کد خبر: ۴۶۸۷۶


تیم نظارتی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با حضور رئیس شبکه دامپزشکی قاینات از کارخانجات خوراک دام و طیور شهرستان بازدید نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای اجرای دستورالعملها، آئین نامه‌ها و شیوه نامه نظارت بهداشتی، تیم نظارت اداره کل دامپزشکی استان که متشکل از «دکترملکی» رئیس اداره نظارت و «دکتر شفاهی» رئیس اداره قرنطینه و معراجیان کارشناس اداره نظارت، از کارخانجات خوراک دام و طیور شهرستان بازدید نمودند.

ملکی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی، گفت: با توجه به اهمیت کارخانجات خوراک دام و طیور برای تولید سالم و با کیفیت و ارتباط مستقیم تولید پایدار و تأمین سلامت دام و طیور به جیره غذایی سالم و بهداشتی، تمامی مراحل تولید خوراک دام و طیور توسط کارخانجات شهرستان بازدید، نظارت، نمونه برداری و آزمایش‌های کیفی توسط کارشناسان دامپزشکی دولتی و خصوصی به صورت مستمر در حال انجام است.

وی افزود: فعالیت‌های بهداشتی دامپزشکی از مزرعه و دامداری تا سفره مردم در خصوص سلامت و بهداشتی بودن فراورده‌های خام دامی و طیور موجب ارتقاء بهداشت عمومی جامعه می‌شود و در این طرح ممیزی کارخانجات از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در جهت ارتقا این مجموعه‌ها گام‌های مؤثری در حال انجام است.

ملکی افزود: مواد اولیه‌ای که تغییر ژن داده شده اند و اصطلاحا تراریخته هستند و وارد کارخانه می‌شوند باید بر روی لیبل محصول تولیدی عنوان تراریخته قید شود تا مصرف کننده محصولات کارخانجات اطلاع داشته باشد.

شفاهی رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی استان نیز در این بازدید گفت: تمامی مواد اولیه ورودی به کارخانجات باید توسط سیستم قرنطینه‌ای تأیید و تخلیه شود و تمامی مواد با مجوز دامپزشکی به کارخانه وارد شوند و مسئول فنی کارخانه موظف است مجوز‌های ورودی را به اطلاع شبکه دامپزشکی برساند تا محموله وارد شده به شهرستان تعیین تکلیف شود.

محمودی رئیس شبکه دامپزشکی قاینات افزود: رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای نکته مهمی است که کارخانجات باید اهمیت دهند و رعایت بیوسکیوریتی در چرخه تولید و عرضه نقش مهمی در کنترل بیماری‌ها دارد.

وی همچنین از اقدام خوب و شایسته‌ای که در چرخه پرورش طیور شهرستان اتفاق افتاده ابراز خرسندی کرد و گفت: حضور کارشناسان امور دام و دامپزشکی در کنار تولید کنندگان قدم مثبت و اساسی در بهره وری بهتر از امکانات است چرا که در بسیاری از مواقع عدم آگاهی پرورش دهنده و نگاه تجربی که به مقوله پرورش دارد موجب خسارات اقتصادی و بهداشتی زیادی می‌شود که پرورش علمی که در این شهرستان در حال انجام است قدم مثبتی در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است.

محمودی افزود: در شهرستان قاینات سه واحد کارخانه خوراک دام و طیور موجود است که در حال حاضر دو واحد به صورت فعال کار می‌کنند که تمامی محصولات تولیدی این کارخانجات در خود شهرستان مصرف و صادرات به خارج از شهرستان و استان نداریم.



نظر شما
ادامه