کد خبر: ۴۷۱۶۲


رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه دلالان، دام عشایر را خریداری و آن را قاچاق می‌کنند، گفت: قاچاق دام تنها دلیل گرانی گوشت نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «کرمعلی قندالی» در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود، با بیان اینکه عمده قاچاق دام از کشور به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود، گفت: قاچاق دام تنها دلیل گرانی گوشت در کشور نیست.

وی اضافه کرد: سال ۹۸، سال سرشماری عشایر کوچنده است و آمار دقیق دام در آن زمان مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه عشایر قاچاق نمی‌کنند، گفت: دلالان با خریداری دام عشایر، اقدام به قاچاق دام آنها کرده‌اند ضمن اینکه میانگین قیمت دام زنده در کشور ۳۵ هزار تومان است اما بَرّه شیری به صورت توافقی بین طرفین معامله می‌شود.

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خودکفایی در تولید گوشت اظهار داشت: ما ۷ طرح را در حوزه عشایری تعیین کردیم که جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند؛ اولویت نخست در این زمینه، زنجیره تولید گوشت قرمز است و ما می‌توانیم در بحث تولید گوشت خودکفا شویم.

وی با بیان اینکه واردات گوشت در کشور حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است، افزود: در حالی‌ که سالانه بیش از یک میلیون تن نیاز به این محصول داریم و عمده آن در داخل تأمین می‌شود.

به گفته رئیس سازمان امور عشایر، طی سه سال اخیر ۲۴ هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشت است، تصریح کرد: نهاده‌هایی که سال قبل با ارز ۳۳۰۰ تومانی وارد می‌شد امسال بخش کوچکی از آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود بنابراین قیمت تمام شده گوشت بالا رفته است.

۷۵ هزار خانوار عشایری تا پایان برنامه ششم به سیستم پنل‌های خورشیدی مجهز می شوند

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه ۹۰ درصد عشایر تحت پوشش جایگزینی سوخت فسیلی هستند و ۲۴ هزار خانوار از پنل‌های خورشیدی به جای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، اظهارداشت: این پنل‌ها به راحتی قابل حمل است ضمن اینکه تا پایان برنامه ششم ۷۵ هزار خانوار به سیستم پنل‌های خورشیدی مجهز می شوند.

به گفته وی ۳۸ میلیون هکتار از اراضی کشور متعلق به عشایر است و بهترین مراتع و دست نخورده ترین مراتع در اختیار این بخش قرار دارد.

قندالی با بیان اینکه بر اساس آمار حدود ۲۳ میلیون راس واحد دامی متعلق به عشایر است، ادامه داد: تولید دام عشایر در سال ۳.۵ میلیون راس است که از این میزان ۲۰۰ هزار تن از گوشت کشور را تولید می‌کند.

قندالی درباره تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: طبق بند ۵ ماده ۵۲ قانون احکام دائمی سالانه یک درصد از تسهیلات ورودی صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح ذخیره‌سازی گوشت قرمز به سازمان امور عشایر تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد:تاکنون حدود سه میلیون راس دام با هدف روش تغذیه، اصلاح دام، کوتاه کردن دوره پروار و افزایش وزن در واحد دامی به طرح ذخیره‌سازی گوشت قرمز پیوسته‌اند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: از محل مدیریت بحران هم ۴۰۰ میلیارد تومان با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله مصوب شده و تخصیص یافته که به ذخیره سازی تولید اختصاص دادیم.

قندالی گفت: همچنین یک و نیم میلیارد دلار هم به اشتغال پایدار عشایری و روستایی اختصاص داده شد که ما پیش بینی می‌کردیم هزار میلیارد تومان آن به عشایری تعلق بگیرد اما در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان آن جذب شده است.

این مقام مسئول به تامین نهاده‌های دامی برای عشایر کشور اشاره کرد و افزود: با اقداماتی که تشکل‌های کارگری انجام دادند یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از مبادی مختلف نهاده دامی وارد کردند که به دو روش جیره سنتی و جیره علمی تقسیم کردیم.

قندالی ادامه داد: کارخانجات فرآوری نهاده دامی ما با ظرفیت ۲۷۰ هزار در حال فعالیت برای تولید کنسانتره هستند گخ تا امروز بیش از ۲۰۰ هزار تن نهاده دامی توسط تشکل‌ها در اختیار عشایر گذاشته شده اما باتوجه به افزایش بارندگی‌ها نیاز به نهاده دامی کاهش خواهد یافت.



نظر شما
ادامه