کد خبر: ۴۶۸۳۶


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 80 درصد عملیات تخصصی در حوزه درمانی، واکسیناسیون و انجام آزمایش های دامی استان در مدت چهار دهه انقلاب به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکترمحسن شانقی» روز سه شنبه افزود: تمامی ماموریت ها در حوزه درمانی، واکسیناسیون، فروش دارو و انجام آزمایش های بر روی جمعیت دامی استان مرکزی توسط بخش دولتی انجام می شد که در راستای برون سپاری فعالیت ها و کوچک سازی دولت با ایجاد و راه اندازی 116 باب داروخانه، درمانگاه، آزمایشگاه دامپزشکی و 24 واحد کارخانه های تولید دارو، ضدعفونی، سموم، مکمل دام و شرکت پخش دارو، واکسن و مواد بیولوژیک توسط بخش خصوصی، اکنون تنها 20 درصد این فعالیت ها توسط بخش دولتی انجام می شود.

وی ادامه داد: بهبود آزمایشگاه های تشخیصی دامپزشکی، راه اندازی آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، انجام آزمایش های تشخیص بیماری ها شامل آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان، تعیین نوع گوشت در فرآورده های خام دامی در مراکز عرضه و رستوران ها از دیگر اقدام های انجام شده در این استان در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: تعیین بار میکروبی فرآورده های خام دامی و شیرخام، تعیین تقلب در شیر خام، آنالیز و تشخیص تقلب عسل، آنالیز خوراک دام، طیور و آبزیان، تکمیل آزمایش های تشخیص بیماری تب مالت در دام و مراحل تشخیصی بیماری های پرندگان نیز از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه تولید محصولات خامی دام و طیور و غذای سالم در استان است.

شانقی گفت: ریشه کنی بیماری طاعون گاوی در سال 1387 در کشور، استقرار سامانه پایش و مراقبت بیماری های دامی(GIS)، رصد و پایش 181 عامل بیماری زا در دام، طیور، آبزیان و زنبورعسل در سطح استان، ثبت گزارش لحظه ای بیماری ها و تمام عملیات انجام شده در این بخش از جمله واکسیناسیون، پایش و مراقبت بیماری ها، سمپاشی و آزمایشات از دیگر اقدام های انجام شده در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در طول چهار دهه گذشته برای تحقق شعار غذای سالم از سفره تا مزرعه در استان بوده است.

وی ادامه داد: انجام تست و واکسیناسیون فراگیر دام ها علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام، حذف دام های آلوده از چرخه تولید، مصرف و کاهش 80 درصدی مبتلایان انسانی به این بیماری ها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی، واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های واگیر و غیرواگیر دامی، کنترل بیماری های دامی از جمله طاعون نشخوار کنندگان کوچک ، آبله، شاربن و بروسلوز از جمله اقدام های بهداشتی در طول چهار دهه گذشته بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: بهبود سطح بهداشت و امنیت زیستی در واحدهای پرورشی طیور، کنترل بسیاری از بیماری های واگیر طیور از قبیل آنفلوانزا، گامبورو، مارک، آبله طیور، کاهش خسارات، افزایش تولیدات بخش طیور بالا رفتن سطح بهداشت و امنیت زیستی در واحدهای پرورشی آبزیان و کنترل بیماری های ویروسی و خطرناک نیز در این مدت انجام شده است.

شانقی ادامه داد: راه اندازی سیستم یکپارچه قرنطینه، کنترل حمل و نقل دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و فرآورده های خام دامی به منظور کنترل سلامت محموله های ورودی، خروجی و کاهش ترددهای غیرمجاز، حذف داروهای مضر برای سلامتی انسان از چرخه مصرف حیوانات( دام، طیور و آبزیان) از قبیل فورازولیدون، کلرامفنیکل، مالاشیت گرین و بهبود بهداشت عمومی مردم نیز در راستای افزایش سلامت جامعه انسانی استان مرکزی در این مدت انجام شده است.

وی گفت: 10 سامانه الکترونیکی با هدف غیر حضوری کردن خدمات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، تحقق حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این اداره کل راه اندازی شده است.

استان مرکزی با 12 شهرستان و یکهزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است

 


نظر شما
ادامه