کد خبر: ۴۶۶۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان یکی از دستاورد‌های کشور در حوزه بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان، کاهش موارد ابتلا به بیماری هاری انسانی و مرگ‌‌و‌میر ناشی از آن از ۵۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در قبل از دهه ۶۰ به ۴ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در دهه ۹۰ دانست و خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر کمتر از ۱۰ مورد هاری در هرسال داشته‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از جام جم، «دکتر بهزاد امیری» رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای حوزه پزشکی کشور در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه به بیماری‌هایی که منشاء آن انتقال بیماری از حیوان به انسان است بیماری‌های زئونوز گفته می‌شود خاطرنشان کرد: در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب اقدامات مهمی در خصوص این بیماری‌ها انجام‌شده که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

امیری ارتقای نظام مراقبت بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان را یکی از امور مهم انجام‌شده در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: نظام جمع‌آوری اطلاعات در برنامه‌ریزی‌های کلان برای پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان استفاده می‌شود.

وی همچنین ایجاد نظام نظارت و مراقبت برای بیماری‌های نوپدید، هماهنگی بین بخشی به‌منظور کنترل بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان، ارتقای سطح آگاهی مردم، مسئولین و نیروهای فنی بخش بهداشت و درمان و دامپزشکی در سطوح مختلف در خصوص بیماری‌های قابل‌انتقال، طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیک جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بیماری‌های قابل‌انتقال، ارتقای فرآیند تشخیص سریع و درمان به‌موقع بیماری‌ها و تأمین واکسن، سرم و داروهای لازم جهت پیشگیری و درمان این بیماری‌ها را ازجمله دیگر اقدامات مهم انجام‌شده در حوزه بیماری‌های زئونوز برشمرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یکی از دستاوردهای کشور در حوزه بیماری‌های زئونوز را کاهش میزان بروز تب مالت در انسان از ۱۷۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در دهه ۶۰ به کمتر از ۲۰ مورد در ۱۰۰ نفر در حال حاضر برشمرد.

وی در ادامه دستاورد دیگر کشور را کاهش موارد ابتلا به بیماری هاری انسانی و مرگ‌‌و‌میر ناشی از آن از ۵۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در قبل از دهه ۶۰ به ۴ مورد در ۱۰۰ هزار نفر در دهه نود عنوان کرد و افزود: در سالیان اخیر کمتر از ۱۰ مورد هاری در هرسال داشته‌ایم.

امیری با اشاره به راه‌اندازی و تجهیز بیش از ۷۰۰ واحد پیشگیری و درمان هاری به‌صورت شبانه‌روزی در کشور اظهار کرد: خوشبختانه با امکانات موجود اگر اقدامات درمانی به‌موقع انجام شود می‌توان صد درصد فرد را نجات داد.

وی کاهش بیماری سالک را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: درحالی‌که در سال ۵۶ چیزی حدود ۳۰ نفر در یکصد هزار نفر جمعیت به این بیماری مبتلا بودند در حال حاضر این آمار به ۱۵ نفر در یکصدهزار نفر جمعیت کاهش پیداکرده و همچنین مبتلایان به بیماری کالازار از ۲۶۴ مورد در سال ۷۷ که البته در مورد قبل از آن آماری نداریم به ۶۰ مورد در سال ۹۶ کاهش‌یافته است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین از راه‌اندازی و تجهیز بیش از ۱۶۰ مورد مرکز تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری سالک در کشور خبر داد.

وی با اشاره به برقرار نظام مراقبت تب کریمه کنگو در کشور از کاهش نسبت کشندگی این بیماری در سال ۷۸ از چیزی در حدود ۶۷ درصد به کمتر از ۵ درصد در حال حاضر خبر داد.

امیری با تأکید براین که وضعیت کشور در خیلی از شاخص‌های بهداشتی در حوزه بیماری‌های مرتبط با دام از کشورهای همسایه بهتر است خاطرنشان کرد: مثلاً در مورد بیماری تب کریمه کنگو با توجه به پتانسیلی که از بُعد علمی و عملی در کشور ما وجود دارد قرار شده با ارزیابی کشور از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی بحث تحقیق و توسعه در مورد این بیماری را به کشور ما واگذار کنند که این نشان از توان و پتانسیل بالای کشور دارد.

وی در خصوص مقایسه وضعیت کشور در منطقه در خصوص مبارزه با بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان نبود نظام دقیق در کشورهای منطقه برای ثبت آمار و اطلاعات را مشکلی دانست که مانع مقایسه دقیق شده است و خاطرنشان کرد: هرچند در کشور سعی شده آمار با دقت ثبت شود ولی وقتی طرف مقابل آمار دقیقی ندارد این مقایسه‌ قابل انجام نیست.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت ادامه داد: بااین‌حال به شکلی که نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام کرده‌اند بر اساس شاخص‌های مرتبط با مباحث بهداشتی و خصوصاً بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و دام، کشور ما جزو کشورهای برتر منطقه محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه یکی از ابعاد بسیار مهم در موضوع پیشگیری از بیماری‌های قابل‌انتقال بین حیوان و انسان موضوع سلامت یکپارچه است، خاطرنشان کرد: سلامت یکپارچه به این معناست که سلامت انسان وابسته به‌سلامت دام، حیوان نباتات و محیط است و زمانی می‌توانیم حداکثر سلامت را برای انسان محقق کنیم که بتوانیم در حوزه سلامت حیوان، دام، نباتات و محیط هم کشور را ارتقا بدهیم.

امیری در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس همین مفهوم سلامت یکپارچه، یکی از اهداف کلان وزارت بهداشت ارتقای هماهنگی‌های بین بخشی در حوزه‌هایی مانند دامپزشکی، حفاظت محیط‌زیست، شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی و همه حوزه‌هایی است که به‌نوعی می‌توانند در این امر سهیم هستند و قرار شده برنامه‌های ملی استراتژیک کنترل و پیشگیری بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان را با همراهی اینها بخش‌ها تنظیم کنیم تا یک مشارکت عالی در این سطح ایجاد شود و نهایت منجر به ارتقای بیشتر شاخص‌های عمومی سلامت ‌شود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
میزان امار هاری در دهه 90 در کشور 4 نفر در یکصدهزار اعلام شده یعنی 3200 نفر در جمعیت 80 میبیونی کشور که فکر کنم اشتباه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
روزگاری بود که پزشکان و حتی برخی از دامپزشکان به اشتباه فکر می کردند که دامپزشکی یعنی فقط " درمان گاو در یک طویله روستایی" ولی با پیشرفت علم مشخص شد که بدون دامپزشکی نمی توان از امکان یک زندگی سالم و آسایش سخن گفت و از آن زمان ایده "بهداشت واحد"One Health
شکل گرفت که باز هم مانند هر پیشرفت جدید عده ای نا آگاهانه در برابر آن موضع گیری کردند که مثلا دامپزشکان اتحادیه اروپا عقده پزشک شدن داشتند که امور دامپزشکی و سلامت غذایی را از کشاورزی به مدیریت بهداشت و سلامت غذایی پس از بروز جنون گاوی و آنفلوانزای قابل انتقال به انسان، منتقل کرده اند!
ولی اکنون مشاهده می شود که پزشکان متخصص که بیش از این دامپروران دامپزشک نما با تحولات جهانی حوزه سلامت آشنا هستند و از توصیه های WHO مبنی بر تجمیع کلیه ارکان بهداشتی انسان و دام کشورها در زیر چتر واحد وزارت بهداشت مطلع هستند، هم از ضرورت بهداشت واحد در کشور صحبت می کنند!
دکتر بهزاد امیری
|
France
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
با سلام و احترام
ضمن تشکر از دقت آقای محمد در خصوص آمار ذکر شده در مورد ابتلای انسانی به بیماری هاری اصل خبر به شکل زیر در هنگام مصاحبه اعلام شده که به این وسیله اصلاح می‌گردد:
کاهش تعداد موارد ابتلا به بیماری هاری انسانی و مرگ ناشی از آن از 50 مورد درصد هزار نفر حیوان گزیدگی در دهه 60 به 4 مورد درصد هزار نفر حیوان گزیده در دهه 90
نظر شما
ادامه