هستیم چرا فرصت مناسبی وجود ندارد تا درهمین فضای حکیم مهر افراد با نام و عنوان شغلی اظهار نظر نمایند ؟ آقای دکتر شما نماینده یک قشر با لول تحصیلی بالا و مجرب هستید خیلی راحت ما و دوستانمان را متهم به نا آشنایی به مسائل نفرمایید . از سایت حکیم مهر که به حق فرصت بیان نظرات را ایجاد کرده اند و تاثیر مطلوب در اصلاح رفتارها داشته است متشکرم
صدراکریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
8
اگرانتخاب پستها براساس شایستگی صورت می گرفت قاطبه ملت ازآن منتفع می شدند سازمان دامپزشکی مملو ازرجال فاضل-عالم -شجاع وکاردان می باشد لیکن متاسفانه کار بدست این افرادسپرده نمی شود.وحال وروز سازمان درحال حاضر اصلاً خوب نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
9
اقايان دكتر رئيس و معاون سازمان اگر ميگوييد گروه قبلي اشتباه كردند جلوشو بگيرين شما اشتباه نكنيد ................
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
4
اقای دکتر ماکعنلی بابت پاسخ گویی شما به افکار عمومی سپاسگذارم. اماااااا

الان موضوع تهدید بهداشت عمومی است و سلامت مردم ایران در میان است. کوتاه نیایید
شما و همکارانتان الان که مسئول هستید. الان جلوی اجرای آن را بگیرید.
امروز دیگر وجود سازمان دامپزشکی کشور نشانه رفته است.
دامپزشکان بخش خصوصی بخاطر جلوگیری از تخلفات کارفرماهای خود چند ماه حقوق نگرفتند و بعضا از کار بیکار شدند.
حالا نوبت شماست که بخاطر میهن و مردمتان حتی اگر شغل خود را از دست بدهید بایستید.

ذات کاری همه ی ما دامپزشکان مشترک است.
از منافع خودمان بخاطر مردم کشورمان میگذریم.
بخاطر این است که لقب ((سربازان گمنام عرصه ی سلامت)) را یدک میکشیم. سعی کنیم لایقش باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
2
ممنون از حکیم مهر پس پروتوکل ندارند پس چرا نظارت رو لغو کردند ایشون فرمودند پروتکل شامل اسناد رسمی و غیر رسمی است که دوطرف در مورد آن برای اجرای یک سری عملیات به توافق می‌رسند. ما در عمل پروتکل داریم یعنی عملیات ما طبق پروتکل انجام می‌شود اما آن چیزی که تحت عنوان پروتکل بهداشتی گوشت بین ما و برزیل که دو مرجع ذی صلاح آن را امضا کرده باشند، نداریم خوب یعنی اگر اتفاقی اعم از ورود جنون گاوی یا هر چیز دیگه ای شد کشور مبدا نمیتوان محکوم کرد به سلامتی ایشالا شرکت وارد کننده هم میگه کشور مبدا نگفته و بیماری رو اعلام نکرده پس رئیس سازمان در حال حاظر تخلف فرموده اند لطفا حکیم مهر پیگیری مستندات قضایی شکایت باشید ممنونم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
3
از حکیم مهر خواهش میکنم مصاحبه ای در خصوص این حرف که دکتر میگویند دفتر قرنطینه ما روی آن کار می‌کند. با دفتر قرنطینه سازمان انجام دهید ممنون میشم میخواهم بدونیم چه کار میکنند اول لغو میکنند بعد کار می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
4
اولا سن دام به استثنای بحثی به نام جنون گاوی، از دیدگاه مخاطرات برای ما اهمیت ندارد.؟؟؟!!!
ناشناس
|
France
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
7
از سخنان آقای دکتر ماکنالی چنین برداشت میشود که آقای دکتر خلج علیرغم امضای صورتجلسه به زیر بار مسولیت معنوی و اداری حاصل از اجرای این دستور نرفت و از جایگاه دامپزشکی و اهمیت نظارت بهداشتی جانانه دفاع کرد و بخاطر عدم اجرای یک دستور غیر کارشناسی از ریاست سازمان دامپزشکی کشور کنار رفت. واقعا دست مریزاد.
اما از خداوند متعال درخواست توفیق برای مسولین فعلی دارم تا بتوانند با درایت در قبال این موضوع رفتار کنند و اگر پاش بیفته بخاطر دفاع از سلامت و امنیت غذای مردم عطای ریاست و معاونت را به لقایش ببخشند و خود را مدیون ملت عظیم الشان ایران نکنند .....................
همکار سازمان
|
India
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
7
۲۷ کامنت غیر قابل انتشار.....................
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
با سلام شایدم اون کامنت هارو حکیم مهر به سمع و نظر دکتر ماکنعلی میرسونه و میگه ببین چه نظراتی علیه شما ارسال شده و من چاپ نمیکنم، شاید... چون حداقل دو نظر اینجانب که ساعت 1.5 نصف شب برایشان ارسال کردم ، چاپ نکردند. لطفاً به رسالتتان عمل کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
اين فرايند در تاريخ روز جاري به شرح زير است
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۳
بعبارت ديگر 40 درصد نظرات طرح شده از سوي همكاران كه بنظرم فاقد مضامين غيراخلاقي باشند، به دليل مغايرت با ديدگاه‌هاي حكيم مهر و معاونت سازمان طرح نشده و همچنين در متون طرح شده،‌ 34 درصد حاوي .... مي باشد. همسوئي كامل حكيم مهر با معاونت سازمان
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
10
3
با تشکر از خدمات ارزشمند اقای دکتر ماکنعلی که همیشه پیشنهادات بسیار عالی دارند البته ایشان حتما فکر بهتری برای نظارت بهداشتی دارد تا مصرف کننده متضرر نشود و همکاران هم نظارت عالیه را داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نظارت عالیه بدون درامد ارزی برای ناظر امکان نداره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
2
مجلس محترم پزشکان و دامپزشکان را ملزم به نصب کارت خوان جهت اخذ ویزیت نموده است در حالیکه این دو صنف با هم قابل مقایسه نیستند دامپزشکی صاحب ندارد یک سازمان دامپزشکی دارد که تحت سلطه نظام دامپزشکی و وزارتخانه و ............ است .چندین ماه است دستورالعمل صدور پروانه داروخانه توسط سازمان به نظام ابلاغ شده ولی نظام اصلا انرا به حساب نمی اورد .مسئولین بهداشتی فاقد امنیت شغلی هستند .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
2
همکاران محترم بیایید بجای بحث درباره لزوم اعزام به خارج که شائبه منافع مادی دارد؛ بر کمک به سازمان برای حل معضلات بیشمار مثل جذب بی حساب و کتاب دانشجوی دامپزشکی؛ وضعیت کشتارگاه های سنتی داخل کشور؛ کشتار غیر مجاز دام و...متمرکز شویم.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
1
3
در سطح استانها ماموریت داخل استان مخصوص مدیرکل محترم و معاونین و روسا به تهران و شهرستانها است در داخل کشور هم ماموریت خارج از کشور مختص روسای داخل سازمان است علت کاهش بودجه است قطعا برای کنترل بیشتر از این به بعد مدیران کل محترم داخل سازمان به خارج تشریف میبرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
2
4
این عزیزانی که مجری دستورات وزیر محترم هستن تاکنون بعنوان کارشناس برای واردات گوشت کار نکردن وگرنه زیر بار زور نرفته بهداشت و سلامت مردم را به این راحتی به مزایده نمی گذاشتن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
4
1
سلام
هم اکنون ساعت 22.15 امشب سه شنبه 1 اسفند 1397 در سریال پر طرفدار خانه کوچک از شبکه تماشا
یک همه گیری سیاه زخم در یک روستای آمریکایی قرن 19 را در اثر خوردن گوشت آلوده گوسفند نشان می دهد که با بحث روز ما خیلی تناسب دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
3
0
چهارشنبه درست است
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
0
1
یک زمانی بخش درمان از قبیل مراکز مایه کوبی و مطبها ودرمانگاهها از بخش دولتی به بخش خصوصی رها سازی شد بدون نظارت اکنون هم بخش نظارت بر بهداشت فراورده های خام دامی کم کم رهاسازی میشود البته این روند از پارسال شروع شده است کما اینکه از پارسال کلیه دامپزشکان محترمی که به ماموریت خارج اعزام میشدند بدون برگه ماموریت بود و یا برگه ماموریت بعد از بازگشت داده میشد بطوریکه تاریخ اعزام مثلا اذرماه بود ولی حکم ماموریت بهمن ماه بود و اتفاقی هم نیفتاد یعنی کسی از مقامات محترم مافوق نه نظارتی داشت و نه ایرادی اکنون هم کل ماموریت تعطیل شده است قطعا کسی نه نظارتی خواهد داشت و نه ایرادی وقتی ابها از اسیاب افتاد انوقت مدیران محترم شاغل در ساختمان دوراهی یوسف اباد خودشان شخصا جهت نظارت و بازدید به کشورهای صادرکننده گوشت به ایران تشریف خواهند برد البته به اتفاق خانواده محترم و شرکتهای محترم تاجر گوشت از انها پذیرایی خواهند فرمود کارشناسان محترم شهرستانی هم بهتر است امارهای مربوطه را با چسبیدن به میز بنویسند زیاده عرضی نیست .ارادتمند دامپزشک با سابقه 21 سال خدمت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
0
3
در حال حاضر میخاییم 100 کیلو گوشت حذف کنیم باس سه روز دنبال دادستان باشیم که آیا اجازه بدهد یا خیر.................................... بعد میخایین محوله چند هزار تونی که از خارج میاد در صورت مشکل حذف بشه دامپزشکی از این قدرت اجرایی نداشته و حذف ناظر به نفع دامپزشکی نی چرا که بهداشت گوشت با سازمانه
ناشناس
|
France
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
0
1
انتشار یافته ۵۸
غیر قابل انتشار ۳۷
رکورد آماری قابل توجه آقای دکتر رفیعی پور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
0
0
کارت خوان برای دکتر دامپزشک هیچ ضرری ندارد.

اینقدر درآمدها پایین است که خودشان شاید دلشان بسوزد و یک کمکی هم بکنند!

هدف گذاری برای پزشکانی است که پول های کلان زیر میزی می گیرند و حاضر هم نیستتد مالیاتش را بپردازند.
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
0
1
پس با این توضیحات چارت سازمان برای دامپزشکی بسیار بزرگ است و نه فقط نظارت بهداشتی باید مقدمه تعطیلی دامپزشکی و ادغام آن در یک اداره کل از وزارتخانه باید سالها پیش انجام گرفته بود. لطفا این مسیر میانبر را بروید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
1
جناب آقای دکتر ماکنعلی
بنده کاملا با شما موافقم و معتقدم هم موضوع توقف اعزام و هم بسیاری از رخدادهای دیگر که توسط سازمان محترم عملیاتی می شود به شما، آقای دکتر رفیعی پور و سایر مسوولین محترم سازمان ارتباطی ندارد. و شما فقط به پیشنهادات ابلاغی عمل می فرمایید. آنها پیشنهاد می دهند شما هم سریعا عمل می فرمایید. پس به آنها مرتبط است نه به شما.
دکتر رضا از ارومیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
1
1
متاسفم به حکیم مهر....بی طرفی را رعایت نمیکنید....این رسالت پاک رسانه نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
من هم دلگیر شدم
نظر من هم منشر نشد
هیچ توهینی هم نکرده بودم
خیلی تعجب می کنم
ناظر دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
0
قابل توجه همکاران بخش خصوصی که میگن تو داخل کشور ناظر بخش خصوصی نظارت میکنه و خارج از کشور هم ما باید نظارت کنیم عرض کنم که در تمام کشتارگاههای دام داخل کشور یک ناظر بخش خصوصی مسئول فنیه و یک ناظر از بخش دولتی نظارت حاکمیتی میکنه و مهر بازرسی دستشه دقیقا مثل گوشتهای وارداتی نظارت میکنه
*دامپزشک*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
دکتر لطفا پروتکل شرعی هم امضا کنید تا قیمت گوشت پایین تر بیاید. چون تمام کشورها از جمله برزیل دفتر اسلامی و روحانی دارند
نظر شما
ادامه