کد خبر: ۴۷۰۱

حکیم مهر - دکتر حسن م. جعفرزاده ، دامپزشک در یادداشت ارسالی خود با توجه به رخداد اخیر تلف شدن ببر وارداتی در باغ وحش ارم تهران ، ادغام سازمان دامپزشکی با حفاظت محیط زیست را پیشنهاد نموده است.

 

 

متن این یادداشت با عنوان " سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست با وظایفی تقریباً مشترک ولی مدیریت‎های مستقل " بدین شرح است :

چند صباحی پیش در محافل دامپزشکی موضوع  ادغام دامپزشکی در  وزارتخانه‎ای  دیگر  نظیر " وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی" یا در نهاد ریاست جمهوری مطرح بود و حتی در سایت  "حکیم مهر" (اینجا) چند گزینه در این خصوص به نظر سنجی گذاشته شد. از طرفی اخیراً قرار است سازمان " تربیت بدنی " و   سازمان " ملی جوانان " با وظایفی نزدیک به هم و بعضا" مشابه با تصویب مجلس شورای اسلامی ادغام شوند تا وزارتخانه‏ای جدید شکل بگیرد و - خلاصه آنکه در کشورمان بازار ادغام و تفکیک سازمان‎ها و نهادهای مختلف همیشه داغ است. - این مطلب به صورت مختصر فقط در پی ارایه یک پیشنهاد است و صد البته  که  این موضوع   پیشنهادی،  کارشناسی‎ها و بحث‏های  تخصصی تر  از سوی  مجریان و   کارشناسان هر دو سازمان را  می طلبد  و همچنان که ذکر گردید صرفاً به عنوان پیشنهاد نگارنده گزینه‎ای جدید را  علاوه بر گزینه های قبلی پیش روی قرار می‎دهد.
 همگی وظایف متنوع دامپزشکی را می‎دانیم و به این وظایف واقف هستیم اما یکی از اصلی‏ترین وظایف دامپزشکی را می‎توان چنین تعریف نمود: "حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور"
از سوی دیگر یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیستن نیز حفظ و مراقبت از حیات و نسل حیوانات می‎باشد. تنها فرقی که در  وظیفه حفظ و مراقبت از زندگی و سلامت جمعیت حیوانات بین "سازمان دامپزشکی" و "حفاظت محیط زیست" وجود دارد اینست که "سازمان دامپزشکی "حفظ و حراست از جمعیت دامی اهلی و صاحب‎دار را بعهده دارد و "سازمان  حفاظت محیط زیست "حفظ  و حراست از جمعیت دامی غیر اهلی و  بدون صاحب.
اخیراً نیز در موضوع ورود دو قلاده ببر سیبری که منجر به تلف شدن یکی از این دو گشت به نوعی هر دو سازمان درگیر بودند و  حتی وابستگان هر یک از سازمان‏ها دیگری را مقصر یا مسوول قلمداد می‏نمودند و این مساله لزوم نیازمندی هر یک از سازمانها به یکدیگر و همکاری این دو سازمان را بیش از پیش نمایان می کند.
از سوی دیگر همچنانکه سازمان "حفاظت محیط زیست" نقشی اساسی در حفظ و حراست محیط زیست دارد به نحوی " سازمان دامپزشکی " نیز با صدور مجوز " پروانه بهداشتی " برای  واحدهای مرتبط به خود و تأمین بهداشت واحدها به صورت مستقل و  بهداشت محیط پیرامون واحدهای مرتبط به پرورش انواع دام در این امر خطیر نقش مهمی ایفا می‎نماید.
 به نظر می رسد با ادغام سازمان "حفاظت محیط زیست" و سازمان "دامپزشکی" و تشکیل وزراتخانه یا معاونتی قدرتمند در ریاست جمهوری به صورت مستقل و متشکل از این دو سازمان ضمن تقویت هر یک از سازمان‎ها،  مدیریتی واحد در جهت حفظ و حراست از سرمایه دامی اهلی و غیر اهلی بتوان برقرار نمود. 

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه