کد خبر: ۴۶۷۳۲


براساس تحقیقات جدید، مزارع کوچک تولیدکننده گوشت تاثیر مستقیمی بر گسترش مصرف و ایجاد مقاومت آنتی بیوتیک های بالینی مهم در محیط های توسعه نیافته دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، در حالی که کشاورزی در مقیاس کوچک در کشورهای در حال توسعه برای جوامع روستایی به جهت تامین پروتئین و کسب درآمد اهمیت دارد، اما می تواند تاثیر بسیاری بر مقاومت آنتی بیوتیکی داشته باشد.

محققان دانشگاه میشیگان مطالعاتی را درباره مقاومت های آنتی بیوتیکی در جوجه های گوشتی مزارع، جوجه های مزارع باز و کودکان این جوامع، در نقطه ای دور افتاده در شمال غربی اکوادور که دارای سطوح کمتر مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک های نسل سوم مانند سفوتاکسیم (cefotaxime)  دارند، انجام دادند.

بر همین اساس، محققان از جوامع روستایی بسیاری در استان اسمرالداس کشور اکوادور در سال ۲۰۱۵ بازدید کردند. آنها در این بازدید از جوجه های گوشتی مزارع ۱۰ خانوار که با آنتی بیوتیک های خوراکی تغذیه و در لانه های مرغ نگهداری می شدند و آزادانه در داخل و خارج از منزل حرکت می کردند، نمونه گیری کردند.

آنها همچنین از جوجه های حیاط خلوت ۱۰ خانوار که در آن نمونه های جوجه گوشتی وجود نداشت، نمونه برداری کردند. دو سال بعد، محققان نمونه هایی را نیز از کودکان این جوامع روستایی، جمع آوری کردند.

ژن مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی

محققان در این مطالعات، یک ژن مرتبط با مقاومت آنتی بیوتیکی که در جوجه های گوشتی شناخته شده است را در نمونه های جوجه های پرورش یافته در حیاط خلوت و کودکان این مزارع پرورش نیز مشاهده کردند.

«هیدن هدمن»، مدرس دانشگاه و دکترای دانشکده محیط زیست و پایداری در این باره گفت: احتمال زیادی وجود دارد که منشا این ژن جوجه های گوشتی باشند. این یافته ها شواهدی را نشان می دهند که مزارع کوچک تولیدکننده گوشت، تاثیر مستقیمی بر گسترش مصرف و انتخاب آنتی بیوتیک های بالینی مهم در شرایط توسعه نیافته دارند.

این مطالعه که در نشریه امریکایی Tropical Medicine and Hygiene منتشر شد، مقاومت شدید به سفوتاکسیم، آنتی بیوتیک که به لحاظ بالینی برای انسان و طیور اهمیت دارد را نشان می داد.

۶۶ درصد از جوجه های گوشتی مزرعه نسبت به این آنتی بیوتیک مقاومت نشان دادند. همچنین مقاومت آنتی بیوتیکی در جوجه های حیاط خلوت نیز پس از ورود جوجه های گوشتی به این محدوده، حدود ۲ تا ۱۸ درصد افزایش یافت.

هدمن گفت: لازم است توجه بیشتری نسبت به پرورش حیوانات تولیدکننده غذا در مزارع کوچک و اتفاقاتی که درون این جوامع می افتد، صورت بگیرد.



نظر شما
ادامه