کد خبر: ۴۶۸۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر


مدير كل دامپزشكي استان مازندران اظهار كرد: آزمايشگاه مركز تشخيص و بررسي بيماريهاي طيور دامپزشكي مازندران مي تواند به آزمايشگاه مرجع ملي تبديل شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومي اداره كل دامپزشكي استان مازندران، «دكتر سيد حسين رضواني» با تشريح عملكرد ده ماهه آزمايشگاه مركز تشخيص و بررسي بيماريهاي طيور شهيد صمصام طور اداره كل دامپزشكي مازندران واقع در روستاي دوك از توابع شهرستان قائمشهر ، اين مركز را بعنوان يكي از مراكز علمي با تشخيص بالا در زمينه بيمارهاي طيور معرفي كرد و افزود، با توجه به وجود پتانسيل بسيار عالي و توان كارشناسي بالا، اين مركز مي تواند بعنوان آزمايشگاه مرجع در سطح ملي معرفي گردد.

وي در ادامه گفت، انجام آزمايشات مولكولي، سرولوژي، ميكروبي، قارچي و آناليز مواد غذايي از جمله مواردي است كه در اين مركز با قابليت تشخيص خيلي بالا در حال انجام است بگونه اي كه طي ارزيابي بعمل آمده توسط مركز ملي تشخيص و بررسي بيماريهاي سازمان دامپزشكي كشور در سال گذشته اين مركز با دريافت 100 درصدي امتياز لازم، توانست قابليت تشخيص بالاي خود را با بهره گيري از پتانسيل موجود كسب نمايد.

ايشان انجام آزمايشات سرولوژي در حوزه تشخيص بيماريهاي طيور را در 10 ماهه سال جاري 45071   مورد برشمرد و خاطرنشان ساخت، در اين مدت از سال 4343   نمونه براي آلودگي ميكروبي و قارچي جوجه كشي ها و واحدهاي پرورش طيور استان در اين مركز مورد آزمايش قرار گرفت.

رضواني از جمله توانمندي اين مركز را در تعيين نوع گوشت دام عنوان كرد و افزود: بمنظور اجراي طرح نظارت بهداشتي دامپزشكي بر عملكرد برخي كبابي ها 93 مورد ارزيابي براي تعيين نوع گوشت توسط اين مركز انجام گرفت و بطور همزمان 1239 مورد نيز آناليز مواد غذايي و بررسي باقيمانده هاي دارو و فلزات سنگين در مواد خام دامي توسط كارشناسان بخش مربوطه در اين مركز صورت پذيرفت.

ايشان تشخيص مولكولي براي پيشگيري از انتشار برخي از بيماريهاي طيور بويژه بيماريهاي ويروسي همچون آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان و نيوكاسل را از جمله مهمترين وظيفه اين مركز آزمايشگاهي اعلام كرد و تصريح كرد، در طول اين ده ماهه 34881 رياكشن آزمايش مولكولي بعد از نمونه برداري از گله هاي طيور صنعتي و بومي استان بمنظور رصد و پايش بيماريها انجام گرفت و خوشبختانه تمامي نتايج اين موارد با نتايج آزمايشگاهي مركز ملي تشخيص و بررسي بيماريهاي سازمان دامپزشكي كشور همخواني داشته است.

مدير كل دامپزشكي مازندران با اشاره به پتانسيل بالفعل اين مركز در استان، مشكلات عمده اين مركز را تامين اعتبار لازم براي تهيه مواد آزمايشگاهي اعلام كرد و اظهار كرد براي پايداري و فعاليت مستمر اين مركز، نيازمند تخصيص اعتبارات ملي و استاني با توجه به هزينه بالاي نگهداري اين مركز هستيم.

رضواني در پايان تاكيد كرد با در اختيار داشتن فضاي كافي در اين مركز، اين آزمايشگاه مي تواند با تجهيز شده ويژه به امكانات آزمايشگاهي و تخصيص اعتبار لازم بعنوان آزمايشگاه مرجع ملي در زمينه تشخيص و بررسي بيماريهاي طيور در كشور به فعاليت خود ادامه دهد كه تحقق اين مهم، حمايت ويژه مسئولين كشوري و استاني را مي طلبد.  



انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک متخصص
|
Japan
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
0
0
تا جاییکه بنده و همکاران بومی میدانیم حتی در ان مرکز تست ساده pcr هم انجام نمی شود و یک عده کارمند صبح با سرویس اداره به انجا میروند و بعداز ظهر برمیگردنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
0
لازم است جناب «دامپزشک متخصص» اطلاعاتش را به روز کند. اتفاقا تست PCR به صورت روتین انجام می شود و بیشترین تعداد آزمایشات را در بر می گیرد. در همین گزارش گفته شده که 34881 ریاکشن آزمایش مولولی طی ده ماه انجام شده. خبر بالا را خوب که مطالعه بفرمایید می بینید هم در تعیین نوع گوشت و هم برای آنفلوانزا تست PCR انجام می شود. ضمنا تا جایی که ما می دانیم سرویسی هم در کار نیست...دوست عزیز تا علم به چیزی ندارید، سخن نگویید. ضمنا «یک عده کارمند» اصطلاح محترمانه ای نیست، راجع به یک دسته علوفه یا ....که صحبت نمی کنید...مثلا آیا خوب است بگویند حالا یک عده دامپزشک متخصص یه چیزی گفتند؟؟!!...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
من اطلاعات زیادی درخصوص زمینه های کاری این ازمایشگاه ندارم فقط در رابطه با بیماریهای طیور باید عرض کنم متاسفانه منشا خدماتی که من به عنوان یک مرغدار و دامپزشک بتوانم ازان بهره مند شوم نبوده ویا منصفانه بگویم نمود جندانی ندارد و حتی چند موردی که استمداد کار پاراکلینیکی کردم به ازمایشگاه دیگر رفر شدم!!
مثلا زمانیکه کل منطقه درگیر nd ویا ai میشود دریغ از یک اطلاع رسانی ساده ویا دادن اطلاعات حداقلی از چندوچون قضیه
ویا کی باید به من مرغدار یا کلنیسین بگوید تیتر nd من لوگ چند باشد میتوانم ارامش تسبی!!؟ نسبت به بیماری داشته باشم
در پایان بسیارمطمئنم امکانات دوستان ما دراین بخش رضایتبخش نبوده ومثل همه جای این مملکت خراب شده دهها کمبود....وجوددارد
دکتر بابائی
نظر شما
ادامه