کد خبر: ۴۷۲۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر


«دکتر خسرو فاتحی» اظهار داشت: تمامی داروهای گیاهی حوزه دامپزشکی تولید داخل کاملاً دانش بنیان هستند و توسط محققان ایرانی نوآوری شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکترخسرو فاتحی» مشاور مدیر کل دامپزشکی اصفهان و عضو کارگروه داروهای گیاهی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با بیان دستاوردهای  دامپزشکی در چهلمین سال انقلاب اسلامی  اظهار داشت: گیاهان دارویی از منابع بسیار ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی ایران هستند که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره برداری صحیح می توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال زایی و صادرات غیرنفتی داشته باشند.

خوشبختانه در سال های بعد از انقلاب، تلاش های فراوانی برای شناخت همه جانبه گیاهان دارویی و صنعتی از نظر نوع گیاهان و پراکنش آنها در ایران، شرایط اکولوژیک، استفاده های دارویی و صنعتی، استخراج، تجزیه، شناسایی مواد موثره، کشت و اهلی کردن، اصلاح گونه های مهم و بررسی روش های نوین در افزایش مواد مؤثره و مطالعه اثرات دارویی و صنعتی آنها صورت گرفته است که نتایج جالب توجهی نیز در بر داشته است .

وی در ادامه افزود: تولید داروهای گیاهی در حوزه دامپزشکی اتفاق مهمی است زیر فرآورده های گیاهی از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند که با وارد شدن آنها با ظرفیت کامل به چرخه تولید و صنعت می‌توانند از خروج صدها میلیون دلار ارز جلوگیری کنند و در ضمن می‌توان از این داروها صادرات به کشورهای دیگر هم داشت. 

با همین رویکرد در" سال حمایت از کالای ایرانی " شرکت های داروسازی گیاهی، در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای اولین بار موفق به ورود به بازارهای جهانی و صادرات داروهای گیاهی دامپزشکی  به کشورهای منطقه و اروپا شده اند که جزو افتخارات کشور و از دستاوردهای انقلاب اسلامی در این رابطه است .

مشاور مدیر کل دامپزشکی اصفهان  گفت:تمامی داروهای گیاهی حوزه دامپزشکی تولید داخل کاملاً دانش بنیان هستند و توسط محققان ایرانی نوآوری شده اند. نکته حائز اهمیت اینکه، مواد اولیه این داروها در کشور وجود دارد و از گیاهان بومی ایران تهیه شده‌اند که افتخاری برای تولیدات داخل کشور است و خوشبختانه ازنظرفرمولاسیون ، اثر بخشی وبی خطری زیر نظر خبره ترین متخصصین داروساز گیاهی کشور و کلنیسین های مجرب دامپزشک عضو کمیته علمی مشورتی ثبت داروهای گیاهی سازمان دامپزشکی مورد تائید قرار گرفته است .

 در خاتمه عضو کارگروه داروهای گیاهی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری  گفت: درعرصه گیاهان دارویی و طب ایرانی کشور دارای غنی ترین "سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی " مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس این سند نقشه راه  و برش  بین بخشی آن نیز ترسیم شده است.

این اتفاق را می‌توان یک ارزش دانست که بر اساس آن نحوه حرکت و چگونگی اجرا در سال های باقیمانده تا سال 1404 به صورت شفاف مشخص شده است  و همه دستگاهها وسازمان های اجرائی مرتبط با گیاهان داروئی ، داروهای گیاهی و طب سنتی منجمله " سازمان دامپزشکی کشور" بر اساس این سند باید به اهداف پیش بینی شده در آن برسند.

 


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
0
0
چجوری میشه ماهم عضو کمیته مشورتی بشیم؟
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
1
8
با شناختی که از روحیات و پشتکار دکتر فاتحی سراغ دارم اگر به ایشان فرصت داده شود دارو های گیاهی دامپزشکی هدفمند به عاقبت خوبی خواهد رسید و کمکی هست به اقتصاد مقاومتی و اشتغال هزاران نفر در بخش های مختلف از کشت تا فرآوری و تبدیل به محصول نهائی و ثروت آفرینی . درود و خدا قووووووووت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
1
7
ای کاش آقای دکتر فاتحی که ادعا میکنند ایران یکی از غنی ترین منابع گیاهان داروئی دنیا دارد در مورد ورود داروهای خارجی گیاهی به کشور هم توضیحاتی میدادند که بر اساس چه سیاستی در دفتر دارو درمان این مقدار داروهای خارجی به راحتی وارد کشور میشود
نظر شما
ادامه