کد خبر: ۴۷۳۲۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
جنجال اختراع داروی گیاهی دامپزشکی ایمونوفین ادامه دارد!
«دکتر محمد فلاح» رئیس هیئت مدیره شرکت پارس ایمن دارو با انتشار نامه‌ای سرگشاده که نسخه‌ای از آن را برای حکیم مهر ارسال نموده‌اند، به تکذیبیه شرکت دارویی زردبند پاسخ گفت ...
 
 

حکیم مهر: در پی انتشار تکذیبیه شرکت دارویی زردبند پیرامون ادعای اختراع داروی گیاهی دامپزشکی ایمونوفین توسط «دکتر علیرضا خسروی» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران (اینجا)، «دکتر محمد فلاح» رئیس هیئت مدیره شرکت پارس ایمن دارو با انتشار نامه ای سرگشاده که نسخه ای از آن را برای حکیم مهر ارسال نموده اند، به این اظهارات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از خدا جوییم توفیق ادب

مدیر عامل محترم شرکت دارویی زردبند

جناب آقای مهندس وحید گرجی

با سلام و احترام

پیرو تکذیبیه حضرتعالی که خطاب به مدیر شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی نگاشته شده و رونوشت آن نیز به 4 نهاد و مؤسسه دیگر ارسال شده است، مواردی جهت یادآوری خدمتتان عرضه می­گردد. با شخصیت اخلاقی که از شما سراغ دارم، مطالعه این موارد می­تواند باعث تجدید نظر حضرتعالی و احتمالاً تکذیب تکذیبیه و دلجویی از استاد گرانقدر دکتر خسروی گردد.

شرکت زردبند حدود 9 سال پیش سهام خود را در شرکت پارس ایمن دارو به یکی از سهامداران فروخت و این از نظر قانونی و عرفی بدین معناست که ارزش مادی و معنوی خود را در قبال دریافت ثمن مورد نظر به شخص خریدار واگذار کرده­ است.

ضمن سپاس از اینکه بعد از گذشت 9 سال، همچنان نسبت به محصولات پارس ایمن دارو تعصب و حساسیت دارید و آنها را مال خود می دانید، از شما تقاضا دارم در صورت مشاهده هر گونه ابهام، آن را به هیئت مدیره شرکت ارجاع دهید تا تصمیم مقتضی (صدور جوابیه، تکذیبیه، بیانیه و ...) گرفته شود. قاعدتاً در این 9 سال تغییرات وسیعی در همه ابعاد شرکت (تغییرات در فرمولاسیون، ثبت برند، سیستم فروش و ...) صورت گرفته است که بواسطه عدم حضور شما از آنها آگاهی ندارید. در این تکذیبیه سعی بر آن کردید که از حقوق معنوی استاد بزرگوار مرحوم دکتر امیدبیگی دفاع نمایید. ضمن تجلیل از مقام آن استاد فقید، به عرض حضرتعالی می رسانم، مقام والای این استاد بر تمام کسانی که در زمینه داروهای گیاهی در ایران فعالیت می نمایند روشن و مبرهن است و احتیاج به اثبات ندارد. شرکت پارس ایمن دارو نیز همانند بسیاری دیگر از شرکت­ها، پیشرفت خود را مدیون آن استاد دانشمند می داند و در همه محافل و کلاس­ها و سمینارهای آموزشی "یاد این استاد فقید" جزء لاینفک برنامه های شرکت می باشد ولی عرفاً دفاع از حقوق متوفی مربوط به خانواده وی می باشد که در صورت لزوم نسبت به آن اقدام می نمایند و بهتر است دیگران مطیع این عرف پسندیده باشند.

علیهذا مختصری از تاریخچه همکاری شرکت زردبند با پارس ایمن دارو جهت روشن شدن اذهان و یادآوری آن به شما بیان می گردد. در شهریور سال 1384، شرکت دام دارو پویان بنابر پیشنهاد استاد گرانقدر دکتر کیایی جهت تولید داروهای گیاهی دامپزشکی تأسیس گردید که اینجانب مدیریت عامل آن را به عهده گرفتم. استاد دکترکیایی برای شروع کار، فرمول یک محرک رشد گیاهی که در فرصت مطالعاتی خود در دانشگاه Guelph کانادا بر روی آن کار کرده بودند و بعداً به نام بیوهربال ثبت گردید را در اختیار شرکت قرار دادند و اینجانب و سایر همکاران (بخصوص دکتر رهدار) اقدام به ثبت آن در سازمان دامپزشکی نمودیم و بعد از ارائه حدود 150 صفحه مستندات و پیگیری­های مستمر، توانستیم موافقت اولیه آن را در تاریخ 29/6/1385 به نام بیوهربال بگیریم. جهت طی مراحل قانونی تا صدور پروانه ساخت ابتدا می بایست کارخانه سازنده را به سازمان دامپزشکی معرفی می کردیم و برای همین موضوع، قرارداد تولید کار مزدی با شرکت پارس کات (دارودرمان سلفچگان) بسته شد و به سازمان ارسال گردید و سپس می بایست ساخت اولین بچ به منظور نمونه گیری و تست پایداری صورت می پذیرفت که در این مرحله نیاز به مواد اولیه استاندارد بود.

برای همین منظور، با مشورت استاد دکتر کیایی در مورخه 17/7/1385 در دانشگاه تربیت مدرس خدمت استاد دکتر امیدبیگی رسیدم و این توفیق دیدار برای اولین بار نصیب اینجانب گردید. ایشان قرار جلسه دیگری را در محل دفتر شرکت زردبند در مورخه 19/7/1385 گذاشتند و برای اولین بار توفیق آشنایی با حضرتعالی برای من حاصل شد. در طی جلسه با توضیحات حضرتعالی و استاد فقید متوجه شدم، شرکت زردبند علاوه بر تولید مواد اولیه استاندارد، در زمینه فرمولاسیون 3 داروی گیاهی دامپزشکی اقداماتی انجام داده است. اولین خرید مواد اولیه ویژه تولید بیوهربال در مورخه 6/9/1385 توسط شرکت دام دارو پویان از شرکت زردبند انجام گرفت (پیوست شماره 1).

 

جلسات بعدی با حضور حضرتعالی، اعضاء شرکت دام دارو پویان و متعاقب آن شرکت پارس کات (دارو درمان سلفچگان) برای یک کار مشترک آغاز شد و نهایتاً منجر به یک تفاهم­نامه در مورخه 1/9/1385 گردید و پس از مدت کوتاهی منجر به تأسیس شرکت پارس ایمن دارو با سهامداری 3 شرکت فوق در مورخه 12/11/1385 شد.
لازم به یادآوری است قبل از تشکیل شرکت پارس ایمن دارو، شرکت پارس کات (دارو درمان سلفچگان) از آذر ماه 1384 شروع به تولید و توزیع محصولی گیاهی به نام آنزوفین جهت پیشگیری و درمان آنفولانزای طیور نموده بود و برای تهیه مواد اولیه آن با شرکت قائم دارو همکاری می نمود و در مورخ 21/6/1385 گواهی­نامه ثبت اختراع محصول را دریافت کرده بود (پیوست شماره 2).

 

پس از تشکیل شرکت پارس ایمن دارو، 5 محصول آورده شرکت­ها (شرکت دام دارو پویان: بیوهربال، شرکت پارس کات (دارو درمان سلفچگان): آنزوفین و شرکت دارویی زردبند: عصاره سرخارگل، عصاره آویشن باغی و اسانس فرآوری شده اکالیپتوس که بعدا در جلسات R & D بنام ایمونوفین، آنتی بیوفین و برونکوفین نام­گذاری گردید) در یک کارگروه منحصر به فرد علمی که مرحوم استاد دکتر امیدبیگی یکی از اعضای آن بودند، پس از تشریک مساعی علمی و انجام کارهای تجربی لازم در فارم هایی که زیر نظر اساتید دامپزشکی اداره می­گردید و همچنین دانشکده های دامپزشکی شیراز و تهران (پیوست شماره 3) مورد ارزیابی و اصطلاحاً چکش کاری قرار گرفت و ایرادات آن برطرف گردید و پس از تأیید نهایی جهت طی مسیر قانونی برای کسب مجوز توسط سایر همکاران پارس ایمن دارو پیگیری گردید و نهایتاً بیوهربال در مورخ 26/6/1386 و 4 داروی دیگر در مورخ 30/2/1387 موفق به کسب پروانه ساخت از سازمان دامپزشکی شدند.

 

برای یادآوری فعالیت­های کارگروه R & D، گوشه­ای از این فعالیت­ها که در صورتجلسات رسمی هیئت مدیره انعکاس یافته بیان می­گردد.

در سومین جلسه هیئت مدیره در تاریخ 24/11/1385 که به امضاء حضرتعالی رسیده است (پیوست شماره 4) آمده است:

بند 1– در مورد عدم موفقیت آنتی بیوفین F2  و F1  در فارمهای مختلف از جمله رامهرمز و شیراز مقرر شد هر دو نوع آنتی بیوفین در فاز تحقیقاتی مطرح گردد و داروها در فارمهای دانشگاه تست گردد. آقای فلاح مسئولیت این موضوع و پیگیری آن را به عهده گرفتند.

 

در پنجمین جلسه هیئت مدیره در تاریخ 21/12/1385 که به امضاء حضرتعالی رسیده است (پیوست شماره 5) آمده است:

 بند 2 -  در مورد رسوب شیرین بیان در داروی آویشن، موضوع مطرح و پس از ارائه پیشنهادات مقرر شد به صورت سوسپانسیون تهیه شود و اطلاعات آن در روی لیبیل درج شود.

بند 3 -  در مورد قرارداد تهیه و بسته­بندی آنزوفین بحث و مقرر شد با قیمت تمام شده 8000 ریال از شرکت دارو درمان سلفچگان به صورت بالک خریداری و شرکت مذکور پس از اضافه نمودن اسانس تحویلی از سوی شرکت پارس ایمن دارو در ظروف 1 لیتری به قیمت هر بطری 5640 ریال بسته بندی نماید.

 

در ششمین جلسه هیئت مدیره در تاریخ 20/1/1386 که به امضاء حضرتعالی رسیده است (پیوست شماره 6) آمده است:

بند 6 – مقرر شد تا تقاضای رسمی به منظور تست فارمی داروهای تولیدی از طریق سازمان دامپزشکی و توسط دکتر دادرس انجام گردد.

 

در این تکذیبیه فرموده اید که استاد بزرگوار دکتر خسروی در آن دوره هیچ نقشی در این شرکت نداشته اند. برای من مایه تعجب و حیرت است که حضور ایشان در جلسات R&D را به فراموشی سپرده­اید. برای یادآوری شما را به چهاردهمین صورت جلسه هیئت مدیره مورخ 18/5/1386 که به امضاء حضرتعالی رسیده است ارجاع می دهم (پیوست شماره 7):

بند 5 – مقرر شد جلسات R & D با مسئولیت آقای دکتر کیایی و با شرکت آقایان دکتر امیدبیگی، دکتر خسروی، دکتر طائفی تشکیل و نتایج آن به طور مرتب به هیئت مدیره گزارش شود.

 

در این تکذیبیه اشاره­ای به جشنواره خوارزمی در بهمن 1387 و ادعای فرموله شدن 5 داروی فوق توسط شرکت زردبند داشتید. کاش به آن اشاره و آن را باز نمی کردید. اوج بی اخلاقی شرکت زردبند در آن جشنواره نمایان شد. در حالی که پس از چند سال، تلاش بی وقفه اساتید و بقیه همکاران شرکت پارس ایمن دارو به ثمر نشسته بود و شرکت پارس ایمن مجوز ساخت 5 داروی فوق را تا اردیبهشت همان سال از سازمان دامپزشکی اخذ کرده بود و مالک قانونی آنها بود، به یکباره در جشنواره بدون ذکر نام حتی یکی از اساتید، خود شرکت پارس ایمن نیز به عنوان مؤسسه همکار نام برده شد.

اوج بی اخلاقی زمانی بیشتر احساس می شود که همانطور که در سطور فوق به آن پرداخته شد، 2 داروی بیوهربال و آنزوفین از اساس هیچ ارتباطی با پژوهش و مطالعات اولیه شرکت زردبند نداشت و ادعای فرموله کردن آن توسط شرکت زردبند یک دروغ تمام عیار بود.

در تکذیبیه خود اشاره­ای به این داشتید که در مبحث ایمنی، فقط سرخارگل کارایی دارد و کارایی بقیه گیاهان دارویی که در طب چینی یا طب ایرانی بدان پرداخته شده است را رد کرده اید.

ظاهراً شرکت زردبند پس از ارتحال استاد دکتر امید بیگی، نتوانسته دانشمندی در حد و قواره ایشان به مجموعه خود اضافه نماید و چندین سال است از علوم روز دنیا در مبحث ایمنی شناسی عقب افتاده است. به شما توصیه می نمایم برای جبران این عقب افتادگی به سایت­های علمی مرتبط مراجعه نمایید که یکی از بهترین آنها سایت Akhosravi.org مربوط به استاد بزرگوار دکتر خسروی می باشد که در آن بیش از 180 مقاله در زمینه ایمنی شناسی و گیاهان دارویی درج شده است و جهت سهولت دسترسی آنها را به پیوست (شماره 8) ارسال می نمایم.

 

حقیقتاً استاد بزرگوار دکتر خسروی استاد برجسته و ممتاز دانشگاه تهران که در مجامع علمی جهانی به عنوان یک مرجع علمی، شناخته شده تر از مجامع داخلی بوده و بعضاً برخی از فرآورده های فرموله و ساخته شده ایشان در خارج از کشور به ثبت رسیده و در برخی کشورها به صورت تجاری درآمده است، می توانند در پیشبرد صنعت داروهای گیاهی دامپزشکی نقشی بی بدیل ایفا نمایند. در مورد ثبت اختراع محصولات پارس ایمن به اطلاع حضرتعالی می رسد، در سال 1391 پس از تلاش­های بی وقفه بخش R&D، فرمول تمام محصولات دچار تغییرات اساسی شد و 4 محصول جدید نیز به محصولات شرکت اضافه گردید که این موارد بازتاب بسیار خوبی در بازار مصرف و اهالی فن داشت و باعث چند برابر شدن فروش محصولات گردید. هیئت مدیره شرکت تصمیم به ثبت مالکانه این محصولات گرفت و هنگام ثبت متوجه شد، محصولات شرکت در سال 1389 توسط افرادی که حضرتعالی می شناسید و ابتدائاً به شرکت معرفی نمودید، بنام خود ثبت اختراع نموده اند (پیوست شماره 8)، همان کسانی که ذره ای در فرمولاسیون داروها نقشی نداشتند و با سوء استفاده از مدارک شرکت اقدام به ثبت اختراع آنها کرده بودند و فاقد صداقت اخلاقی بودند.
 

موضوع فوق از طریق سرکار خانم شهبازی مدیر عامل شرکت به اطلاع حضرتعالی رسید ولی  نمی دانم در آن زمان چرا این تعصب و حساسیت در شما نسبت به شرکت پارس ایمن دارو نبود که اقدامی برای صدور تکذیبیه و بیانیه بنمایید و آن آشنایان خود را به چالش بکشید.

در پایان برخود واجب می دانم از زحمات استاد دانشمند و ارزشمند دکتر خسروی که از بدو تاسیس و بویژه در 7 سال گذشته، نقش کلیدی در اصلاح فرمولاسیون داروها و فرموله کردن داروهای جدید ایفا نمودند، نه تنها به جهت شخصیت علمی ایشان بلکه به جهت شخصیت اخلاقی و خانوادگی و وطن پرستی ایشان به عنوان فرزند شهید و جانباز جنگ تحمیلی، به نمایندگی از اعضاء هیئت مدیره و سهامداران شرکت و بخش بزرگی از جامعه دامپزشکی کشور که تحت تعالیم ایشان قرار داشتند، تقدیر و تشکر نمایم.

دکتر محمد فلاح

رئیس هیئت مدیره - شرکت پارس ایمن دارو

رونوشت:

- سرور ارجمند جناب آقای دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

- سرور ارجمند جناب آقای دکتر علیرضا رفیعی پور رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور

- سرور ارجمند جناب آقای دکتر مهدی وجگانی رئیس محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

- سرور ارجمند جناب آقای دکتر صفری ریئس سازمان نظام دامپزشکی کشور

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
2
1
طبق،قانون ثبت اختراع 'اصلا این گواهی به دارو تعلق نمیگیره
دکتر شیخ زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
2
1
اصلآ مگر دارو اختراع می شود؟
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
4
1
این ها در دسته مکمل قرار میگیرند نه دارو، شما ماده موثر رو باید نانو کنید که تازه به عنوان کاندید دارویی مطرح بشه، بعد از این همه سال توی USPTO ثبت نکردید چیزی که برای ثبت دارو در آمریکا حداقل 3 سال زمان میبره، چرا؟ شما اگر دسترسی به اون سیستم نداشتید در سویس باید ثبت میکردید
یه hplc هم از چیزی که به عنوان دارو معرفی کردید گرفته بشه تعداد کامپوند ها و درصد هاشون مشخص میشه
البته الان که دنیا پیش رفت کرده پایگاه داده های زیادی توی این دسته هستند که به صورت in silico کل فعالیت های r&d شرکت، مهندسی معکوس میشه و چیزی به اسم اسناد محرمانه دیگه معنی نمیده، این گیاه ها در طب سنتی چینی و هندی ایرانی کار شده
دکتر سجادی - مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
2
3
عجب وضعیتی شده است. در آن مطلب قبلی کلی توضیحات و اسناد داده شده بود که ادعای آن بزرگوار مبنی بر اختراع ایمونوفین کذب است.

حالا در این مطلب بجای اینکه سندی مبنی بر نادرست بودن آن تکذیبیه منتشر بشود، توضیحات خاطره گونه داده شده و هیچ اسمی هم از فردی که مدعی اختراع ایمونوفین بوده در این اسناد وجود ندارد.

پس چطور مطلب قبلی تان را تکذیب کرده اند ولی اسمی از ایمونوفین که داروی خوبی هم هست نیامده در این اسناد جدید؟

بهتر بود که این ماجرا کش پیدا نمیکرد از سوی شرکت محترم ایمن دارو.
سروش افضلیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
3
0
با سلام
هم مطالب شرکت زردبند و هم مطالب شرکت پارس ایمن دارو را چند بار مطالعه کردم.

به نظر می‌رسد ادعاهای شرکت زردبند درست‌تر و عقلانی تر است و شرکت پارس ایمن دارو، توجیه کافی برای ادعاهای خود ندارد.
علی مظفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
3
0
سابقه ای که از شرکت ها سراغ دارم و با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده به نظر حق با شرکت زردبند می باشد. شرکت زردبند تکذیبیه ای جهت ادعای دکتر خسروی مبنی بر فرمولاسیون دارو کرد که همه می دانیم درست است و این فرمول مربوط به مرحوم دکتر امیدبیگی می باشد. حالا اینکه شرکت پارس ایمن دارو خاطرات گذشته را شرح داده و در تکذیبیه خود حرفی از فرمولاسیون دارو نبرده است عجیب است و به نظر فرافکنی می باشد. امیدوارم مدیران شرکت پارس ایمن دارو بپذیرند که ادعای دکتر خسروی مربوط به فرموله کردن دارو غلط بوده و این فرمول متعلق به مرحوم دکتر امید بیگی می باشد.
نظر شما
ادامه