کد خبر: ۴۷۴۵۳
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
از خون‌های آلوده تا گوشت‌های نادیده، دام انستیتو مریو دیگری پیش‌پای مردم ایران:
واقعا باید احسنت گفت به این همه ذکاوت و وقت‌شناسی جناب وزیر که بهترین زمان را برای حمله به مردمی که از هر سو تحت فشار هستند، انتخاب نموده است و مردم همچنان باید خدا را شاکر باشند که گوشت هست، ولی چه گوشتی؟!
 
 

حکیم مهر: روزانه، اخبار و اطلاعات بسیاری در فضای مجازی کشور در حال رد و بدل شدن می باشند ولی برخی از اخبار از دیدگاه حرفه ای آن چنان اهمیتی دارند که نمی توان صرفا به انتشار یا بازنشر آنها اقدام نمود و نیازمند تحقیق و تجزیه و تحلیلی درخور می باشند تا بتوان واقعیات را برای خوانندگان تشریح نمود و به بیان ابعاد مختلف آن پرداخت. انتشار خبر حذف نظارت های بهداشتی گوشت های وارداتی در مبداء از سوی وزیر جهاد کشاورزی، حکیم مهر را برآن داشت تا با مراجعه به دست اندرکاران این امر، اطلاعات بیشتری را به جامعه تخصصی دامپزشکی و همچنین عموم مردم ارائه نماید تا شاید بتوان با چشم بازتری به زوایای مختلف این مقوله نگریست.

در خلال سال های 1362 و 1363 که کشور ایران، درگیر جنگ تحمیلی و متحمل مشکلات عدیده ای بود، «انستیتو مریو» فرانسه که اکنون در مالکیت شرکت «سانوفی اونتیس» قرار دارد، فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV (ایدز) را برای استفاده توسط بیماران هموفیلی به برخی کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر نمود و همین مسأله موجب شد تا بیماران هموفیلی و تالاسمی که از این فرآورده ها به عنوان دارو استفاده می نمودند، به این این ویروس آلوده شده و جان خود را از دست بدهند. در پی تحقیقات انجام شده، قصور شرکت فرانسوی در این خصوص اثبات گردید و کلیه کشورهایی که این فرآورده ها به آنها صادر شده بود، طی پروسه طرح دعوی، غرامت و خسارت مصرف کنندگان خود را دریافت نمودند، البته بجز کشور ایران!

«لوران فابیوس» نخست وزیر وقت فرانسه که تشریفات انجام آزمایشات از نمونه های خونی را لغو کرده بود، در دادگاهی در کشور فرانسه از کلیه اتهامات تبرئه گردید و ما در ایران با خانواده هایی مواجه هستیم که عزیزانشان را بخاطر طمع ورزی مقامات و بخش خصوصی یک کشور خارجی از دست داده اند و یا در انتظار مرگ دردناک آنها به سر می برند و عذرخواهی از خانواده آنان برای برخی مقامات در ایران و فرانسه بیشتر شبیه مزاح می ماند.

در سال 1985 مرکز ملی انتقال خون فرانسه می دانست که محصولات خونی ارسالی برای بیماران هموفیلی همگی آلوده هستند ولی همچنان به توزیع آنها ادامه می داد. بیمارستان ها و مرکز ملی انتقال خون فرانسه دستور داشتند هر چه سریعتر محصولات آلوده را صادر نمایند و همین دست کم گرفتن خطرات آلودگی خون های انتقالی در ارزیابی ها و اتخاذ تصمیم های مالی توسط پزشکان موجب شد تا بحران انتقال خون آلوده در فرانسه دامنگیر ما ایرانی ها نیز بشود. آیا در از میان رفتن هموطنان تالاسمی و هموفیلی ایران، فقط سودجویی فرانسوی دخیل بود یا سهل اندیشی و ساده نگری ایرانی هم به کمک آن آمد؟ «دکتر گارتا» رئیس مرکز ملی انتقال خون فرانسه که بعدها فقط روانه زندان شد، در جمله ای معروف گفته بود که: «ما با سه مشکل مواجه هستیم؛ یک مشکل قانونی، یک مشکل اخلاقی و یک مشکل مالی». این جمله نغز را همین جا نگه دارید تا به زمان مصرف شرایط کنونی آن برسیم.

درست در زمانی که همه تصور می کنیم وحشی گری و بربریت از میان رفته است و جای آن، بشریت غالب گردیده است، با پاسخ شرکت فرانسوی مواجه می شویم که به عالم و آدم غرامت داده و عذرخواهی نموده است، ولی در برابر ایرانی هایی که با استفاده از همان محصول بیمار شده و زندگیشان را از دست داده اند، صرفاً به یک جواب صوری اکتفا نموده است و جالب تر آنکه نمایندگی رسمی این شرکت در کشور ایران هنوز فعال است و معاملات دارویی قابل توجهی نیز با کشور ایران دارد. شاید بدبینانه ترین حالت ماجرا این باشد که شرکت ایرانی که طرف وارد کننده این محصول آلوده بوده، غرامت ها را بدون سر و صدا بصورت مالی و کالایی دریافت نموده است و شاکیان ایرانی را در میان زمین و آسمان معلق نگه داشته است تا روز به روز تعداد آنها به علت مرگ ناشی از بیماری کمتر و کمتر شود و مسأله به مرور زمان به خوشی و خرمی حل و فصل گردد!

ممکن است این سوال را مطرح کنید که این موضوع چه ارتباطی به دامپزشکان و حرفه دامپزشکی پیدا می کند؟ در ادامه به داستان مشابهی که اکنون این روزها در حرفه دامپزشکی در حال رخ دادن است، خواهیم پرداخت.

کشور ایران به دلیل افزایش جمعیت، خشکسالی های مکرر، از دست دادن نیروی حرفه ای دامپروری و بسیاری از مسائل اجتماعی و اکوسیستمی دیگر، برای تامین غذای مردم در خصوص محصولات پروتئینی نیازمند واردات می باشد. این واردات دو بعد کمی و کیفی را شامل می شود؛ به عبارت دیگر وزارت جهاد کشاورزی هم از طریق امور دام، متولی مباحث کمی واردات محصولات پروتئینی مورد مصرف جمعیت 80 میلیونی کشور است، و هم از طریق سازمان دامپزشکی کشور متولی مباحث بهداشتی و کیفی آن است. مباحث مربوط به میزان، دفعات و زمان های واردات را به اهل خودش می سپاریم، چرا که حرفه دامپزشکی ارتباطی با تجارت نداشته و تنها به مباحث کیفی و بهداشتی واردات گوشت به کشور خواهیم پرداخت.

قوانین مربوط به بهداشت واردات گوشت به کشور ایران با اتکا به قانون مصوب سازمان دامپزشکی کشور وضع می شود و اصطلاحات زیادی در این خصوص همچون IHR و ... برای افرادی که در این زمینه فعالیت می نمایند، آشنا به نظر می آید. سازمان دامپزشکی کشور به منظور حفظ و صیانت از بهداشت عمومی جامعه، مجموعه دستورات و قوانین لازم الاجرایی را به رشته تحریر در آورده و مصوب نموده است تا به اتکاء بر آن بتواند به مصرف کننده ایرانی حداکثر اطمینان را در خصوص محصولات خام دامی تولید شده در کشور یا وارداتی بدهد؛ همچنین این سازمان به عنوان نماینده قانون در این زمینه، ابزارهای لازم برای صیانت از بهداشت انسان ها، دام ها و زیست بوم این کشور را در اختیار داشته باشد.

طی همین مدت که واردات گوشت در این کشور آغاز شده است، بسیاری از بندها و قوانین این مقررات بنا به فشار وارد کنندگان تغییر نموده است و همه آنها نیز در راستای تسهیل نمودن بُعد تجاری و کمّی مساله در مقابل بُعد کیفی و بهداشتی بوده است؛ تقریباً به جرأت می توان گفت که تنها کشوری در دنیا هستیم که اینگونه با بهداشت عمومی جامعه خویش مراوده می کند؛ به عنوان نمونه حذف سن و جنس دام های کشتاری برای ایران که از جمله مواردی بود که با وجود پرداخت بهای گوشت درجه یک دام نر با سن پایین، هم اکنون تجار شریف و گرانقدری که حداکثر تجربه شان در انبار نمودن ده سال به ده سال آجیل آفلاتوکسین دار در زیر پله های نوروزخان و فروش آن به ضرب و زور نمک و لیمو و گلپر به مردم ایران بود، اکنون تشخیص داده اند که با دمپینگ فروشنده خارجی با همان قیمت گوشت درجه یک نر با سن پایین، می توانند در ظاهر به همان قیمت سابق گوشت حیوان ماده مسن را به خورد مصرف کننده ایرانی بدهند و مابه التفاوت را در حساب های ارزی خود در آنسوی مرزها دریافت دارند!

پس از فتح این سنگر در تنزل دادن سلیقه مصرف کننده ایرانی و خوار و خفیف ساختن آن در ابعاد بین المللی و مشاهده عکس العمل بازار، قدم های بعدی را دوتا دوتا و چندتا چندتا برداشتند؛ کمی که جلوتر رفتیم قلوه گاه به سفره ایرانی ها باز شد، اول به اسم مصرف عمده برای تولید فرآورده های گوشتی و بعداً همان تکه های ده کیلویی در فروشگاه ها مشاهده شد و سپس دیدیم که در بازار مصرف کننده اثری از محصولات ران و زیرمجموعه های آن که چربی کمتری را در خود دارند، مشاهده نشد و فقط سردست و گردن را در بازار مشاهده کردیم که آن هم با جلوگیری از توزیع و احتکار، مردم را به روزی انداختند که با ایستادن در صف ها با کارت ملی و شناسنامه، برای خریدن دو تکه گوشت حیوان ماده مسن، آن هم از قسمت سردست و گردن و قلوه گاه، از سر و کول هم بالا بروند.

حال این پازل با نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی تکمیل شده است که اصلاً ما نیازی به اعزام دامپزشک به کشورهایی که پروتکل بهداشتی دارند نداریم تا بتوانیم از این طریق گوشت را ارزان تر به دست مصرف کننده برسانیم. واقعا باید احسنت گفت به این همه ذکاوت و وقت شناسی وزیر جهاد کشاورزی که بهترین زمان را برای حمله به مردمی که از هر سو تحت فشار هستند، انتخاب نموده است و مردم همچنان باید خدا را شاکر باشند که «گوشت هست» ولی چه گوشتی؟ اجازه دهید در ابتدا به هزینه های نظارت بهداشتی در مبداء بپردازیم:

یک دامپزشک بر مبنای آنچه که تاکنون برخلاف مصوبات دولت به آن عمل شده است، ماموریت های 90 روزه ای را برای نظارت به گوشت های وارداتی در کشتارگاه های تولیدکننده برای کشور ایران که عمدتاً در کشورهای برزیل و هند و کمی هم در استرالیا قرار دارند، انجام وظیفه می نماید. مطابق بخشنامه ریاست جمهوری، به ازای هر روز ماموریت، می بایست 250 دلار که در برگیرنده کلیه هزینه ها است به این افراد پرداخت گردد و اما بخوانید که چه اتفاقاتی در این مصوبه خشک و خالی اتفاق افتاده است: بنا به آنچه که آن را قانون خودخوانده این شرکت های واردکننده می نامیم، این شرکت ها مبلغ 150 دلار را به منظور هزینه های هتلینگ و غذا از دستمزد کارشناسان کسر می نمایند و مبلغ 100 دلار باقی مانده را به 70 یورو تبدیل نموده و آن را با نرخ یورو دولتی محاسبه و معادل ریالی آن را به دامپزشک تحویل می دهند؛ این در حالی است که خودشان کلیه این هزینه ها را بصورت دلار و از محل منابع دولتی دریافت می دارند و آنقدر این پول ها خوب مدیریت می کنند که همراه با یک دامپزشک، نمایندگان خود را نیز به خرج مصوبه دامپزشک راهی کشورهای محل تولید می کنند. این عزیزان نماینده، به امر سیاحت و بدنسازی در کشورهای فوق الذکر مشغول و پس از تجدید قوا به کشور عزیمت می نمایند و دامپزشک می ماند و تل انباری از وظایفی که مجالی برای انجام آن نمی یابد. به عبارت دیگر به ازای هر دامپزشک برای نظارت بر تولید و ارسال گوشت به ایران، شرکت های وارد کننده 22500 دلار ارز دولتی دریافت می نمایند که فقط معادل ریالی 9000 دلار با قیمت ارز دولتی را به دامپزشکان پرداخت می نمایند؛ به عبارت دیگر 37 میلیون تومان برای سه ماه ماموریت به منظور تولید به طور متوسط 2500 تن گوشت که با ضرب و تقسیم این اعداد به رقم 14.8 تومان به ازای هر کیلو گوشت تولیدی خواهیم رسید و مابقی این رقم که عبارتست از 13500 دلار مستقیم به جیب وارد کننده واریز می گردد که در راه کمک های بشردوستانه برای کارمندان خویش هزینه می نمایند!!

چه اتفاقی برای دامپزشک اعزامی در آن کشورها می افتد: ساعت کاری دکتر دامپزشک برای نظارت بر امر تولید گوشت برای ایران از ساعت 4 صبح آغاز می گردد و حداقل تا ساعت 19 همان روز ادامه می یابد؛ بله، 13 ساعت کار مداوم در دمای مثبت 35 درجه تا منفی 32 درجه در کسری از زمان که اگر سخت ترین مصالح ساختمانی را در این شرایط دمایی نگه دارید، عمرش به یک هفته کفاف نمی دهد. دقیقاً به خاطر همین مسأله می توانید از سازمان دامپزشکی کشور تعداد دامپزشکان فوت شده در اثر فشار کاری و شرایط سخت را جویا شوید. بله! شاید برایتان عجیب به نظر برسد، ولی دامپزشکان در اثر فشار کاری در کشتارگاه های خارجی برای صیانت از بهداشت مردم ایران، تا مرگ در اثر سکته هم پیش رفته اند، آن هم نه یک بار و دو بار!

به هر روی، کار دامپزشک ایرانی از تطبیق مدارک دام های منتقل شده برای کشتار آغاز می شود؛ دامپزشک ایرانی باید اطمینان حاصل کند که دام در حال کشتار برای ایران متعلق به همان کشور است و این درست گلوگاه اول اصلی است. گزارشات مستندی مبنی بر برنامه ریزی سازمان یافته و کشتار دام های غیر بهداشتی کشورهای همسایه در برخی از این کشورها به اسم دام برزیلی یا استرالیایی برای تولیدات ایرانی در دسترس است که توسط هیچ آزمایشی در داخل ایران نمی توان نسبت به صحت آن اطمینان حاصل نمود!! به عبارت دیگر مشخص نیست اگر دامپزشک ایرانی آنجا نباشد، دام های آلوده به انواع و اقسام بیماری های عفونی و غیر عفونی یا با باقیمانده آنتی بیوتیک، هورمون، فلزات سنگین و آفلاتوکسین کدام کشور بدون سیستم دامپزشکی با سودای سود بیشتر برای صاحب کشتارگاه، به اسم دام اصیل شناسنامه دار برای مصرف کننده ایرانی کشتار خواهد شد.

پس از طی این مرحله، دامپزشک به سمت پیش سردکن هایی که حاوی تولیدات قبلی برای ایران رفته و دما و رطوبت و PH آنها را برای صدور مجوز قطعه بندی بررسی می نماید؛ پس از اخذ نمونه های لازم میکروبی و ... و بررسی های لازم، اجازه استخوان گیری را در دمای 8 تا 10 درجه و پس از کنترل نمودن خط کشتار صادر می نماید.

سپس دامپزشک اعزامی به سالن کشتار برگشته و بهداشت تجهیزات و عدم آلودگی خط کشتار را بررسی نموده و اجازه کشتار روزانه را صادر می نماید. حصول اطمینان از تامین آب داغ 82 درجه برای شستشوی تجهیزات و نبودن آلودگی روز گذشته بر خط تولید و یا رعایت اصول امنیت زیستی در خط کشتار و بسیاری از آیتم های بهداشتی دیگر که در این مجال فرصتی برای مطرح نمودن آن نیست، از وظایف روزانه دامپزشک ایرانی است.

پس از صدور مجوز کشتار برای ایران، خط کشتار شروع به کار کرده و در ابتدا برای ایران کشتار می نماید. کار کردن دستگاه شوکر و همچنین سایر تجهیزاتی که باعث خروج خون از لاشه می گردد، یکی از دغدغه های دامپزشک ایرانی در این زمینه است که دامپزشکان SIF  برزیل که اعتقادی به روشن بودن این تجهیزات برای تولید ایران به منظور سنگین تر شدن وزن نهایی لاشه به دلیل عدم خروج خون ندارند، نام آن را «روش برزیلی برای تولید ایران» گذاشته اند که سوای مشکلات بهداشتی که قابل ردیابی در مقصد نیست، از نظر شرعی نیز مشکل خواهد داشت.

پس از کشتار ایران و ممهور نمودن لاشه ها به مهر ایران، نوبت به استخوان گیری لاشه های قبلی برای ایران می رسد. دامپزشک از سالن 30 درجه کشتار به دمای 8 درجه استخوان گیری رفته و استخوان گیری آغاز می شود؛ گوشتی که در قراردادهای سایر کشورهایی همچون شیلی و آرژانتین به آن کشورها ارسال می شود، از نظر قیمتی تفاوتی با قراردادهای ایران ندارد ولی این بی تفاوتی در قیمت در خصوصیات کیفی قطعات بین این کشورها دیده نمی شود. در گوشت آن کشورها با قیمت یکسان شما سر سوزنی چربی نمی بینید، در حالیکه به مدد تجار عزیز و گرانقدر ما و همچنین کشتارگاه های کشورهای خارجی، در دو مرحله بجای گوشت، چربی به مردم ایران فروخته می شود که اولی ظاهرا قانونی است ولی دومی کاملا غیر قانونی، به این معنی که خریدار ایرانی کشتارگاه را مجاز کرده است تا نسبت 7 درصد چربی در کل لاشه را رعایت کند ولی کشتارگاه های خارجی علاوه بر آن 7 درصد، طی روش بسیار هوشمندانه ای تمام محتویات چربی را به سمت داخل گذاشته و در نمای بیرونی قطعات نسبت چربی را رعایت می کنند! این قطعه گوشت تا زمانی که توسط مصرف کننده برای مصرف دیفریز نشود، کاملا استاندارد به نظر می آید، در حالیکه اینگونه نیست و مصرف کننده ایرانی به اسم گوشت میزان قابل توجهی چربی را خریداری می نماید که باز هم در مقصد غیرقابل کنترل می باشد؛ این در حالیست که تولید کننده خارجی و خریدار ایرانی در این زمینه پنهانی توافق کرده اند و تنها مانع در این میان، چشم های دامپزشک ایرانی است که می بایست با ید توانای وزیر از حدقه خارج می شد!

تخلف دیگری که در این مرحله اتفاق می افتد،این است که در همین میان، کشتارگاه هایی که در یک شهر هستند و یکی برای ایران تولید می کند و دیگری مجاز به تولید نیست، نسبت به انتقال لاشه های وازد کشتاری خود به کشتارگاه همسایه اقدام نموده و بسیار ماهرانه گوشت های ریجکتی و سایر انواع دام!!! تولید شده برای سایر کشورها به دلایل بهداشتی و غیر بهداشتی را به خط ایران وارد می کنند که باز هم کنترل محصولات وارداتی در مقصد، عاجز از شناسایی آن می باشد؛ اینها همه ازجمله تخلفاتی است که توسط دامپزشکان ایرانی مستقر در کشتارگاه ها کشف و خنثی می شود؛ بگذریم از کلاهبرداری هایی که در زمینه ضخامت نایلون لفافه و یا استفاده از لیبل های غیر استاندارد با رنگ غیرخوراکی در این زمینه رایج و مرسوم است که در مرحله استخوان گیری انجام می رسد.

به تونل انجماد و محوطه بارگیری می رسیم؛ دمای تونل انجماد استاندارد بسته به نوع آن از منفی 35 تا منفی 42 درجه سانتی گراد متغیر است و کلیه کارتن ها برای انجماد سریع وارد تونل انجماد می شوند؛ از اینجا به بعد در صورتی که همه چیز صحیح انجام شده باشد، فارغ از نر و ماده بودن و یا پیر و جوان بودن یا اینکه حتی چه گونه و نژادی کشتار می شود، تاثیر به سزایی در کیفیت محصولی که به دست مصرف کننده می رسد خواهد گذاشت.

اصولاً انرژی برق در کشورهایی مثل برزیل و هند برای مردم عادی بسیار سنگین است، چه بسیار مردمی که تجهیزات رفاهی را دارند ولی توان پرداخت هزینه های برق را ندارند و نمی توانند از آن بهره برداری نمایند. این امر برای کشتارگاه های برزیلی و هندی نیز صادق است؛ بسیاری از این کشتارگاه ها برای کم کردن هزینه های خود، نسبت به دستکاری نمودن دمای تونل انجماد و سردخانه دپوی محصولات تولید اقدام می کنند، مخصوصا در روزهای تعطیل و آخر هفته. اینها همه با راهنمایی های دقیق و موشکافانه کارشناسان SIF صورت می پذیرد، تا جایی که ظاهر قطعات از نظر ارگانولپتیکی به مشکل برنخورد، چرا که در زمان حمل در کانتینر و در کشتی های دریایی، این دما به همان منفی 18 باز می گردد و در مقصد مشخص نخواهد شد، ولی این گوشت در همان محل دپو در کشتارگاه، چندین و چند بار تولرانس دمایی را دیده و آب درون سلولی به آب میان بافتی تغییر ماهیت داده و دیگر کیفیت اولیه را ندارد. وزیر محترم جهاد کشاورزی و همکاران تصور می کنند می توانند چنین نکات فنی باریک تر از مویی را در ایران و در مقصد شناسایی و کنترل نمایند، ولی در عمل، مصرف کننده ایرانی در همان دیفریز نمودن بار اول، با گوشت بدون کیفیتی مواجه می شود که به هیچ عنوان کیفیت گوشت درجه یک را ندارد.

باز شدن مجدد کانتینرها و تعویض محتویات، تولید در ساعت غیر حضور دامپزشک، کشتار دام های مسن با گوشت پر از کلاژن، کشتار دام های فاقد مشخصه های بهداشتی و همچنین آلوده کشورهای همسایه، تولرانس دمایی غیرقابل ردیابی، عدم خونگیری لاشه و مخفی کردن چربی در لایه های درونی قطعات و کارتن ها، آلودگی آب مصرف شده در برخی کشتارگاه ها به ای کولای و استفاده از ضدعفونی کننده ها برای پوشش دادن آن، اختصاص دام های وازد باقی مانده در بازارهای فروش دام برای تولید ایران، همه و همه فقط قسمت کوچکی از آن چیزی هایی است که هم تجار و واردکنندگان ما به آن آشنایی دارند و هم مقام عالی وزارت، و همچنین می دانند که در ایران قابل ردیابی نیست ولی به دلیل سنگین بودن هزینه نظارت یک دامپزشک که برای هر کیلو گوشت وارداتی حدود 9 تومان و در بدبینانه ترین حالت ممکن 18 تومان خواهد بود، تصمیم گرفته اند به کشورهای دارای پروتکل بهداشتی چشم بسته اعتماد کنند و گوشت را 18 تومان ارزانتر به دست مصرف کننده ایرانی برسانند بلکه با وجدان آسوده سر بر بالین بگذارند که گام موفقی در ارزان سازی 18 تومانی گوشت به ازای ایجاد عدم اطمینان خاطر در مصرف کننده برداشته باشند! هنوز که هنوز است کسی جرأت نمی کند بگوید که اعزام آن نمایندگان شرکت و مسئولین جور واجور و یا رؤسای شرکتی را که با هزینه دلاری و یورویی دولتی به کشورهای صادر کننده اعزام می شوند و وظیفه شان هیچ ارتباطی با پروسه تولید ندارد و هزینه هایشان توسط دکتر دامپزشک اعزامی تامین می شود را متوقف کنید، شاید دمپینگ کمتری اتفاق بیافتد و هزینه های تولید برای ایران به مراتب ارزانتر شود تا نیاز به حذف نظارت ها نباشد؛ شاید هم چشم های دامپزشکان چیزهایی را می دیده که نباید می دیده و این موجبات تکدر خاطر تجار زیر پله های نوروزخان را فراهم آورده است.

به هر حال باید به وزیر محترم خاطر نشان کنیم که کشور فرانسه با آن همه ادعای دموکراسی و حقوق بشر، با بیماران هموفیلی و تالاسمی ما آنگونه رفتار نمود و شما در خصوص کشورهایی چون برزیل، استرالیا و هند تصور خامی از پروتکل بهداشتی دارید که طبیعی است، چون «شما متخصص این امر نیستید» ولی اینکه برخی اطرافیان و مشاوران فعلی شما به منظور دوره بازنشستگی خود در تدارک تصویب و به دست گرفتن پروژه نظارت ها برای خودشان می باشند، یادآوری بفرمایید که نظارت های بهداشتی امری حاکمیتی است که در داخل کشور هم قانونگذار به شما اجازه تعطیلی آن را نداد و آنقدر به این مهم مشغول بودید که طوفان آنفلوآنزا و تب برفکی کشور را در هم نوردید؛ حالا مهم نیست 80 میلیون ایرانی گوشت نامطمئن یا آلوده و با منبع نامشخص مصرف کنند و در این میان چندین هزار نفر هم یا سرطان بگیرند یا اصلا بمیرند و یا در چالش بیماری های نوپدید و بازپدید منتظر کمک های بشردوستانه کشورهای خارجی بنشینند! سر وزیر به سلامت باد!

البته ناگفته نماند که همکاران داخلی همین تجار عزیز برای کشتارگاه های داخلی نیز حذف دامپزشک از چرخه تولید را رقم زده بودند که به کمک دستگاه های نظارتی قانون و همچنین ورود برخی از سربازان گمنام ابتر ماند ولی لکه ننگ آن بر پیشانی کارفرمایان داخلی و مسئولین سابق که پیگیر حذف فرشتگان مراقب بهداشت عمومی جامعه از نظارت در کشتارگاه ها بودند برای همیشه باقی ماند و در این خصوص نیز امید داریم همان دستگاه های نظارتی قانونی و سربازان گمنام سر برسند و کشور را از فاجعه آینده برهانند و از جناب وزیر جهاد کشاورزی سؤال نمایند که جناب آقای مهندس حجتی، شما وزیر مردم ایران هستید یا وزیر کشتارگاه های خارجی و تجار سوداگر دلار داخلی؟! به راستی آقای وزیر، شما هم از همین گوشت ها مصرف می کنید یا اینکه ما هنوز در گمراهی به سر می بریم؟

در پایان، حکیم مهر از کلیه همکاران محترم دامپزشکی که در این ماموریت ها شرکت داشته اند، خواهشمند است در بخش نظرات همین خبر، میزان کل تولید در طی ماموریت خود و همچنین میزان تولیدات ضبط شده به دلایل مختلف و همچنین مشکلات و موارد بهداشتی موثر بر فاکتور کیفی گوشت و بهداشت آن را درج نمایند تا جامعه برآوردی از آنچه که در این ماموریت ها رخ می دهد را برای قضاوت در دست داشته باشد.

 
 
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
25
6
حکیم مهر یک طرفه قضاوت نکن
یک بار از وزارت کشاورزی یکی رو بیار حرف اونا چیه
شاید حق با اونا هست ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
ما نماینده دامپزشکی هستیم...وزارت جهاد ابزارهای خودش رو داره ... اگه توجیهی داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست عزیز معلومه دامپزشک نیستیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چرا تو ایران. دکتر طرح دامپزشک ماهی یک میلیون و سیصد حقوق بگیره بعدا شما روزی یک میلیون در برزیل حقوق بگیرید
مگر شما ژن برتر هستید
دامپزشک
| India |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
قشنگ معلومه وارد کنندگان کیسه ها رو بزرگتر کردند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
18
7
نظارت بهداشتی در کشتارگاه های خارج مبنای قانونی ندارد.تنها کشوری که ناظر بهداشتی مقیم در کشتارگاه ها دارد ایران هست و بس!
پاسخ ها
همکار
| Finland |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
مصر ناظر مانند ایران داره. ونزوئلا و شیلی هم دارند. روسیه هم فقط دام هایی رو قبول میکنه که در دامداری ناظر مقیم دولتی دارند. اتحادیه اروپا هم در مقصد آزمایشات سفت و سختی رو انجام میدن قبل از ترخیص
ناشناس
| Canada |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
خبری ندارید چیزی نگویید . کشور غاصب اسراییل ده برابر ما ناظر فرستاده بود هر کشتارگگگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
بالفرض که این موضوع صحت داشته باشه ( که نداره ) این هم یک قیاس مع الفارق دیگه هست که موارد مشابه رو مثلا در مقایسه قیمت خودرو و بنزین داخل با خارج داریم...
حتی اگه مشابهی در هیچ جای دنیا نباشه، به استدلال عقلی میشه فهمید کار مفیدی هست که بقیه کشورها هم بایستی انجام بدهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دوست عزیز معلومه متن بالارو خوب نخوندی
و الا چه اصراری هست که نظارت انجام نگیره؟
ناشناس
|
Singapore
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
1
حق با توئه هيچ كشوري ناظر بهداشتي مقيم نداره حتي ايران هم نداره ناظر بهداشتي مامور داره بنا به دليل عدم امكان گرفتن غرامت و خسارت به دليل مشكل دار بودن محصول ارسالي و همچنين عدم وجود وارد كننده مسئوليت پذير همونطر كه اين مقاله نوشته در مورد خون هاي آلوده حضور بدنه حاكميتي الزامي است بيشتر از كشتارگاهها از خود شركت هاي وارد كننده بترسيد مشكل اصلي اونها هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
روزی 100 یورو دستمزد میگیرید چرا به همکارای خودتون تو گشتارگاه ایران حداقل 10 یورو از کارفرما نمی گیرید مگه چشم های شما چه چیزی رو اونجا تشخیص میده که همکارای شما تو ایران تشخیص نمیدن
ناظر برزیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
دوست عزیز اگه یه روز میرفتی برزیل و فشار کاری و تنها گذاشتن 3 ماهه خانوادتو تجربه میکردی اونوقت تفاوت نظارت داخل و خارج کشور رو میفهمیدی و ادعای گرفتن یورو در داخل کشور رو نمیکردی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
3
14
اقاي ناشناس ٢١٠٧ وقتي از چيزي خبر نداري حرف نزن خود آمريكايي ها هم ناظر ميفرستن چه برسه به بقيه ضمنا اونها كشورهاي درجه يك هستن كه امكان هر نوع آزمايشي رو دارن نه ما كه با تجهيزات صد سال قبل كار ميكينم حالت خوب نيست ها يا خودت رو به اون ره ميزني
ناشناس
|
India
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
2
6
چقدر خوب نوشتی حکیم مهر احسنت
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
3
7
با سلام و عرض احترام خدمت همه همکاران و مدیران محترم حکیم مهر من خود در ماموریت برزیل حدود 2000 تن در سه ماه تولید داشتیم و در این مدت هم بیش از 150 تن رد شده داشتیم و البته تعداد زیادی از دامهایی را که برای ایران مهیا شده بود قبل از کشتار از خط کشتار ایران حذف کردیم و در ماموریت دیگری در یکی از کشورها یکی از دوستان می گفت بالای 50% حذفی داشتیم . البته متاسفانه مردم از این قضایا بی خبر هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
9
0
یکسره به ما زور میگید ولی یکی از شما بالاتر (وزارت جهاد) هم هست به شما زور بگه. قصاص همین دنیا هست
ناشناس
|
Singapore
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
6
دكتر حسيني
ميزان كل توليد در سه ماه و ده روز ٢١٥٠ تن و ميزان ضبطي ١٨٠ تن البته كار كردن با اعمال شاقه
دامپزشک
|
India
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
8
واقعا متعجب می شوم از کسانی که انتظار دارند که از وزرات کشاورزی کسی اظهارنظر کند. چه نظری .....ایا انها در مقام اظهار نظر در حوزه بهداشت و سلامت هستن؟؟؟
پاسخ ها
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
دوستان جهادی اگه صاحب نظر بودند خودشون پرورش دام رو طوری مدیریت میکردند که جمعیت دام انقد کم نشه که مجبور به واردات باشیم.
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
5
همانطور که همه همکارانی که به عنوان ناظر بهداشتی به کشورهای تولید کننده نظیر برزیل مامور شده اند در جریان هستند هیچ گاه پروسه تولید و بارگیری بدلیل نبود دامپزشک یا مسایلی از این دست به تاخیر نیفتاده هست و بازگشت به براوردهای اماری مقاله بالا که عین حقیقت عنوان شده ،بنابراین نباید خیلی ساده از کنار علت این تصمیم‌گیری جناب وزیر گذشت
دکتر عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
2
7
جناب وزیر آیا به این موضوع فکر کرده اید که سلامت اقشار مختلف جامعه باید به همین سادگی تحت شعاع بی کفایتی مدیران شما در ادارات جهاد کشاورزی استان های کشور در مدیریت ظرفیت داخلی و کنترل قاچاق شود؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
7
گاهی تو همین کشورها و یا یا کشورهای اروپایی خبر میرسه یه عده از مردم پول میگیرن تا اسبهای پیرشونو در یه جای خوش آب و هوا نگهداری کنن و بعدا مشخص میشه که اونا رو به کشتارگاه فرستادن و به خورد مردم دادن!
اونوقت انتظار دارید به ما رحم کنن!!!
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
6
ان شالله گام بعدی گرفتن سلاطین گوشت و اعدام آنهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
1
0
هشدار بهداشتی جدی!

اخیرا در نقاط مختلف به فراوانی گوشت چرخ کرده که معلوم نیست ماهیت دقیق آن چیست توسط برخی قصابی ها یا مراکز دیگر با قیمت بسیار پایین تر نسبت به قیمت آزاد گوشت به فروش می رسد!
دکتر قره باغی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
8
2
به حول و قوه الهی فقط کشور ایران در آنجا دامپزشک مقیم دارد و بی کیفیت ترین گوشت ها هم به ایران داده می شود و به برکت وجود این دامپزشکان مقیم اجازه عودت گوشت در صورت حتی فساد از سازمان سلب شده است
طبق توافق حقوقی بین سازمان دامپزشکی و وز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
از ماست که برماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
5
بسیار خوشحالم که در این قائله اهمیت نقش دامپزشکی و زحمات همکارانم بعنوان خط اول سلامت و مبارزه با مافیای گوشت بیش از پیش روشن شد. مشخصه که میخوان خط مقدم دامپزشکی رو نشونه بگیرن.
از تنگ نظری برخی غیرمطلعین و حسادتها که بگذریم، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
4
لطفا الان وقت حسادت نیست که چرا شما نمیرین ماموریت پای سلامت مردم در میان است
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
5
من موندم این جناب حجتی با این همه استیضاح چرا بازم میخاد بمونه تو وزارت خونه اونم با مدرک شهرسازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
11
حکیم مهر عزیز از دیدن مطلب کارشناسانه دقیق و نکته سنج و باریک بین فوق واقعا خوشحال شدم و بعد از مدتها یاس و نا امیدی متوجه شدم هنوز در کشورم وجدان آگاه و هوشیار ودلسوز وجود دارد . متشکرم . بنده هم سال ۸۷ سه ماه در برزیل جهت بازرسی گوشت بوده ام . و قسم میخورم اگر دامپزشک ناظر ایرانی حتی یک ثانیه تاکید میکنم یک ثانیه در کلیه مراحل که به حق تا حدودی در مطلب ثقیل شما هم آمده غفلت کند کشتارگاه هرچه آشغال دارد بسته بندی خواهد کرد . ۲۸ تن گوشت را اولین هفته ورود من به کشتارگاه شبانه داشتند تعویض لیبل میکردند ساعتها در سالن انجماد رفتم و به دمای بیرون که ۳۰ درجه بالای صفر آمدم مدیر کشتارگاه را شبانه به کشتارگاه آوردم دوروز کشتار را تعطیل کردم و خلاصه اینکه چنان برونشیتی گرفتم که بعداز ۱۰ سال هنوز هم گرفتارشم ولی وجدانم راحت است که اجازه ندادم سر سرزمینم کلاه بگذارند . من جانباز هستم ودر چندین عملیات از جمله بیت المقدس و آزادی خرمشهر در خط مقدم بودم و در همان عملیات هم زخمی شدم ولی دوستان و همکاران که ارزش کار ناظرین اعزامی را به تمسخر میگیرند بدانند که نظارت بر کشتارگاه برای من بسیار ۰بسیار سخت تر و طاقت فرساتر از جبهه جنگ بود چون احساس میکردم مسئول تمام هموطنانی هستم که از گوشت ارسالی با مهر من ممکن است دچار بیماری شوند .در غیاب ناظر بهداشتی حتما و حتما تخلف و تقلب در سطح بسیار وسیعی صورت خواهد گرفت این را حتما آویزه گوش کنید که هیچ اجنبی دلش بحال ما نمیسوزد . دوستانیکه اعزام شده اند حتما دلالهای ایرانی را که در برزیل برای گمراه کردن دامپزشکان و مشغول کردن آنها با انواع پیشنهادهای بیشرمانه انجاها ولو هستند و انواع لاشخوریها را از جیب مردم ایران انجام میدهند برخورد کرده اند . این افراد از طرف شرکتهای وارد کننده ماموریت دارند که مانع از انجام وظیفه ناظرین شوند و همیشه بدنبال بی بندوباری و ...هستند ولی فرزندان امین مردم و دامپزشکان دلسوز به نمایندگی از طرف مردم فهیم و مظلوم ایران از جان مایه میگدارند تا مبادا سفره یک زحمتکش ایرانی آلوده به گوشت دام بیمار و .... نشود .گفتنی ها در خصوص اهمیت حضور ناظر دامپزشک بسیار است و امیدوارم دوستان دیگر هم تجربیات خود را اززوایای پنهان و با اهمیت موضوع به اطلاع دوستان نامطلع و وزیر محترم برسانند .مجددا از دیدگاه کارشناسانه حکیم مهر سپاسگزارم .
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سلام.درود بر شرفت مرد
ناظر مقیم برزیل
|
Brazil
|
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
6
حکیم مهر ،خوانندگان عزیز
آیا می دانید در مدتی که بنده در کشتارگاه هستم بر اساس مستنداتی که دارم بیش از ۶۷ درصد گله هایی که از آنها گاو وارد کشتارگاه می شود حد اقل یک مورد ابتلا به سیستی سرک داشتند .آیا می دانید در حال حاظر از مجموع کشتار روزانه تنها ۱۷ درصد از دامهای کشتاری دارای شرایط مناسب ایران می باشد و مابقی ۸۳ درصد فاقد شرایط لازم می باشد
فکر می کنید چه تضمینی وجود دارد تا در صورت عدم حضور دامپزشک ناظر چنین گوشت های برای ایران ارسال نگردد .
البته این دو مورد قسمتی از دهها مورد چالش های نظارتی که ناظرین مقیم هر روزه در برابر انها مقاومت نموده تا محصول مناسب و با کیفیت و بهداشتی بدست مردم ایران برسد .
مجتبی
|
Germany
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
2
هه،جالبه،خودتون به اصلاح طلبا رای میدین خودتون هم طلبکارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
احتمالا این ناظر محترم سیستی سرک و سارکوسیست را از هم تشخیص نمی دهد.
ناشناس
|
Singapore
|
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
در فضاي مجازي صحبت از مشاور وزير و يكي از معاونين سازمان است كه نقش موثري در اين دخالت نابجاي وزير در امور فني و قانوني دامپزشكي داشته اند كه از قضا يكي از آنها در حال بازنشسته است اگر كسي اطلاعاتي از اين امر دارد براي ما هم بنويسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
سلام بر حکیم مهر. احسنت خدا را شکر که یک نفر درک کرد واقعا چه مشکلات و نقاطی در پروسه واردات گوشت وجود داره. ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
2
به تازگی برخی از افراد ناشناس که معلوم است که مامورند تاتصمیم اشتباه ریاست سازمان دامپزشکی و معاونت بهداشتی لش را توجیه کنند، به عنوان یک عذر بدتر از گناه کامنتهای ........ می گذارند که اگر ما دکتر دامپزشک ناظر در کشتارگاه برزیل داشته باشیم به لحاظ حقوقی اگر بعدا در ایران معلوم شد که گوشت بازرسی شده در برزیل فاسد بوده است دیگر نمی توانیم خسارت بگیریم!

شما را به خدا این هم شد دلیل؟؟!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
4
از نویسنده محترم بابت این نوشتارکه بسیار عالی و با قلمی بسیار شیوا نوشته شده صمیمانه تشکر می کنم وکلی مطالب آموزنده در آن موج می زند.من در تعجبم که چطور مجلسی که عصاره فضایل یک ملت می باشد قدرت مقابله و برخورد با یک چنین وزیر بی کفایتی که با بی تدبیری مجموعه مدیران تحت لوای خودش شریک فلج کردن عامدانه کشاورزی کشور می باشند را ندارند تا کی ملت مظلوم ما با خسارت ببیندتا یک نفر مثل مدرس از مجلس نهیبی به این خائنین بزند و جلوی انحرافات رابگیرد. ای بزرگان ،ای علما ،دامداری ایران از دست رفت به داد ایران برسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
2
وزیر .......... عامل انحطاط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
مطمئن باشید گام بعدی حذف ناظرین بهداشتی از کشتارگاههای داخلی است از همین حالا مسیولین فنی باید به فکر شغل باشند برام جالبه که چرا نظام دامپزشکی در این شرایط حساس اعلام موضع نمیکنه وقتی سیل و زلزله میاد نظام دامپزشکی بیانیه میده ولی حالا خودشو به خواب زده ایا نباید نگران وضعیت ناظرین دامپزشک داخلی بود ؟؟؟؟؟؟
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
3
با تشکر از این که حق مطلب را ادا نموده اید واقعا هیچ کجا به این صورت از زاویه های مختلف یک ماموریت 3 ماهه در برزیل پردازش نشده است. کارشناسانی که به برزیل جهت ماموریت بازرسی بهداشتی اعزام شده اند تمام این مشکلات را با گوشت وپوست لمس کرده اند حالا چرا وزارتخانه این مسائل را درک نمی کند الله اعلم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
البته این سناریو از اونجا استارت خورد که به بهانه کاهش قیمت گوشت اجازه تولید گوشت ماده مسن با ابلاغ معاونت بهداشتی سازمان کلید خورد و جالب اینکه یک ریال هم قیمت گوشت کاهش پیدا نکرد فقط بیچاره مردم باید گوشت نپز و نا سالم و بیمار باید میل فرمایند
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
4
در ماموریت من به برزیل یک روز بوی تعفن وحشتناک توجه من رو به یکی از سردخانه ها جلب کرد. به اصرار من سردخانه باز شد و از چیزی که دیدم واقعا وحشت زده شدم. تعداد 150 لاشه گوساله که از کشتار آنها طبق لیبل بک ماه میگذشت از کشتارگاه دیگری به آنجا منتقل شده بودند. در نهایت در کف سردخانه روی آنها نمک پاشیدند و با چکمه آنها را لگدمال کردند تا رنگ سبز لاشه و بوی گند حذف شود. در نهایت به عنوان گوشت دودی به شیلی صادر شدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
2
احسنت به این نگارش شجاعانه و خداقوت به نگارنده این متن. دوستانی که در مجموعه دولتی سازمان از عدم اعزام دامپزشکان خوشحال هستند در رده های کاردان و کارشناس هستند و از سر حسادت و تنگ نظری .......های چندین ساله خود را بازگشایی میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
0
ما منتظر پرده دوم و سوم هستیم ببینیم نویسنده تا کجا پیش میره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
5
جناب حکیم مهر آقای دکتر ماکنعلی ماه ها پیش از ذکاوت آقای وزیر سخن گفتند ولی همه اعتراض کردند. ولی اکنون همه به این نتیجه رسیدند که وزیر ما از ذکاوت بالایی برخودار است و ما خبر نداشتیم. هوش و ذکاوت از این بالا تر که یک کشور با استعداد تولیدی را به یک مصرف کننده و وارد کننده تمامی محصولات کشاورزی در بیاوری آب هم از آب تکان نخورد و تمام ذهن ها به بی راه کشیده شود و تمامی دغدغه ها در حال حاضر این استکه چرا ناظر نمیفرستید و از این قبیل چیزها و دیگر هیچکس به این فکر نمیکند مسبب این همه بدبختی کیست. حتی حکیم مهر را راهم فریب دادند که این گونه بحث های سطحی را مطرح میکند. حکیم جان برو ببین چرا سویا جو گندم و.... و گوشت کره و... دارد وارد میشود. چرا دنبال معلولی.؟ بله آقای وزیر ذکاوتمندانه انستیتو رازی را اخته نمود.از یک طر ف واکسن وارد شد از طرف دیگر بیماری افزایش یافت و افراد از سرمایه گذاری در دامداری منصرف شدند و خیلی چیز های دیگر. همه این کار فقط در راه تقویت دلال های شناخته شده میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
4
دکتر صدرا
ماموریت بنده در برزیل 100 روز بود و میزان تولیدم 1970 تن بود که در طی این دوره صد روزه 126 تن ضبطی داشتم و اجازه ورود به ایران را ندادم و همچنین حدود 1400 راس دام با مبداء نامشخص را که به کشتارگاه آمده بود و مدارک هویت برزیلی نداشت حذف کردم یا علی مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
4
ماموریت 50 یورو هست و نه هفتاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
جالب اینجاست از آقای دکتر داوودی نماینده مجلس که در کوچکترین و خوردترین موضوعات سازمان اظهار نظر میکردند خبری نیست ..................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
1
بیچاره مردم کشور ایران که نه تنها باید گرون بخرن بلکه باید غیر مطمئن هم بخرن معلوم نیست از این به بعد چه گوشتی به خوردشون داده خواهد شد باز هم خدا رو شکر میکنیم هست جناب وزیر
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
3
سلام.حکیم نا مهربان،سنت شکنی فرمودی،ان شا اله مبارکه.
و این راه ادامه داشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
3
حذف ناظران بهداشتی و آثار خطرناک آن از جمله توزیع گوشت های چرخ کرده نامشخص ارزان قیمت و بدون بسته بندی و مهر بهداشتی لکه ننگی بر پیشانی ... سازمان دامپزشکی است ........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
5
لطفا حکیم مهر این مطالب را برای کمیسیون کشاورزی مجلس ارسال نمایید تا نمایندگان بی محبت به خودشان بیایند و بر سوگندی که خورده اند پایبند بمانند و احقاق حقوق از دست رفته مردم شریف و نجیب کشورمان که تحت غارت این از خدا بیخبران شده اند را استیفا نمایند
كارشناس اعزامي سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
6
با سلام
مقاله بسيار دقيق و خوبي بود، شير مادر حلالت باد
به خدا تمامي مطالب مقاله درست است و خدا رحمت كند دكتر هرمز كامجو و دكتر جلال صانع پرست را كه در اثناي كار طاقت فرسا در كشتارگاه هاي برزيل، سكته كردند و به ديار باقي شتافتند و هيچ تقديري از ان ها نشد
خدا را شكر مي كنم كه هنوز در اين كشور آدم هاي با شرف و راستگو وجود دارد
هنوز مي توان به آينده اميدوار بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
1
چقدر آن دوستمان ذکاوت وزیر را زیبا توصیف کرد. همه را فرستادند دنبال نخود سیاه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
1
آخه شما تو اون کشور چی تون سالمه که میخواهید گوشتاتون سالم باشه برید فکر نان کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
2
خدا رحمت كند دكتر كامجو و ودكتر جلال را من هم مطمئنم اين عزيزان از فشار كاري شرافتمندانه در برزيل براي تامين بهداشت مردم جانشان را تقديم كردند تا كلاهبرداران برزيلي گوشت آلوده به ايران نفروشند . روحشان شاد ويادشان گرامي
بی بصیرت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
چو پرده دار به شمشیر می زند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند
جناب وزیر آفرین آفرین
چقدر با درد مردم آشنائی و چقدر حلال مشکلات

جناب سلطان محمود
از قدیم گفته اند خدا از سلطان محمود بالاتر است.
همه مسائل دقیقی که نگارنده مقاله فوق به درستی به آنها اشاره کرده بود صحت دارد بنده فقط به یک مورد اشاره کنم
جناب سلطان محمود اگر دکتر دامپزشک در سالن استخوان گیری نباشد ودمای سالن استاندارد نباشد کارگرانی که به شدت در حال استخوان گیری هستند کافیست عرق بکنند آنگاه شرشر عرق آنها بر روی گوشت ریخته شده و هموطن جنابعالی گوشت برزیلی با چاشنی عرق کارگر برزیلی مصرف خواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
0
علی برکتالله
نهاد های امنیتی به داد مردم برسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
1
مطمئن باشید مدیران سازمان دامپزشکی بخاطر چارت اجرایی و زیر نظر وزیر بودن جرات اقدامی ندارند. نظام دامپزشکی هم در امور حاکمیتی نمیتواند دخالت کند. پس چه باید کرد؟
تنها راه نجات این مردم بدبخت اقدام جمعی و صنفی دامپزشکان خصوصی و دولتی با وجدان است. موضوع را به دیوان عدالت ببرید.
حتما در این موضوع وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه باید ورود کند. موضوع مافیایی است و جان زن و بچه ی مردم فدای چند باند وارد کننده گوشت شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
2
هوشمندانه انستیتو رازی را خلع سلاح نموده وارد کننده واکسن شدیم دامداریها نابود وواردکننده دام وگوشت شدیم رانت خوران وارد کننده نهاده های دامی و واردکنندگان گوشت با همفکری سازمان جهاد کشاورزی ملخ اقت سازمان دامپزشکی کشور شده در چند سال اینده نابودی و ادغام سازمان دامپزشکی کشور را خواهیم دید این امر با همکاری خدعه بازان ونفوذیهای وزارتخانه ........ در حال اتفاق افتادن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
1
فقط بچسب به برزیل بخش خصوصی و ماده 19 به درک
دکتر سلیمی
|
Germany
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
2
احسنت به حکیم مهر که همواره در صدر رسانه های برتر دامپزشکی کشور می باشد
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
3
از حكيم مهر براي انتشار اين مطلب تشكر ميكنم ميگن به شتر گفتن چرا اينقدر گردنت كجه شتر گفت اخه ي جاي راست تو بدن من پيدا ميكني كه به گردنم گير دادي / اين جكايت اندر حكايت مديران و نمايندگان و قضات و كلا مسئولين نظام مي باشد كه كمتر مديري در اين كشور بر اساس شايستگي و فهم و منظق انتخاب شده است كه در وزارت جهاد كشاورزي يك مهندس عمران طي دولتهاي متفاوت به عنوان وزير بوده و هست و...در اين موضوع هم چه توقعي از اين وزير داريد آيا توقع داريد ايشان ميتوانند باقي مانده دارويي در گوشت و بيماري مشترك و ..... ايشان كل سازمان دامپزشكي و بهداشت سفره مردم را در حد يك پر‍وژه پل سازي ميبينند و ميفهمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
5
از حکیم مهر میخواهیم این مطلب به انضمام ضمائم و نقطه نظرات کارشناسان را به فضای رسانه ای بزرگتر مثل روزنامه ها و خبرگزاریها و صدا و سیما پیوند دهند
شاید که خفتگان بیدار شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
0
درود بر اقای دوربین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
3
بانی اصلی تمام این قضایا دکتر ........ رئیس سابق
............ است که این طرح شوم شرکت های ممیزی بهداشت گوشتهای منجمدی از تراوش های ذهن اوست و دکتر ............ همکار وی برای پیاده شدن این نیت ...... است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
1
2
سلام در یکی از کشتارگاههای. طیور برزیل شاهد بودم لاشه مرغ های دیفراست شده رااز بسته بندی خارج کرده و مجددا در چیلر(نه چیلر اختصاصی ما)می انداختند تا مجددا بسته بندی وبه کشورهای دیگر صادر کنند(در روزهای متمادی نه فقط یکبار)-و موارد دیگر... ولی با همت وتلاش مضاعف ناظرین محترم امکان سو استفاده برخی افراد سود جو و...در تمامی مراحل(انتخاب دام سالم -مراحل کشتار وبسته بندی و بارگیری و..ِ.)از بین می رودنهایتا میتوان با اطمینان گفت که گوشت وارداتی به کشور سالم می باشد
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
6
احتمالا همکاران محترم سازمان اسمانی شدن دکتر صانع پرست در کشور برزیل در حین ماموریت و بیمار شدن بقیه همکاران بدلیل فشار ناشی از حضور طولانی مدت انها در سردخانه های کشتارگاه ها بویژه در حین عمل بارگیری را فراموش نمی کنند.صرفا جهت یادآوری مشاور وقت وزیر و معاون وقت بهداشت سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
1
بخدا من جای سلطان محمود بودم همان استیضاح اول میرفتم وماجرا به استیضاح های دوم و سوم و کارت زرد و قرمز نمیکشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
2
حکیم عزیز شیر مادرت حلالت لازمه برزیل بری وبعد ببینی
برخی واردکننده ها دست در دست مافیای اونها چه میخواهند بکنند به لطف وزیر زمینه فراهم شد البته واردکننده خوب هم دارین ولی طرف برزیلی کاملا از وصعیت کشور ما اگاه است و برخی اوقات در حد لالیگا تخلف میکنند امیدوارم این هشدار ها را به گوش جراید برسانید و گرنه تاثیری نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
1
مقایسه واقعا ناراحت کننده و دردآور دام زنده با خودرو؟؟!توسط ایادی وزارت جهادکشاورزی، نشانه عمق فاجعه است.
این را بایستی به صدا و سیما و نهادهای بهداشتی جامعه کمیسیون بهداشت و وزیر بهداشت کشید.

اینها فرق دوغ و دوشاب را نمی دانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
3
با سلام من دکتر دامپزشک دولتی بوده ام و تشکر میکنم به همه افراد در جامعه که به فکر سلامت مردم هستند کشتارگاههای برزیل از نظر فنی در حد مطلوب و بعضی از آنها متاسفانه از کیفیت پایینی برخوردارند اما برای کشتن گاو ماده و دام پیر بسیار متبهر و شیطنتهای زیادی انجام میدهند اما میدانند که وقتی به تذکراتشان اعتنا نکنی دامپزشک بار آن روز را ریجکت میکنه بگذارین از تجربیاتم از برزیل بگم کشتارگاه جدیدی اعزام شدم صبح ساعت 5 در چند گروه گاو رو انتخاب کرده بودند برای ایران بایستی گاو ها را که قبلا دامپزشک آنها بازدید کرده بود چک و تایید می نمودم گروه اول و دوم برای عربستان و شیلی و گروه سوم برای ایران بود گاوهای دو گروه اول کم سن و گاوهای گروه آخر بیشتر پیر خلاصه به مسئول این قسمت گفتم گاوهای گروه ایران اغلب پیر هست و از گروه 1 و 2 برای ایران کشتار کنید و به اتاقم رفتم بلافاصله مدیر کشتارگاه به اتاقم آمد و طی جنگ و جدلهای بسیار به مدیر کشتارگاه فهماندم از گروه 1 برای ایران باید کشتار کنی و از روزهای آینده گاوهای جوان و باکیفیت برای ایران باید کشتارکنید وگرنه خبری از کشتار برای ایران نخواهد بود خلاصه بعد کشتار حدود ساعت 2 عصر بود و داشتند بعد کشتار برای ما برای عربستان کشتار میکردند و به ذابح گفتم چرا کشتار نمیکنی گفت ذبح غیر شرعی میکنند گفتم این دامهای پیر رو برای عربستان داشتن میکشتن گفت آره .گفتم ذبح رو نمیفهمن گوشت پیر هم نمی فهمند بابا ماده ها که ضایع هست چربی بالاتر و زرد هست خلاصه هر روز هر چی گوشت نر پیر بی کیفیت رو مسلمانان عرب نوش جان میفرمودند و حرام البته حاج آقا روحانی یه مکاتبه ای با شرکت عربی کرد اما کلا پاسخ یا عکس العملی نشان ندادند. الان میفهمم اگر دامپزشک و روحانی نباشند هر چیزی رو بسته بندی می کنند و تصمیم دکتر رفیع پور بسیار غلط ایشالا از تصمیمشون بر خواهند گشت البته من بازنشته شدم و قبلا هم که از اروپا گوشت وارد میکردند ناظر بودم حتی اروپائیان هم تخلفات داشتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
تمامی این مصائب نشانگر صحت گفته پیشکسوتان دامپزشکی است که وزارت جهادکشاورزی به عنوان یک وزارت ضد تولید و بیگانه با سلامت و بهداشت،
به هیچ عنوان جایگاه شایسته سازمان های سلامت محور دامپزشکی و نظام دامپزشکی نیست
نظر شما
ادامه