کد خبر: ۴۷۰۱۱
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تحلیل متفاوت «دکتر ایرج نوروزیان» درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان دامپزشکی:
«دکتر ایرج نوروزیان» افزود: همیشه بخش خصوصی را برای فعال بودن هرچه بیشتر تشویق کردم؛ بخش خصوصی می‌تواند ظرفیت‌های زیادی داشته باشد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: استاد بازنشسته بخش جراحی گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، نگاه متفاوتی به مقوله کثرت فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در ایران دارد. از نظر «دکتر ایرج نوروزیان» می‌توان به مساله تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی، به چشم یک فرصت نگاه کرد. مشروط به اینکه کمی خلاقیت برای کارآفرینی داشته باشیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین دغدغه‌های حوزه دامپزشکی چه چیزهایی هستند؟

بنده از نسل قدیم دامپزشکی ایران هستم؛ نسلی که ۲ برهه از زمان یعنی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را دیده است. این دغدغه همواره وجود داشته که این زمان و هزینه‌ای که برای شکل‌گیری یک دامپزشک اختصاص می‌یابد، در آینده، در چه جایی می‌خواهد صرف شود؟ دامپزشک فعالیت خود را در کجا می‌تواند متمرکز کند و چگونه قادر است فیدبک‌های اقتصادی مناسبی بگیرد تا یک زندگی با آرامش را که حق اوست، داشته باشد.

حکیم مهر:‌ آیا می‌توان گفت که کثرت فارغ‌التحصیلان دامپزشکی مهمترین دغدغه این حوزه است؟

این مساله هیچ‌ زمانی برای من به‌عنوان یک معلم دانشگاه، دغدغه نبوده است. من از همان اول هم که به شکل فعال در خدمت آموزش و پژوهش بودم، همیشه بخش خصوصی را برای فعال بودن هرچه بیشتر، تشویق کردم. کمااینکه بخش خصوصی می‌تواند ظرفیت‌های زیادی داشته باشد. اگرچه امروزه کثرت فارغ‌التحصیلان دامپزشکی به‌عنوان یک مساله چالش‌برانگیز مطرح شده است، اما ما می‌توانیم از بعد دیگری هم به این قضیه نگاه کنیم.

اولا باید خانواده‌های ایرانی را تکریم کنیم که علاقه‌مند به ادامه تحصیل فرزندان خود هستند. یعنی ورود به دانشگاه، برای آنها یک امر مقدس است. حتی خانواده‌هایی که از نظر بضاعت مالی دارای محدودیت‌ هستند هم این تشویق را در فرزندان خود ایجاد می‌کنند که وارد دانشگاه شوند و دانشگاه را به‌عنوان یک قطب معنایی و تکامل معرفتی در نظر می‌گیرند. به هر حال این مساله باید قدرشناسی شود.

حکیم مهر:‌ آینده این دانشجویان چه می‌شود؟

ما هم از این طرف باید بتوانیم برای فارغ‌التحصیلان خود، کارآفرینی کنیم. همان کاری که دنیای غرب کرده است. من هر زمان به بهانه‌های مختلف به آنجا می‌روم، می‌بینم که یک تعداد شغل جدید برای دامپزشکان خود ایجاد کردند. پیش خود می‌گویم دغدغه ما در مملکت این است که دامپزشکان ما بعد از فارغ‌التحصیلی فاقد شغل هستند، در حالی که دامپزشکان اینجا اصلا دغدغه ندارند. دامپزشکانی که در ایران با هزینه‌های قابل قبول و منطقی دکتر می‌شوند، به‌راحتی به آنجا می‌روند و آنها از توانمندی این دامپزشکان و همان آموزشی که گاهی اوقات از آن انتقاد می‌کنیم، استفاده می‌کنند و با هزینه کم، دکتر دامپزشک را به خدمت می‌گیرند و خیلی هم از این قضیه خوشحالند.

اگر دقیق‌تر نگاه کنید متوجه می‌شوید که تمام فارغ‌التحصیلان ما، حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آزاد در یک منطقه دورافتاده، در غرب خدماتی ارائه می‌دهند که باعث خوشحالی و افتخار است. من این فارغ‌التحصیلان را رد نمی‌کنم. ایرانی هر جا که باشد منشاء خدمات خواهد بود و فیدبک این فعل و انفعالات به خود ما هم برمی‌گردد. الان می‌بینیم که در بیشتر رده‌های پژوهشی از مقالات و کارهای تحقیقاتی آنها استفاده می‌کنیم و این باعث خوشحالی است.

من برای یک فرصت مطالعاتی به دانشگاه لس آنجلس رفته بودم. آنجا یک نفر به نام "دکتر کلی" فعالیت می‌کرد که رئیس انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا بود و با من دوست شده بود. ایشان در زمینه گرفتاری‌های اقتصادی برای کسانی که کارهای علمی می‌کنند مثل جالبی به کار می‌برد و می‌گفت: «اگر می‌خواهی انسان پولداری شوی، برو یک چیز بخر و یک چیز بفروش. راهش مسیر دانش نیست.» البته که این مسیر یک غنای دیگر به انسان می‌دهد. شخصی که به دنبال علم می‌رود، از گرسنگی نمی‌میرد. امکان ندارد یک نفر که به دنبال تحصیلات دانشگاهی بوده، برای گرداندن زندگی خود دچار ضیق‌های مادی و اقتصادی شود. طبیعی است که این فرد با توجه به مسئولیت‌هایی هم که گرفته، شتاب زیادی برای ثروتمند شدن ندارد. زیباترین شکل ثروت آن است که انسان ذهن ثروتمند داشته باشد نه اینکه جیبش پر پول باشد. چقدر خوب است که دانشگاهیان ما ذهن ثروتمند داشته باشند که آن وقت یک بخش آن مساله تولید ثروت از طریق فکر و علم است. این مساله امکان‌پذیر است همانطور که در دنیای امروز می‌بینیم.

حکیم مهر: چطور می‌توانیم تجربه غرب را در ایران هم پیاده کرده و برای فارغ‌التحصیلان کارآفرینی کنیم؟

حتما می‌شود و پتانسیل آن در ایران وجود دارد. ما به اشکال مختلف می‌توانیم فکرهای جدید ارائه دهیم. باید یک مقدار توزیع خدمات را عادلانه‌تر کنیم و مسئولیت‌ها را به شکل مناسب اختصاص دهیم. یعنی باید مسئولیت‌پذیری افراد را نسبت به خدماتی که می‌دهند، بیشتر کنیم. نباید مجموعه را خیلی بسته نگه داریم، بلکه باید یک مقدار فرصت‌های شغلی جدید برای همگان تعریف کنیم و به فارغ‌التحصیلان و دانشجویان امکان استفاده از فرصت را بدهیم تا هیچ‌یک دغدغه‌ای نداشته باشند. به اعتقاد من باید یک پیشینه شغلی برای آنها در زمان‌هایی که تحصیل می‌کنند فراهم شود و چقدر خوب است در همان زمانی که درس می‌خوانند، وارد سیستم‌های کاری شوند که در آینده قرار است مسئولیت آن را به عهده بگیرند. من به‌ عنوان فردی که دستی در خدمات فیلدی داشته، خیلی نگران آینده دانشجویان نیستم. فقط به شرطی که این بچه‌ها بدانند چگونه باید خدمات را ارائه دهند و خود را برای مسئولیت‌پذیری کارها آماده کنند.

حکیم مهر: کیفیت آموزش را در مقایسه با غرب چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعیتی که وجود دارد این است که کیفیت آموزشی ما بد نیست. فقط امکانات آموزشی ما محدود است که می‌توانیم این امکانات آموزشی را با ارتباطات خیلی نزدیک با مجموعه‌هایی که به نوعی می‌توانند این فرایند آموزشی را قوی کنند، بیشتر کنیم. الان این همه واحدهای تولیدی داریم که به نوعی با رشته دامپزشکی مرتبط هستند. باید به شکلی این ارتباط را تعریف کنیم که بده بستان‌ها را موازنه کند. یعنی ما احساس کنیم که همه به هم وابسته هستیم. هر چه فرصت‌ها بیشتر باشد، جرقه‌های فکری در من بیشتر می‌شود و فیدبک علمی من هم می‌تواند در مجموعه‌های اقتصادی  جلوه کند. اگر یک مقدار منصفانه حرکت کنیم و این فرصت را به خود بدهیم که روی مسائل کارآفرینی و فضاسازی برای برقراری خدمات موازنه حرکت کنیم، این همه تنش پیش نمی‌آید.

جمهوری اسلامی ایران با توجه مانیفست خود، نباید نگران این باشد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جاهای مختلف دنیا فعالیت کنند. همه اینها می‌توانند سفیران علمی خوبی باشند برای دنیایی که دلمان می‌خواهد با آن دنیا تعامل داشته باشیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
5
........... کار آفرینی غرب برای دانشجویان رو ایشون میبینن ولی محدود بودن دانشکده های دامپزشکی غرب رو نمیبینن ......................
محمدزاده
|
Germany
|
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
0
خیلی عالی و مثبت. برخلاف اکثر اساتید که همیشه نگاه منفی دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
........................
اگر استاد فرزند دامپزشکی داشته باشن که بدون پارتی و اشتا بازی بره دنبال کار خواهد فهمید که شرایط از چه قراره؛
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
2
کار جدید .هر رستوران و جگرکی و کله پزی یک دامپزشک ناظر!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
2
.............. من حاضرم قسم بخورم استاد محترم که استاد بنده هم بودن هیچ وقت گرسنگی نکشیدن.(منظورم گرسنگی فقر مطلق نیست منظورم اینه که از همه چی و همه چی حتی سفره کمبود شدید داشته باشی )شرمنده زن و بچه نبودن. بخدا قسم ما که دکتر و کارمند دامپزشکی هستیم از خودمون خجالت میکشیم به قرآن شرمنده زن و بچه هستیم. ................ علت این شرایط بد پرداختها در رده کارشناس پایین تر همین عرضه فراوان وسیل آسای دامپزشک است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
1
به نظر می رسد که با عرض معذرت ایشان به دلیل ..................... نمی توانند کاهش شدید اعتبار رشته دکترای دامپزشکی را به پایین تر از پرستاری و موج گسترده و فاجعه بار دکتران دامپزشک ببینند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
من با دیدگاه های دکتر آشنا هستم و مشتاقانه نظرات ایشان را می شنوم . امیدوارم بیان نظرات ایشان برای مسئولین مرتبط با اشتغال همکاران نیز گشایش طریق کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
روی این سخنان به دامپزشکان و دانشجویان نیست بلکه نوعی عرض ارادت برای دست اندر کاران است که چنین اوضاعی را برای حرفه دامپزشکی ایجاد کرده اند ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
.............................. در کشورهای واقع بین که پیشرفتشان حاصل واقع بینی شان است ..........، بر اساس نیازهایشان ، دانش آموخته مورد نیاز را بصورت استاندارد تربیت میکنند نه الکی برای دانش آموختگان اضافی شان کار کاذب تعریف کنند مانند اینجا !!؟؟
در آنجا اگر نیاز باشد ، دانشگاه یا دانشکده جدید، ولی استاندارد تاسیس میکنند و اگر شرایط عوض شود و نیاز کم شود ، همان دانشکده را تعطیل میکنند تا از سطح ضرر بیشتر ، جلوگیری کنند. همیشه مواظب شرایط متعادل و موازنه هستند (هر موقع هم از این امر غفلت کرده اند ضررش بحرانهای جهانی ایجاد کرده ) .
در کشورهایی که بجای پسرفت و درجا زدن ، پیشرفت میکنند ، نیازهای جدید و مشاغل جدید مرتبط با آنها هم بوجود می آید و بعضی که به مانیفستهای ویژه ای ارادت خاص خود را سالها است که نشان داده اند، وقتی آنجا می روند بجای دیدن حقایق و واقعیتهای پیشرفت و جوانب طبیعی آنها ، با همان طرز تفکر اینجا ، بنظرشان می آید که آنها جایی از خودشان را بریده اند و برای خودشان کاری تراشیده اند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
اقای دکتر مثل همیشه محافظه کاران صحبت میکنند.ایشان خود داشجوی دکتر سدلردر کالفرنیابودند و از تعداد زیادی ازدانشگاه های دنیا دیدن فرمودن در اینجا باید بگویم منصفانه نیست که میفرمایید وضع. اموزش دامپزشکی در ایران قابل قبول است.اقای دکتر خود بهتر میدانید در دانشکده دیویس وقتی یک دانشجوی دامپزشکی فارغ التحصیل میشود از فارمها و بخشهای متعددی باید گذر میکرد که در ان اموزش فراوانی میدید ولی در ایران عزیز دروس فقط بصورت تؤری داده میشود انهم نا مفهومِ.در اکثر بخش ها مدرسین خود اموزش کافی ندارند بنابراین بزرگترین مشکل اموزش نامناسب میباشد که دانشجو را نا امید مینماید.ضمنا با شما موافقم که فرد دانشگاه رفته گرسنه نمی ماند ولی نه در ایران. شما میدانید درمیان کولبر ها افراد تحصیل کرده بالا وجود دارد؟ .اینها از فرط گرسنگی دست به اینکار میزنند.با تشکر
دکتر حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
2
دکتر بنده الآن 9 ماه است‌ بیکارم آگر پدرم حمایت نمی کرد الآن در گوشه خیابان آز گرسنگی و تشنگی و بی خانمانی تلف شده بودم.
زنم که‌ به‌ برکت دامپزشکي طلاق گرفت رفت.
ایراندوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
اتفاقا هیچ جا مثل ایران کارافرینی ان هم در حد من دراوردی برای دامپزشکی وجود نداشته
.........................
مدرک دامپزشکی ما رو هیچ جا قبول نداره و نادر هستند دامپزشکانی که با گذراندن انواع موانع توانسته باشند در خارج از ایران در رشته خود شاغل شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
سلام. سالها است که گروه علوم درمانگاهی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به چهار گروه تقسیم شده است و دیگر وجود خارجی ندارد. استاد نوروزیان، استاد پیشکسوت و بازنشسته ی گروه جراحی و رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
از محبت تلخها شیرین شود
از محبت مسها زرین شود

از محبت دردها صافی شود
از محبت دردها شافی شود

از محبت مرده زنده می‌کنند
از محبت شاه بنده می‌کنند

این محبت هم نتیجهٔ دانشست
کی گزافه بر چنین تختی نشست

دانش ناقص کجا این عشق زاد
عشق زاید ناقص اما بر جماد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
در این نقطه چینها توهین و فحش نیست بلکه حقایق عریانی است که متاسفانه توسط حکیم مهر گرفتار بی مهری میشود !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
زمانیکه بنده وجناب دکتر نوروزیان عزیز خدمت نظام خود را بپایان رسانیدم وسایرین چندین آلترناتیو برای ادامه کار یا ادامه تحصیل داشتیم وهمین دانشکده دامپزشکی خودمان جناب مرحوم دکتر رفیعی خدا بیآمرز ریاست وقت دانشکده فرمودند تعدای مریی از بودجه نخست وزیری میتوانیم استخدام کنیم ولی تا ششماه حقوقی درکار نیست البته مبلغ حقوق هم دوهزارو پانصد تومان بود که تقریبا" یک سوم پرداختی دیگر فرصت های شغلی آن زمان بود بهر حال چند نفری قبول کردن واستخدام شدن چرا درآن زمان ما حق انتخاب داشتم علت این بود که کمبود دامپزشک بود نه کثرت و بدون گذشتن از صافی در حتی دانشکده استخدام میکردن ولی اکنون بعلت کثرت برای حتی کار در بخش خصوصی مسئول فنی هم شرایطی لحاظ میشود برای به نتیجه رسیدن باین کثرت بنظر اینجانب لازم است در درجه اول از استادان که در اغلب شورا ها نظر میدانند سوال شودبهر حال هریک از ماه اگر در زمان فعلی بااین کثرت دامپزشک میخواستیم در محل مورد نظر خود شروع بکار کنیم خیلی بایستی یونیت بودیم تا استخدام میشدیم وهر آن هم نگران باشیم که نکند دیگری را بما ترچیح دهند باید منصف بود
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
1
اینجا ایرانه.نباید زیاد به عرضه و توانایی های مسئولین تکیه کرد،حتی برای محدود کردن تولید فارغ التحصیل مسئولین کاری انجام نمی دن و اهمیتی نمی دن،چه برسه به ایجاد کارهای جدید برای اونها.البته مسئولین هم حق دارن،این فارغ التحصیلان همه غریبه هستن و از کشورهای دیگه اومدن!!!
نظر شما
ادامه