کد خبر: ۴۶۵۷۹
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
نگاه شما:
اگر این موضوع و آیین‌نامه مربوط به آن اصلاح نشود، بدعت خطرناکی سازمان‌دهی خواهد شد که به عنوان خطرناک‌ترین یا غیرمترقی‌ترین آیین‌نامه اجرایی انتخابات صنفی از آن همواره یاد خواهند کرد ...
 
 

انتصاب در انتخاب!

نگاهی به اپیزود پنجم انتخابات شوراهای نظام دامپزشکی کشور

دکتر حسین یاوری

دامپزشک، متخصص بهداشت و بیماری­های آبزیان

اخیرا یکی از کنش های مدنی گسترده و دموکراتیک صنف دامپزشکی را در کشور شاهد بودیم که نماد مشارکت فعالان این عرصه در پیشبرد اهداف حرفه ای هم قملداد می شود، اما با نوعی بدسلیقگی یا بدعت گذاری به ظاهر موجه و قانونی (!) همراه شده است که اگر تدبیر بایسته و شایسته ای برای آن اندیشیده نشود، این شالوده انتخاباتی را از اساس تهی و از جهت انتفاع خارج می کند.

انتخابات اخیر نظام دامپزشکی کشور پس از کش و قوسی چند ماهه سرانجام با شور و شوق وصف ناپذیری برگزار شد و با ابلاغ حکم انتصاب روسای نظام دامپزشکی استان ها به آخرین مرحله یا خان آخر رسید؛ با این حال به نظر می رسد اگر قرار باشد فرایند یا روال منظم و منطقی برای گزارش ترتیب و توالی سیستم انتخابات را به صورت خلاصه در چند اپیزود نمایش یا گزارش دهیم، احتمالا با احتساب دستورالعمل ابلاغی وزیر محترم جهاد کشاورزی دولت نهم، و بر اساس ماده 16 قانون سازمان نظام، در شورای مرکزی نظام دامپزشکی مستقر در تهران خلاف همه انتخابات معمول که ما می شناسیم، این فرایند با اضافه شدن یک اپیزود دیگر که می توان آن را اپیزود پنجم در این نوشتار بنامیم، به پایان رسیده است. در حالی که ممکن است به این نتیجه برسیم اگر پاسخی مستدل برای این فعل شبهه ناک و شائبه برانگیز داده نشود، دیگر بایستی آن را بی توجیه یا غیر مترقی ترین روش انتصاب در انتخابات نامید! چرا که در گفت و گوهای چهره به چهره یا شبکه های مجازی تاکنون توجیهی برای این اپیزود که در ادامه شرح آن خواهد آمد، به لحاظ منطقی مشاهده نشده است و جالب تر این که پایگاه های خبری تحلیلی وابسته به صنف دامپزشکی نیز حداقل تا لحظه نگارش این مطلب، به این مهم واکنشی نشان نداده اند. امید است برای این که این اپیزود به عنوان بی توجیه ترین اپیزود انتخاباتی صنفی در کتاب ثبت رکوردهای گینس ثبت نشود، مخاطبان این یادداشت برای روشن شدن اذهان یا اصلاح این مرحله از انتخابات پاسخی منطقی یا محکمه پسند ارایه نمایند.

قبل از شرح خلاصه این طبقه بندی لازم است گفته شود که در این انتخابات به دلیل به تعویق افتادن انتخابات با دستور محترم قضایی، لاجرم کاندیداها دو بار کل فرایند ثبت نام را گذراندند که در نوع خود به نظر جالب و حتی  استثنا بود که به تبع این تاخیر، شاید طولانی ترین دوره شوراها یعنی هشت ساله شدن را هم در دوره سوم شاهد بودیم که امید است این موضوع دیگر تکرار نشود.

اما به طور خلاصه باید یادآور شد انتخابات معمولا در چهار اپیزود یا چهره کلی به نمایش یا اجرا در می آید که اگر رونمایی از اپیزود پنجم و بسیار اثرگذار در این انتخابات انجام نمی گرفت، مطمئنا این قلم جایی از اعراب نمی دانست که به این نوشته دست بزند.

پس اجازه دهید بدون هیچ حرف اضافی به شرح هرکدام از این اپیزودها بپردازیم که این کمینه انتظار دارد مثل همیشه صاحب نظران و دلسوزان حرفه ی دامپزشکی نقایص و ایرادات نوشتار را ضمن گوشزد کردن، اصلاح و بهبود بخشند.

اپیزود اول:

فرایندی طبیعی بود که شبیه  تمام انتخابات تجربه شده بعد از اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انجام گرفت؛ یعنی با ارایه رزومه و برنامه کاری هر کاندیدا رای دهندگان اقدام به انتخاب فرد مورد نظر بر اساس شایستگی می کنند که این طبیعی ترین فرایند است.

اپیزود دوم:

این مدل یا چهره از فرایند انتخابات گرچه بهتر است کمتر رخ دهد یا به حداقل برسد اما با وجود غیر طبیعی بودن از بعضی جنبه های منطقی اما چهره ای طبیعی به خود می گیرد، یعنی برخی از شرکت کنندگان هم و غم بر این دارند که به هر طریق ممکن یک فرد انتخاب نشود یا به جمع منتخبین راه نیابد و به عبارتی درصدد جلب آرای سلبی بر می آیند که به زبان خودمانی راه نیافتن شخص یا گروهی را نشان پیروزی خود بدانند که این امر نیز با وجود غیرطبیعی بودن، اما در زمره فرایند های رایج یک انتخابات قرار دارد. مصداق این موضوع را می توان به گروه بندی خصوصی دولتی انتخابات اخیر در نظر گرفت که به نوبه خود جای بحث و تامل دارد، اما فرایندی قانونی و عادی هست.

اپیزود سوم:

 نوعی روند انتخاب یا راهکار ورود یک فرد در سیستم بدین ترتیب است گاهی با ابزار شانس یا قرعه یا پرتاب سکه انجام می پذیرد که این چهره هنگامی حادث می شود که دو نفر در شمارش آرا یکسان شوند و قانونگذار فقط یک ظرفیت خالی برای ورود فرد به گروه را اعلام کرده باشد و برای آن هم سازو کار قرعه کشی در حضور اعضا قرار داده است که این مهم هم طبیعی و توجیهی تکرار پذیر دارد و برای تمام فرایندهای انتخابات کاملا پذیرفتنی است. این مورد هم در این انتخابات اخیر به نظر در برخی استان ها اجرایی شد.

اپیزود چهارم:

آخرین خان ورود افراد به شورای منتخب و به دنبال آن انتخاب اعضای هیئت رئیسه است و در همه ی انتخابات ها فرایندی مرسوم و قانونی است که مرکزی در رد و تایید یک انتخابات با ادله قانع کننده اقدام به تایید یا رد نتایج یک انتخاب می کند که این مهم نه تنها طبیعی بلکه لازم و ضروری است.

اپیزود پنجم:

اما انگار در انتخابات اخیر اپیزود جدیدی از فرایند انتخابات در شورای نظام دامپزشکی کشور رونمایی شده است که به نظر چهره ی حداقل محمکه پسند یا قانع کننده برای آن یافت نمی شود که آن هم چنان چه حذف یا اصلاح نشود  اپیزود پنجمی به خود خواهد گرفت که ممکن است تمام فرایند یک انتخابات را در سال های آتی به خود مشغول کند یا تاثیر ناخشنود بر تمام اپیزودهای معمول بگذارد.

در این مرحله گویا دستورالعملی برای فرایند انتصاب رییس شورای نظام دامپزشکی وجود دارد که شورای مرکزی مستقر در تهران می تواند حتی فرد پیشنهاد شده با بالاترین رای از طریق منتخبین شورای استانی را کنار بگذارد و فرد دیگری را انتخاب کند. گویا در پی این انتخابات، این خرق عادت برای دو، سه استان پیش آمده است که اگر این موضوع و آیین نامه مربوط به آن اصلاح نشود یا صرفاً در موردی مشابه اپیزود سوم به جای سکه از نظر ستاد مرکزی بهره برداری شود و خلاصه به درستی انجام نگیرد، بدعت خطرناکی سازمان دهی خواهد شد که به عنوان خطرناکترین یا غیر مترقی ترین آیین نامه اجرایی انتخابات صنفی از آن همواره یاد خواهند کرد و تاثیری جز دلسردی و غیر پویا شدن مشارکت همه اعضا به ویژه درانتخابات بعدی چیزی در بر نخواهد داشت.

اما در پایان و برای جمع بندی، جای بسی خرسندی است که یکی از شاخص های دموکراسی از نظر کارل پوپر در فرایند های انتخاباتی گنجانده شده است؛ بدین مفهوم که می توان بدون هیچ نگرانی فرد منتخب یا منتصب را با سازوکار رای گیری مجدد، عزل نمود که خوشبختانه انگار قانون سازمان نظام دامپزشکی از این شاخص نوین و مترقی برخوردار است و اعضا شورای استان ها در هر زمان می توانند با ابزار استیضاح، برای غیرفعال کردن اپیزود پنجم اقدام نمایند.

مستدام و پایدار باشید

 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
عضو
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
ضمن تشکر از مطالب ارائه شده ، اصل تدوین اپیزود ۵ مغایر با آزادی انتخابات است . واستیضاح در انتخابات تمام تشکل هاست ‌ واز کرامت نظام دامپزشکی نیست و خواسته اند با طرح این موضوع مشروعیت به اپیزود پنجم بدهند
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
1
وقتی خود شورای مرکزی هم دموکراتیک رییس را منتخب نمیکند و سه نفر را به دولت معرفی میکند و انها میتوانند کسی که در شورا صفر رای داشته را رییس نظام کنند توقع دموکراسی داشتن ....
دکتر خوش بین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
بنام خدا
به والله قسم - نظام‌ دامپزشکی چیز .......... و اضافه در ايران خصوصا استان ............ است‌ و .........‌ترین است‌.
چون‌ نبودنش بهتر از بودنش است‌.
وقتي مدیرکل دامپزشکي استان .............. خودش 15 سال‌ است‌ حق عضویت پرداخت نکرده است‌.
بیچاره بدبخت مسؤل فنی بخش خصوصی.
کور که نیستیم
|
United States of America
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
دموکراسی فقط تا جایی خوبه که در تقابل با منافع برخی افراد رده بالا نباشه و گرنه سریع دست به کار خواهند شد تا رای اکثریت را ملغی کرده و عامل خودشان را نصب کنند مثل استان قزوین ، این یک توهین علنی به شعور رای دهندگان هست و باعث دلسردی و کاهش مشارکت در دوره های آتی خواهد شد!

عزت زیاد
ابراهیم زاده خاصه بان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
خوب از اول هم‌ معلوم بود که‌ انتخابات توسط سازمان‌ دامپزشکي مهندسی شده است‌. وقتي نفرات را از شهرستانها با ماشین اداره شهرستانها به مراکز رای گیری مي آوردند انتظار دارید قضیه چیز دیگری باشد.
بعد مي گويند نظام‌ دامپزشکی هيچ منافعی ندارد.
حقوق ندارد!
پس‌ شما آنجا چه‌ ............ مي کنيد؟!
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
دمکراسی؟ انتخابات؟ شیب؟ سقف؟ بام؟ عزیز من تو اون کشورایی که مهد دمکراسی هستن دارن یه مشت ازگل و لات و لمپن رو به عنوان رییس جمهور انتخاب میکنن چه برسه به انتخابات نظام دامپزشکی کشور ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
خیلی ...........؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
دوره حکومت شورای سوم 10 ساله بود نه هشت سال.رکوردی جالب
دکتر حسینی مراغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
به قول وزير بهداشت سابق همین که‌ هست!
رای دادید بايد جورش را هم بکشید!
...................
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
1
ای کاش روسای نظام کمی ابتکار عمل داشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
1
یک سوال اساسی وجود دارد که آیا کسی که بر مبنای لیاقت واقعی خودش به منصبی برسد و یا انتخاب شود ، به کسی بدهکار می شود !!؟؟ اما در مقابل وقتی کسی بر مبنای عدم لیاقت کافی (نمیگوییم عدم لیاقت محض) به منصبی برسد ، بدون شک به بعضی ها بدهکار خواهد بود !!
این یک روش مداوم در دهه های اخیر در کشور ایران برای جلوگیری از تضعیف قدرت است که متاسفانه نتیجه نهایی آن منجر به ناکارآمدی محض در مدیریت کلان و حتی جزئی کشور شده است !!
این همان شیوه ای است که در انتصابات سازمان دامپزشکی انجام می شود و در قوانین نظام دامپزشکی قرار داده شده و تا کنون اجرا شده است . در این روش همیشه فرد منتصب مدیون انتصاب کننده بوده و از او اطاعت میکند ولی یک فرد ذاتا" لایق زیر بار اطاعت نرفته و فقط در شرایط برابر و منطقی که لیاقتش را زیر سوال نبرد حاضر به همکاری است و نه اطاعت ، و این مطلوب قدرت نیست !! البته فرم پیاده شدن آن در دامپزشکی شبیه یک کاریکاتور است !!
در هر حال فردی که بدون لیاقت کافی و با وجود فرد یا افراد لایق تر از خود این انتصاب را می پذیرد مسئول و شریک خطا خواهد بود و باید در زمان خودش پاسخگوی خسارات انتصابش باشد . اخلاقا" حتی اگر انتصاب این افراد مبتنی بر قانون (البته غیر منطقی) هم باشد ، این افراد برای سعادت خود و جامعه از پذیرفتن آن باید بپرهیزند.
محسن سعیدی
|
United States of America
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
بالاخره باید از جایی شروع کرد.ما جمعیت اندک خانواده دامپزشکی بایستی با حذف ایرادات این سازوکار اولیه دموکراسی صنفی، نه تنها معضلات صنفی را گام به گام برطرف کنیم بلکه با تسری آن به موضوعات اجتماعی و کلان تر توسط تمامی صنف ها،جامعه اصلاح گردد.
داوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
انتخابات لوث می شود با این کارها و رییسی که با این شیوه بدیع(!) منصوب میشه، مشروعیت نخواهد داشت از نظر اکثریت صنف. حالا چطور می خواهد برنامهها را پیش ببرد؟
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
1
وقتی انتخابات شورای نظام که قانونا باید هر چهار سال یکبار برگزار شود، پس از 10 سال برگزار می شود و آب از آب تکان نمیخورد، به تناسب سایر انتظارات جایی از اعراب ندارد.آخرش میگن همینی که هست. اصلا شما چکاره اید که دخالت می کنید. نظام دامپزشکی خودمان است!
ناسناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
چرا؟کامنت دریافت نمیشود ؟؟؟؟........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
باید از هر صنف افرادی که تمام وقت کار می کنند حداقل یکی باشد نه کادر سازمان دامپزشکی و ارگانهای دولتی مثلاً از داروخانه داران از درمانگاهها از مسوولین فنی و آزمایشگاه‌ها
سایر رده های دامپزشکی مثلاً واکسیناتورها تا از حق این افراد دفاع کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
1
0
فارسی را پاس بدهید اپیزود!!
محمد مهدی
|
Slovenia
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
با سلام خدمت همکاران محترم کل مطلب پوشش بود فقط یک نکته را میخواست اطلاع رسانی کند که در انتصاب غیر از انتخابات استانی افراد شورای نظام میتوانند فرد انتصاب شده را استیضاح بفرمایند چرا شاخک ها حساس نیستند
ناشناس
|
New Zealand
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
یک ............ مدرن انتخاباتی برای انتصاب مجدد رئیس قبلی در استان آ ..
همکار عضو نظام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
با سلام و احترام. ضمن تشکر از نوشتار فوق مطالب ذیل را در تکمیل آن خدمت دوستان عرض می نمایم.
اول اینکه با توجه به اینکه تمام اعضای نظام دامپزشکی به تعبیر دوستان اعم از فعال و غیرفعال عضو نظام می باشند بنابراین بایستی به عنوان یک حق طبیعی حق شرکت در انتخابات را داشته باشند که این حق از کسانی که کارت فعال نظام نداشتند سلب گردید بدون هیچ منطق و مستند قانونی. همانطور که به هر ایرانی یک کد ملی اختصاص داده می شود و تا هنگامی که از تابعیت ایران خارج نگردد از حقوق اولیه انتخاب شدن و انتخاب کردن ولو با انقضای تاریخ کارت ملی برخوردار است. مسئولین محترم نظام به جای محروم نمودن اعضا از این حق طبیعی همکاران بهتر است بیندیشند که علت عدم تمدید کارت عضویت در چیست؟ آیا داشتن کارت عضویت نفعی جهت همکاران دارد و اگر دارد چرا همکار ما خود را از تمدید آن بی نیاز می بیند.
به هر حال به نظر می رسد پیگیری حقوقی این مسئله می توانست انتخابات را به چالش بکشد .
دوم اینکه هرچند اعضا محترم شاغل در بخش خصوصی به جهت فراغت بیشتر امکان حضور موثر تر در نظام را خواهند داشت ولی آیا برایند ایجاد دوقطبی دولتی و خصوصی و کوبیدن بر این طبل به ضرر مجموعه دامپزشکی نخواهد بود. مگر در نظام پزشکی ، پرستاری و ... همکاران دولتی آن مجموعه عضو نظام متبوعشان نیستند. آیا موافق این مطلب نیستید که همکاری و هماهنگی بین دو ارگان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی به منزله دو بال یک کبوتر ما را در رسیدن به هدف و غایت مطلوب نزدیک تر می نماید.
به نظر می رسد باید در ایجاد وسعت نظر و پهنای دید خود تجدید نظر نماییم. نمونه بارز آن بحث پذیرش دانشگاه هاست که اتحاد این دو سازمان ما را به نتیجه خواهد رساند ولاغیر.
سوم اینکه بحث تعداد اعضا از نظر دامپزشک و سایر رده ها نیز با عدالت هماهنگ و سازگار نیست به لحاظ ترکیب جمعیتی همکاران .
به نظر می رسد مسئولین امر بایستی ظرفیت تعداد منتخبین دامپزشکان و سایر رده ها را تفکیک نمایند تا شاهد رقابت بیشتر و فعال نمودن سایر رده های دامپزشکی باشیم.
چهارم در خصوص انتخاب رئیس شورای نظام استانی توسط شورای نظام مرکز از بین افراد معرفی شده توسط شورای استانی نیز به نظر می رسد با روح انتخابات مغایرت داشته باشد چرا که همه کاندیداهای نظام تایید صلاحیت شده اند پس کسی که بیشترین رای را در شورای استان کسب نموده به جهت اعتماد اعضا صلاحیت تکیه بر کرسی ریاست شورا را نیز خواهد داشت.
نظر شما
ادامه