کد خبر: ۴۷۳۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر


فروش بی‌رویه دام مولد که به عنوان سرمایه ملی مطرح است به صورت قاچاق به سمت استان‌های مرزی و سپس خارج از کشور انجام می‌شود و متاسفانه امروز به شغلی پر درآمد برای دلالان سودجو تبدیل‌ شده البته اگر همین رویه ادامه یابد زیرساخت‌های دامپروری گلپایگان که قطب اصلی اقتصاد است را به نابود و انقراض می‌کشاند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، در گذشته هر سال در فصل بهار و تابستان شاهد مازاد دام سبک و فراوانی گوشت گوسفند در بازار بودیم، اما چهار سالی است که دیگر چیزی با عنوان "مازاد بر مصرف" در بازار دام سبک نداریم و این موضوع کم کم باعث گرانی گوشت شد؛ البته این گرانی‌ها در ابتدا به صورت سالانه، ماهانه هفتگی و امروز به صورت روزانه شاهد آن هستیم و امروز تا جایی پیشرفت که مردم توان خرید آن را ندارند و از سبد غذایی عده‌ای از مردم حذف شده است.

البته افزایش قیمت گوشت گوسفند در پی‌ کمبود دام و گوشت گوسفند در بازار مصرفی کشور است. نبود نظارت در سال‌های اخیر سبب شده که برای ذبح بره ماده را انتخاب کنند در حالی که اگر این مسأله ادامه یابد تا چند سال آینده در کشور نسل گوسفند کاملا از بین می‌رود.

بی تدبری در نظارت ذبح دام جای بسی تاسف دارد چراکه کشتارکن‌های دام سبک ماده را برای منافع شخصی بیشتر، اقدام به خرید بره ماده‌ می‌کنند که هنوز هیچ زاد ولدی نکرده است، و با این کار عملا نسل گوسفند ایرانیدر حال نابودیتدریجی است.

دلال گوسفند ماده را از دامدار ارزان‌تر از گوسفند نر می‌خرد و این اختلاف قیمت موجب شده تا دلال‌هابرای کسب سود بالاتر، بیشتر خریدار بره ماده از دامدار باشند و این یکی دیگر از مسائلی است که موجب کمبود دام سبک ماده در کشور شده است.

فروش دام به دلال، قصابان را با مشکل روبه رو کرده

قاسم یاوری، یکی از قصابان گلپایگانی در این باره گفت: سال‌های گذشته نرخ قیمت هر کیلو گوشت گوسفند چهار هزار تومان افزایش داشت، اما امسال نرخ گوشت گوسفندی به صورت هفتگی و یا حتی روزانه گران شده و معلوم نیست این وضع تا کی ادامه دارد.

وی ادامه داد: قیمت گوسفند زنده ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلو است که البته پس از انجام ذبح، بسته‌بندی و عرضه آن به بازار، نرخ هر کیلو شقه گوسفندی به رقم ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

این قصاب افزود: گوسفند برای ذبح دام به سختی پیدا می‌شود چرا که سودجویان دام ماده را از دامداران خریداری و به صورت قاچاق از مرزها خارج می‌کنند، اگر دام در خود کشور خرید و فروش می‌شد این قدر با کمبود گوسفند برای ذبح و یا افزایش بی‌رویه قیمت گوشت مواجه نبودیم.

وی گفت: نرخ فروش قیمت گوشت را اتحادیه به صورت روزانه برای مصوب می‌کند و این چیزی نیست که خودمان بخواهیم قیمت را افزایش دهیم و ما نیز از این وضعیت ناراحت هستیم.

یاوری اضافه کرد: مسئولان با حمایت از دامدار برای تأمین آذوقه که ناچار نشود دام خود را بفروشد و با راهکاری ویژه از دلالان سودجویی که قصد خرید دام برای خارج شدن از کشور دارند، به کار گیرند، این مشکل بزرگ اقتصادی برطرف می‌شود.

گران شدن آذوقه و حمایت نکردن دامدار مشکل اصلی در فروش دام

حسین دادگستر، کشاورز گلپایگانی گفت: باتوجه به گران شدن جو و گندم و همچنین آذوقه برای خوراک دام‌، ما مجبوریم دام خود را بفروشیم.

وی افزود: مسئولان در شعار فقط نگویند از کشاورزان حمایت می‌کنیم، باید در عمل به آن توجه کنند، دولت برای تأمین خوراک دام‌ تسهیلات کم بهره در اختیار ما قرار بدهد تا بتوانیم آذوقه تأمین کنیم، توان خرید خوراک دام نداریم و مجبوریم به هر دلالی دام مولد خود را بفروشیم.

این دامدار گلپایگانی تصریح کرد: اگر در شهرستان مرکز خریدی برای کوتاه کردن دست واسطه و دلالان باشد دام را با قیمت مناسب تری می‌فروختیم و از طرفی دام مولد از شهرستان خارج نمی‌شد.

دادگستر تاکید کرد: دولت و مسئولان شعار حمایت از کشاورزی می‌دهند در صورتی که روز به روز شاهد نابودی کشاورزی هستیم این کجای حمایت از کشاورزی است.

وی گفت: با توجه به تعداد زیادی واحدهای تولید دامی و فنی کشاورزی و شیر و فرآورده؛ مدیریت و فروش خوبی وجود ندارد، کنسانتره را ۱۸۰۰ می‌خریم، اما شیر قیمت آن دو هزار تومان است و همین موضوع سبب شده که گاو ماده خود را بفروشیم که در نتیجه دامداری روبه انقراض و نابودی و اقتصاد مردم دچار مشکل می‌شود.

اجرای تمهیداتی کشوری برای جلوگیری از قاچاق دام

علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز با مشکل قاچاق دام مواجه شده‌ایم، اما این موضوع در حال مدیریت است، در واقع با قاچاق دام تعداد زیادی افراد سودجو دام را از داخل کشور خارج می کردند تا سود آوری کنند که تمهیداتی اتخاذ شده و در سطح کشوری و در سطح استان اجرا شده است.

وی تأکید کرد: از دولت می‌خواهیم که هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کند تا بیش از این امنیتی نشده است.

تدابیر لازم برای مبارزه با قاچاق دام در گلپایگان

حسین یارمحمدیان، فرماندار گلپایگان با اشاره به جلوگیری از قاچاق دام در گلپایگان اظهار کرد: در راستای مبارزه به قاچاق دام جلسات متعددی با شبکه دامپزشکی و جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی برگزار شد تا از خروج دام از شهرستان جلوگیری شود.

وی گفت: جهاد کشاوری باید دوره آموزشی برای اطلاع دادن به دامداران در زمینه بیوتروریسم فروش دام از کشور و اهداف آن را برگزار کند.

فرماندار گلپایگان ادامه داد: نفروختن دام به دلالان همکاری دامدار را می‌طلبد و از تمام دامداران شهرستان تقاضا داریم؛ مشکلات خود را در زمینه آذوقه به جهاد کشاورزی و یا دفتر فرمانداری ارائه دهند تا سریعأ رسیدگی کنیم.

دام مولد را هرچند که گران بخرند در آینده به ضرر مردم است

دکتر امیر مسعود شهبازی، رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: نمی‌توانیم خرید و فروش دام را متوقف کنیم، البته از طریق شورای تأمین در شرایط خاص می‌شود.

وی فروش دام در شهرستان را به دو صورت پرواری و داشتی عنوان کرد و افزود: دام‌های پرواری به کشتارگاه برده می‌شود و از طریق سیستم قرنطینه و یکپارچه‌ای و اینترنتی که به صورت کشوری است مجوز برای حمل با کد رهگیری مخصوص برای تخلیه در شهر مقصد داده می‌شود و این خود پایش را مشخص می‌کند که ماشین حمل بار خطا نرود.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان ادامه داد: در فروش دام به صورت داشتی سخت گیری بیشتری وجود دارد چراکه علی رغم سیستم قرنطینه و مجوز اینترنتی قبل از حمل، باید هماهنگی با استان مقصد صورت گیرد و نامه‌ای باید به اداره کل دامپزشکی استان ارسال شود و دامپزشکی استان نیز به دامپزشکی استان مقصد نامه می زند که حمل دام قرار است به استان شما انجام شود و استان مقصد تمام شرایط لازم در سالم بودن دام را سوال می‌کند و سپس با دستور مجوز را صادر می‌کنیم.

وی اظهار کرد: همین سخت گیری برای حمل و نقل دام سبب کاهش قیمت گوشت می‌شود، گرچه ممکن است قیمت گوشت ثابت بماند، اما گران‌تر نمی‌شود، البته این موضوع نیار به همکاری مردم و دامداران دارد چراکه آذوقه و جیره مردم را برای خروج از کشور نفروشند.

شهبازی اضافه کرد: دام مولد به عنوان یک سرمایه ملی است هرچند که گران بخرند، اما مقطعی بوده و در آینده به ضرر تمام مردم است.

وی افزود: موضوع بعدی مسأله میدان دام کشتارگاه دام گلپایگان است که بالغ بر سه هکتار زمین در اختیار دارد و اصطبل و نگهداری و تیمار دام و باسکول و حمل و نقل دام را دارد، اما از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود حال اگر میدان دام راه اندازی شود عرضه دام از دامدار به کشتارگاه و سپس به دست قصاب می‌رسد و دست دلال و واسطه گر را کوتاه می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه گلپایگان قطب پرورش دام است و دلالان بیشتری دارد، گفت: باید دلالان دام را متقاعد کنیم تا در همان مرکز خرید و فروش فعالیت داشته باشند نه خارج از میدان دام، این به نفع شبکه دامپزشکی است چراکه این کار از بیماری‌های دامی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: برای خرید و فروش در میدان دام نیازمند عزم شهرستانی هستیم، با این اقدام نظارت شبکه دامپزشکی نیز آسان تر می‌شود از طرفی به نفع کشاورز هم است و قیمت دام به نرخ مناسب از دامدار خریداری می‌شود و پول اضافه و سود بیشتری نصیب دامدار می‌شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: میدان دام شهرستان آماده است، اما غیر فعال زیرا دلالان استقبال نمی‌کنند، دلالان در شهرستان از نظر اسم و اسامی مشخص هستند و ساماندهی دلالان با نظام صنفی کشاورزی است.

وی گفت: در این راستا همکاری نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه دامداران و گاوداران و اتحادیه مرتع دارن ضروری است.

وی تاکید کرد: مدیریت کشتارگاه حاضر شده که به مدت دو سال میدان دام را به صورت رایگان در اختیار پیمانکار قرار بدهد، اگر دلالان از میدان دام استقبال کنند کمیسیون را می‌گیرند و توصیه دارم در یک مکان متمرکز فعالیت کنند.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
0
0
مهم این هست صندوق ارزی پر از دلار بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
0
تنها راه حل عملی ابن معضل ملی که در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ تولیدی، اجتماعی و متاسفانه حتی امنیتی است اجرای پبشنهاد دکتر ناصر علیدادی استاد دانشگاه تهران مبنی بر تخصیص مستقیم حدود 15 میلیارد دلار یارانه نهاده های دامی و خوراک دام و گوشت و دام زنده به خود مردم مصرف کننده در قالب کارت اعتباری دیجیتال است تا قدرت خرید مردم با این شرایط تورمی افزایش پیدا کند و بتوانند گوشت بدون مشتری مانده بهداشتی داخلی زیر نظر سازمان دامپزشکی را تهیه کنند.
بایستی دقت کرد که حدود 850 هزار سالیانه تولید گوشت قرمز بوده است. بنابراین کمبود گوشت واقعی نیست ولی مردم نمی توانند گوشت کیلویی 120 هزار تومان را بخرند.
نظر شما
ادامه