کد خبر: ۴۶۸۸۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
در حاشیه پنجمین کنگره بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌های بزرگ عنوان شد:
«دکتر محمدرضا صفری» اظهار داشت: اجرا نشدن صحیح آئین‌نامه نظارت بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، به دلیل نبود قاطعیت لازم در اجرا اتفاق افتاده است ...
 
 

حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی درخصوص تعیین تکلیف وضعیت درآمد مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی، گفت: در برنامه ششم توسعه بکارگیری مسئولان فنی در تولید و عرضه فراورده های خام دامی به یک قانون تبدیل شده است اما اجرایی نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا صفری» اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۹ آئین نامه نظارت بهداشتی، سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور باید دستورالعملی را تهیه کنند که در آن وابستگی مالی مسئول فنی بهداشتی با کارفرما قطع شود.

وی با بیان اینکه ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی اجرا نشد، گفت: دریافت حقوق ناظران بهداشتی از کارفرمایان می‌تواند به سلامت محصولات دامی و پروتئینی که مردم استفاده می‌کنند اثر بگذارد.

صفری تصریح کرد: مسیر اجرای این آئین نامه از ابتدا دچار ۲ انحراف شد؛ نخست اینکه همه تصور کردند هدف آن نظارت بر کارفرماست، درحالی که ماده ۱۹ می گوید به منظور نظارت بهینه بر عملکرد مسئولان فنی و بهداشتی، و نظارت بر کارفرما موضوع دیگری است؛ همین باعث شد مقاومت هایی در این زمینه شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه این آئین نامه ۲۰ تا ۲۱ ماده دارد، گفت: ما به یکباره به دنبال بند ۱۹ رفته ایم، درحالی که در ماده ۱۲ تاکید شده که مسئولان فنی بهداشتی با تعیین ظرفیت، تایید صلاحیت توسط سازمان نظام دامپزشکی و شرح وظایفشان انتخاب شوند.

به گفته صفری، در ماده دیگری از این آئین نامه آمده است: مراکزی مانند کشتارگاه ها، مرغداری ها، دامداری ها و مراکز بسته بندی باید حداقل در دوره های ۶ماهه مورد ممیزی سازمان دامپزشکی کشور قرار گیرند و چنانچه از ضوابط ابلاغی تخطی کنند، طبق آئین نامه با آنها برخورد می شود.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی اضافه کرد: هم همکاران ما باید رتبه بندی و تایید صلاحیت شوند و هم مراکزی که بر آنها نظارت می کنند باید رتبه بندی شوند؛ به طور نمونه، یک کشتارگاه دارای رتبه «الف» باید دامپزشک رتبه «الف» بر آن نظارت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید همه مواد آئین نامه با هم اجرایی می شد، گفت: اجرا نشدن صحیح آئین نامه نظارت بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، به دلیل نبود قاطعیت لازم در اجرا اتفاق افتاده است.

صفری تصریح کرد: سال‌هاست که ناظران بهداشتی در صنف‌های تولیدی از خود کارفرمایان حقوق می‌گیرند و ناگفته پیدا است که عاقبت چنین نظارتی چگونه خواهد شد؛ ناظران به دلیل نگرانی از دست دادن کارشان معمولا بسیاری از نقایص را لاپوشانی می‌کنند و این می‌تواند سلامت غذایی را تهدید کند.

به گفته وی اگرچه این آیین‌نامه تدوین شد اما اجرای آن به شکست انجامید چرا که در آن ظرفیت کاری که هر ناظر بهداشتی می‌توانست انجام شود مشخص نشده بود؛ همچنین منبع اصلی دریافت حقوق آنها هم تعیین نشده بود و بنابراین اجرای این ماده 19 به سرانجام نرسید.

صفری ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هم تاکید شده که سلامت محصولات غذایی از ابتدای تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده باید کنترل شود و در هر مرحله اگر اشکالی در سلامت محصول وجود داشته باشد، بخش باید پاسخگو باشد و به همین نسبت به کارگیری مسئولان ناظر بهداشتی هم تاکید شده است.

وی در پاسخ به سؤال که "در برخی موارد سلامت خود ناظران بهداشتی هم باید مورد تایید باشد و آنها کارشان را بدون چشم‌داشتی غیرعرف انجام دهند"، گفت: نمی‌گوییم تخلفی وجود ندارد، مثل همه بخش‌ها و صنف‌ها احتمال وقوع تخلف هست، اما در صورت شکایت با فرد متخلف برخورد می‌شود، ضمن اینکه به دنبال اعمال جرائم نقدی هم برای افراد متخلف هم هست.

صفری تصریح کرد: مواردی بوده که حتی فرد متخلف را مادام‌العمر از کار برکنار کردیم.

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
باید از اول حقوق رو ده میلیون تومن تعیین میکردید تا کارفرما به 4 میلیون راضی شه
دامپزشگ
|
Canada
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
3
1
دوستان مادامپزشکان تافته جدابافته نیستیموتعیین حقوق ما برعهده نظام وسازمان نیست بلکه برعهده وزارت کاروشورای عالی کاراست.سلیقه باقانون متفاوت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
جناب کارفرما همه چیز خواه .خودتو به اسم دامپزشک مظلوم جا نزن
ناشناس
|
Australia
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
درود
خدارو شکر علل مشخص شد. ولی لزوما تنها علل عدم موفقیت آنهایی نبوده که اعلام گردید. بابد ببینیم آیا مسئولین دیگر مانند سازمان دامپزشکی کشور و همچنین خود مسئولین فنی و انجمن های آنها چه نظری دارند.
حال سوال اینست آیا راهکار رفع علل تعیین شده؟ چه کسانی راهکار تعیین کرده اند؟ آبا از مسئولین فنی و نمایندگان آنها در انجمنهای مرتبط نظرخواهی شده است؟
اگر هم راهکار تعیین نشده، چه کسانی راهکار رفع علل بیان شده را چه کسانی باید تعیین کنند؟
تا کی باید منتظر اقدام موثر در این زمینه باید بمانیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
1
به هر حال تکلیف این مسئولین فنی بهداشتی چطور میشه ؟ اینها که گفته شد رو همه می دونن . راه حل ها و کارهایی که قراره انجام بدید چی هست ؟
ناشناس
|
Australia
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
آیا حقوق و دستمزد مسئول فنی رتبه الف با رتبه ب فرق خواهد کرد؟!
یک دامپزشک و مسئول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
1
این موضوع یکی از مهمترین چالشهای سلامت مردم در کشور است ، و بزودی بخاطر افزایش بی رویه تعداد فارغ‌التحصیلان شرایط بدتر خواهد شد .
روندی که در پیش است یک رقابت منفی بر سر تصاحب صندلی های مسئولیت فنی است با حقوق کمتر و همکاری بیشتر با کارفرما در جهت درآمد بیشتر به قیمت سلامت مردم ...
امیدوارم بخواهند این روند را اصلاح کنند و با افزایش قدرت اجرایی مسئولین فنی ، گامی فراتر از شعارهای همیشگی برای سلامت مردم بردارند ... ( اگر حریف قدرت صاحبان سرمایه صنایع غذایی شوند )
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
سلام.امتیاز بندی دامپزشکان بطور صحیح انجام نمیشه.حضور در سمینار و نمایشگاه و....چه علمی به دامپزشک اضافه میکنه که امتیاز هم داره؟؟؟؟؟؟
نظام دامپزشکی باید دوره های بلند مدت بذاره و هر شخص با توجه به علاقش دراون دوره شرکت کنه و در اون زمینه اکسپرت بشه و بعدا از همونا استفاده کنه
دکتر xy
|
Hong Kong
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
1
درود
یکی از علل مهم رعایت نشدن ماده ۱۸ و ۱۹ دخالت فرماندار ، شهردار ، شورای شهر و ... هستش . افرادی که قدرت حاکمیتی دارند ولی از اهمیت بهداشت و نقش دامپزشکی بی اطلاع هستند . بارها شاهد این دخالت ها بودم . متاسفانه وضع مملکت طوری شده که دست سازمان دامپزشکی رو برای فشار آوردن به مراکز تولیدی و کارفرمای متخلف بسته و با دخالتهای بیجا مراکز متخلف هنوز در حال کار کردن هستند .مسولان شهری و استانی به هر قیمتی میخواهند به تعداد بیکاران شهر اضافه نشود و مراکز مشغول تولید باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
0
به مسئول فنی چه اختیار و یا قدرتی داده شده تا قابل بازخواست و نظارت باشد !!؟؟ علت شکست ، مسخره بودن قانون بوده نه عدم قاطعیت در اجرای آن بخصوص وقتی دو تا سازمان رقیب هم بخواهند آنرا اجرا کنند !!؟؟ قانون بی پایه و غیر منطقی قابل اجرا نیست و هر سازمانی آنرا گردن دیگری انداخته ، چون در اصل نظارت بر مسئول فنی بدون بازخواست از کارفرما که صاحب اختیار کامل و عامل و عامر هر گونه تخلفی است ، بی معنی و خنده دار است !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
0
دلایل اصلی اجرا نشدن این قبیل ماده ها:1-بی عرضگی دستگاه های مربوطه2-بی اهمیتی به بهداشت مردم -3 بی اهمیتی به دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
0
یکی از علل اصلی بازرسان رشوه بگیر ........... هستند که خودشون رو به خاطر گوشت با مرغ کشتاری می فروشند.و فقط می تونند به مسول فنی بیچاره گیر بدند
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
0
اگر آزمایشگاه مرجع پایش بهداشتی استانی سازمان دامپزشکی به عنوان "قلب تپنده" سلامت زنجیره فرآورده های غذایی، به طور دائم و تصادفی، فراورده های دامی بسته بندی شده را از هر نظر مثل کیفیت ذاتی، آلودگی میکربی، مایکوتوکسین، انواع داروهای دامپزشکی و سموم شیمیایی آزمایش کند و در هر مرحله از توزیع همانند سازمان غذا و دارو دستور جمع آوری آن را از بازار مصرف صادر کند، خود به خود کارفرمایان به دنبال سالمترین تولیدات اولیه دامی و باسوادترین دامپزشکان خواهند رفت.
در چنین حالتی حقوق بازرسان بهداشتی دامپزشک از هر کجا که باشد فرق چندانی نمی کند!
زیرا وحشت مداوم کارفرما از جمع آوری تولیدات غیر بهداشتی اش باعث می شود که نه تنها به دکتر دامپزشک فشار نیاورد بلکه از او بخواهد که به بهترین شکل به وظیفه اش عمل کند.
ضمن اینکه بایستی کارفرما مستقیما نتواند خودش دکتر دامپزشک را استخدام بکتد و هر موقع دلش خواست اخراجش کند!
بلکه باید کارفرما درخواست کتبی به سازمان نظام دامپزشکی برای معرفی دکتر دامپزشک بدهد و سازمان نظام دامپزشکی حداقل پایه حقوق بازرسان دامپزشک را رسما اعلام کند که بایستی کارفرما بدهد و گرنه مجوز تولید آن را لغو خواهد کرد.
همچنین در صورت راضی نبودن کارفرما لازم است دلایل و مستندات کافی به سازمان نظام دامپزشکی ارایه شود تا سازمان مجوز تغییر بازرس بهداشتی را صادر کند و خود کارفرما به هیچ عنوان نتواند به طور مستقل دکتر دامپزشک را بدون مجوز سازمان نظام دامپزشکی از کار برکنار کند و بدین شکل امنیت شغلی دکتر دامپزشک نیز تامین خواهد شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
شما پاسخ به انتحابات را بده بقیه اش پیشکش
.................
نظر شما
ادامه