کد خبر: ۴۷۲۰۰


دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور طی صدور اطلاعیه ایی عنوان کرد باتوجه به رخداد تلفات گسترده در ماهيان گرمابي پرورشي رودخانه هاي دجله و فرات در كشور عراق كليه شاغلين صنعت پرورش ماهيان گرمابي اصول بهداشتي و امنيت زيستي را رعایت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، نظر به رخداد تلفات گسترده در ماهيان گرمابي پرورشي رودخانه هاي دجله و فرات در كشور عراق و گزارش سازمان جهاني بهداشت دام مبني بر تاييد وقوع بيماري ويروسي KHV بعنوان عامل تلفات كه از دسته بيماريهاي خطرناك و اخطاركردني مي باشد و با توجه به اطلاعيه قبلي سازمان دامپزشكي كشور ،ضروري است كليه شاغلين صنعت پرورش ماهيان گرمابي به منظور پيشگيري از ورود احتمالي عامل بيماريزا ،اصول بهداشتي و امنيت زيستي را تحت نظارت مسئول فني بهداشتي در مزرعه برقرار و رعايت نموده و هرگونه بروز علايم بيماري و وقوع تلفات مشكوك را بلافاصله به ادارات دامپزشكي اطلاع رساني نمايند.

در اين راستا سازمان دامپزشكي كشور طرح اضطراري مقابله با بيماري KHV را تدوين و جهت اجرا به ادارات دامپزشكي ابلاغ نموده و آمادگي كامل جهت بررسي هرگونه تلفات مشكوك را دارد.

خوشبختانه تاكنون وقوع اين بيماري در كشور گزارش نشده و برنامه مراقبت بيماري در سطح مراكز تكثير و پرورش كشور توسط سازمان دامپزشكي در حال اجرا است.

از آنجا كه اين بيماري وابسته به دما بوده و با گرم شدن دماي آب (در محدوده 17 الي 28 درجه سانتيگراد) احتمال وقوع ان افزايش مي يابد،با نزديك شدن به فصل بهار، مراقبت هاي بهداشتي بايد تشديد گردد.


 
نظر شما
ادامه