کد خبر: ۴۷۱۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تاسیس کشتارگاه‌های صنعتی و کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دامپزشکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی»  در حاشیه بازدید از نمایشگاه شکوه چهل سالگی با بیان اینکه دامپزشکی فقط به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، اظهار داشت: این رشته، نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی، بخشی از سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

وی نقش دامپزشکی در تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه را انکارناپذیر خواند و افزود: نظارت دامپزشکی در کشتارگاه‌ها، مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مواد پروتئینی، شیلات و صنعت دام و طیور کاهش سطح اشغال تخت‌های بیمارستانی را در پی دارد.

حاج‌کاظمی گفت: اجرای طرح ساماندهی بهداشتی کشتارگاه‌های دام در سازمان دامپزشکی کشور از سال ۶۸ آغاز و به تبع آن در سطح استان‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری این طرح بر مبنای شکل‌گیری کشتارگاه‌های صنعتی بود، خاطرنشان کرد: وجود کشتارگاه صنعتی و ذبح شرعی و بهداشتی دام علاوه ‌بر ایجاد زمینه دسترسی به محصول سالم برای مصرف‌کنندگان در داشتن محیط سالم زندگی و عاری از ناپاکی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات چشمگیر دامپزشکی استان زنجان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعطیلی کامل کشتارگاه‌های سنتی و راه‌اندازی ۲ کشتارگاه صنعتی دام و پنج کشتارگاه صنعتی طیور در سطح استان است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: تا قبل از راه‌اندازی کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور، دام‌ها بدون رعایت موازین شرعی و بهداشتی، ذبح شده و گوشت آن‌ها به فروش می رسید که این شیوه، سلامت مردم را به خطر انداخته و نیز موجب نابسامانی فضای شهری می‌شد.

حاج‌کاظمی با اشاره به این که کشتارگاه‌های صنعتی با هدف ارائه گوشت بهداشتی راه‌اندازی شدند، گفت: تمام مراحل کشتار دام و طیور با نظارت ناظران بهداشتی و شرعی انجام شده و تمام این کشتارگاه‌ها دارای دامپزشک، تکنسین دامپزشکی و ناظران شرعی بوده و تحت نظارت مستقیم این اداره کل، فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از دیگر دستاوردهای مهم این اداره کل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کنترل و پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های مشترک قابل انتقال از دام به انسان از جمله بروسلوز (تب مالت) است.

وی با اشاره به این که بیماری بروسلوز از ۲ منظر بهداشت عمومی و اقتصادی دارای اهمیت فراوانی است، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به منظور اجرای بهینه طرح ملی کنترل بیماری بروسلوز، اقدامات مربوط به کنترل این بیماری در سال ۱۳۶۲ همزمان با کشور در استان زنجان روند موثری به خود گرفت.

حاج‌کاظمی افزود: طی این مدت، انواع واکسن‌های گوسفند، بز، بره، بزغاله، گاو و گوساله در جهت ایمن‌سازی دام‌ها و انواع روش‌های تشخیص آزمایشگاهی جهت شناسایی بیماری تب مالت استفاده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: در سال ۱۳۸۵ با افزایش پرداخت غرامت و به‌کارگیری بخشی از اعتبارات طرح توسعه خدمات دام روستایی و عشایری در جهت خرید خدمات بخش غیردولتی دامپزشکی این روند تا حدی شتاب گرفت و به تبع افزایش قابل توجه واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ میزان بروز بیماری تب مالت در استان به پایین‌ترین میزان خود رسید.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام‌گرفته در خصوص بیماری بروسلوز گفت: واکسیناسیون فراگیر در جمعیت گوسفند، بز، بره، بزغاله، گاو و گوساله در سطح تمام واحدهای روستایی و صنعتی، خونگیری و آزمایش همه‌ساله در گاوداری‌های صنعتی، کشتار دام‌های راکتور، انجام طرح‌های تحقیقاتی جهت بررسی میزان شیوع بیماری از جمله این اقدامات است.

وی افزود: تعیین سویه‌های رایج عامل بیماری در استان با تکیه بر مبانی علم میکروب‌شناسی، آمار و اپیدمیولوژی، مطالعه لازم بر روی جنین‌های سقط‌شده و بررسی آن‌ها از نظر آلودگی به میکروب بروسلا، عملیات ارزیابی واکسیناسیون و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی با همکاری سایر دستگاه‌ ها و نهادها نیز از دیگر اقدامات دامپزشکی استان در کنترل و پیشگیری از بیماری بروسلوز در استان زنجان است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
خوشبختانه مشخص است که فرد با لیاقتی هستند و می دانند که وظایف سازمان حاکمیتی دامپزشکی چیست و آن را با بخش خصوصی اشتباه نمی گیرند!
نظر شما
ادامه