کد خبر: ۴۶۶۳۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
 
 

حکیم مهر: نخستین دانشجوی خارجی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با دفاع از پایان‌نامه تحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد بافت‌شناسی دامپزشکی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، نخستین دانشجوی خارجی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز با دفاع از پایان نامه تحصیلی خود تحت عنوان «تأثیر آستاگزانتین بر تغییرات ساختار استریولوژیک، عملکرد، شاخص آپوپتوزی و میزان بیان کاسپاس ۳ در قلب موش‌های آزمایشگاهی نر متعاقب تجویز پاکلی تاکسل» در مقطع کارشناسی ارشد بافت شناسی دامپزشکی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

«عبدالعزیز حلاق» دانشجوی تبعه کشور سوریه که از سال ۱۳۹۵ بعنوان نخستین دانشجوی خارجی دانشکده دامپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد بافت شناسی دامپزشکی، گروه علوم پایه، این دانشکده مشغول به تحصیل بود با دفاع از پایان نامه خود که به راهنمایی غلامرضا حمیدیان و عماد خلیل زاده و با مشاوره  استاد مشاور دکتر مهدی بساکی و به داوری داود کیانی فرد  انجام شد، با موفقیت توانست به تحصیلات خود در این مقطع پایان دهد.

گفتنی است، موضوع پایان نامه تحصیلی وی به بررسی داروی پاکلی تاکسل یکی از مهمترین دارو‌های کاربردی ضد سرطان در کلینیک  و عوارض این دارو بر روی قلب مرتبط بود. با توجه به رویکرد جامعه انسانی به درمان‌های سنتی و طب گیاهان دارویی به دلیل عوارض جانبی کم این دارو‌ها در مقایسه با دارو‌های شیمیایی و استفاده از ترکیبات با منشاء گیاهی جهت درمان‌های حمایتی برای جلوگیری و یا مهار عوارض جانبی مستقیم و غیرمستقیم دارو‌های شیمی درمانی پایان نامه وی با ارزیابی تاثیر آستاگزانتین که یک کاروتنوئید با منشاء ریز جلبک‌های دریایی است و در برخی از فرآورده‌های دریایی مانند ماهی سالمون، قزل آلا و میگو یافت شده و خاصیت آنتی اکسیدان فوق العاده قوی دارد، طراحی و انجام شده است.

نتایج بدست آمده از این پایان نامه نشان می‌دهد آستاگزانتین می‌تواند به طور قابل قبولی از ضایعات ساختاری  پاکلی-تاکسل در قلب جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد قلب شود؛ بنابراین استفاده خوراکی آستاگزانتین می‌تواند به عنوان یک استراتژی محافظتی مناسب جهت بهبود عملکرد قلب متعاقب درمان‌های طولانی مدت و  کوتاه شیمی درمانی با پاکلی تاکسل مورد توجه قرار گیرد.

«دکتر امیرعلی شهبافر» رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در حاشیه آیین فارغ التحصیلی نخستین دانشجوی خارجی این دانشکده گفت: رشته بافت شناسی در مقطع کارشناسی ارشد بافت شناسی علوم پایه دامپزشکی در این دانشکده با پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری آغاز به کار کرده و با توجه به سطح علمی بالای دانشکده پذیرش دانشجوی خارجی نیز در آن انجام پذیرفت.

شهبافر یادآورشد: دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۶۷ به صورت آموزشکده دامپزشکی با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دامپزشکی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و با گسترش کمی و کیفی از سال ۱۳۷۵ به پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و از سال ۱۳۸۴ به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی اقدام نمود و تبدیل به دانشکده شد.

ئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز گفت: با دریافت مجوز قطعی ایجاد رشته فناوری‌های تولیدمثل در دامپزشکی در مقطع دکتری PhD  از سوی شورای گسترش آموزش عالی، این دانشکده از سال ۱۳۹۶ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته یادشده می‌نماید. همچنین این دانشکده از طریق آزمون سراسری در مقاطع کارشناسی‌ارشد بافت شناسی، انگل شناسی، بیوشیمی بالینی، بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی دامپزشکی و کارشناسی بهداشت و بازرسی گوشت و کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی نیز نموده و هم اکنون شمار دانشجویان دانشکده نزدیک به ۴۲۰ نفر رسیده که از این تعداد ۱۸۰ نفر در مقطع دکتری عمومی و بقیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

به گفته وی تعداد اعضای هیأت علمی این دانشکده ۴۵ نفر است که از این تعداد ۲ نفر استاد، ۱۵ نفر دانشیار، ۲۷ نفر استادیار و یک نفر مربی هستند.

این دانشکده همچنین واجد یک مجله تخصصی دامپزشکی نیز می‌باشد که به صورت فصلنامه منتشر می‌شود.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
خب چیکار کنیم مثلا
تاسف به حکیم مهر بابت بارگذاری خبرهای بی ارزش
عسکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
2
0
تبریک ب دکتر حمیدیان ، استاد سختکوش دانشکده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
1
افتخاری دیگر برای دانشگاه تبریز....
آقای دکتر شهبازفر به جای اعلام این خبر گزارشی از روند تکمیل دانشکده و خوابگاه کماکان نیمه کاره ش ارائه کنن
من نمیدونم حکیم مهر چرا با درج این جور خبرای کم اهمیت شان خودش رو پایین میاره و به مخاطباش توهین میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
کجا تصویب شده که دانشکده دامپزشکی خوابگاه اختصاصی داشته باشه؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
وقتی کارهای اولیه خوابگاه دانشکده دامپزشکی انجام شده و یه ساختمون نیمه کاره به اون بزرگی بین دانشکده و کلینیک ساختن حتما مصوب شده دوست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
علی آقا این اسکلت نیمه کاره سی سال است که زیر برف و باران مانده و کاملا پوسیده شده و باید تخریب شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
بسلامتی چیکار کنیم حالا، عجب دستاورد مهمی
نظر شما
ادامه