کد خبر: ۴۷۳۹۵
 
 

رئیس ستاد توسعه سلول‌های بنیادی عدم دسترسی به موش‌های مدرن را یکی از چالش‌های حوزه‌های پزشکی و داروسازی نام برد و گفت: بر این اساس محققان پژوهشگاه مهندسی ژنتیک به دانش فنی این حیوانات دست یافتند که در حال حاضر نسل چهارم موش‌های مدل هموفیلی تولید شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر امیر علی حمیدیه» امروز در  مراسم رونمایی از موش مدل هموفیلی، دستیابی محققان پژوهشگاه مهندسی ژنتیک به تولید این نوع موش‌ها را یکی از دستاوردهای مهم در کشور دانست و افزود: در سال‌های گذشته محققان کشور تحقیقات گسترده‌ای درباره تولید موش‌های مدل با روش کریسپر انجام داده‌اند، ولی این بار تحقیقات منجر به تولید محصول نهایی که موش مبتلا به هموفیلی نوع  A است، شد.

وی، نبود حیوان‌های مدل برای انجام مطالعات پیش‌بالینی را یکی از چالش‌های حوزه‌های داروسازی نام برد و خاطر نشان کرد: این مشکل از سوی این پژوهشگاه برطرف شده است و امیدوارم روز به روز بر تعداد محصولات مدل حیوانی که بتوانند در مطالعات پیش‌بالینی به کار گرفته شوند، افزایش یابد.

حمیدیه اضافه کرد: علت اینکه ما در صنعت داروسازی به نتایج لازم نرسیده‌ایم، نبود حیوانات مدل بوده است و امروز توانستیم با روش کریسپر به این امر فایق آییم.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی روش کریسپر را یک تکنیک در زمینه دست‌ورزی داخل ژنی توصیف کرد و یادآور شد: موش‌های تولیدشده با این روش برای درمان تمام بیماری‌ها قابل استفاده است.

وی با اشاره به فرایند تولید این موش‌ها تاکید کرد: موشی که امروز رونمایی شده است، نسل چهارم موش‌های مدل هموفیلی است و به این معنا است که چهار بار از این موش‌ها نوزادهایی متولد شده‌اند که دارای ویژگی نقصان در فاکتور ۸ هستند .
 
 
نظر شما
ادامه